نوروزي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تشکیل ضرورت توسعه پنبه گزینه برتر برای کشت پنبه

صندوق توسعه كشت پنبه بايد به تصويب مجلس برسد تا در اين صنعت شاهد رشد و توسعه باشيم.

رحمت‌الله نوروزي عضو كميسيون كشاورزي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه طرح صندوق توسعه كشت پنبه مصوب كميسيون كشاورزي است اما هنوز در صحن علني مجلس به تصويب نرسيده گفت: تشكيل صندوق توسعه كشت پنبه از طرح‌هايي بود كه براي حمايت از توليد پنبه و پنبه كاران صورت گرفت كه با عملياتي شدن آن بسياري از مشكلات پنبه كاران در زمينه توليد حل خواهد شد و با توجه به نگاه ويژه‌اي كه مقام معظم رهبري به حمايت از توليد داخلي دارند اميدواريم با مديريت و برنامه‌ريزي در اجراي آن نقش مؤثرتري در توسعه كشت اين محصول داشته باشيم.
 
وي در ادامه درباره مشكلات پنبه كاران گفت: مشكل پنبه يك مشكل اساسي است كه براي حل ‌آن نياز به هماهنگي و همراهي مسئولين و نهادها داريم و با توجه به ظرفيت ما در توليد اين محصول با اجراي برنامه‌هاي حمايتي مي‌توان گامي بلند در جهت توسعه و گسترش آن برداشت.
 
وي ادامه داد: متأسفانه در سالهاي گذشته به دليل عدم مديريت و برنامه‌ريزي‌هاي نادرست زمينه براي انقراض آن برداشته شد به طوري كه استان گلستان سردمدار اين محصول در ايران است اما كشت آن نسبت به سالهاي قبل خيلي كاهش داشت.
 
وي اظهار داشت: به خاطر همين عدم هماهنگي‌ها توليد پنبه، كه هم باعث تثبيت اشتغال پايدار و هم باعث صرفه‌جويي در ارز مي‌شد با مشكلات جبران ناپذيري روبرو شود.
 
وي درباره اينكه چه اقداماتي براي حل مشكل پنبه كاران صورت گرفته گفت: بر اساس هماهنگي كه در فراكسيون صورت گرفته و صحبتي كه با وزير كشاورزي شد هدف احياي جامع پنبه است و يكي از راهكارهاي آن همين صندوق توسعه كشت پنبه است كه بايد عملياتي شود.
 
وي تصريح كرد: 28 كارخانه در استان گلستان فعاليت مي‌كرد كه متأسفانه به خاطر كاهش سطح كشت پنبه تعطيل شدند.
 
اين كارخانه‌ها نيروي انساني بسياري را در اختيار مي‌گرفتند كه در اشتغالزايي نقش مؤثري ايفا مي‌كردند. در اين زمينه جهاد كشاورزي بايد حمايت‌هاي لازم را انجام دهد تا استقلال اقتصادي كه مدنظر رهبري است محقق شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: پنبه ، تولید ، طرح ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار