زلزله‌ای سیاسی که کاخ الیزه را لرزاند؛

پیامدهای شکست در انتخابات محلی برای منفورترین رئیس‌جمهور فرانسه

اولاند که بنابر نظر‌سنجی مؤسسه "ایفوب" فرانسه ، منفورترین رییس جمهور این کشور از زمان تاسیس جمهوری پنجم در سال 1958 به شمار می رود، پس از شکست در انتخابات شهرداری‌ها، با استعفا "ژان مارک ایرو" نخست وزیر فرانسه موافقت کرد و "امانوئل والس" وزیر کشور کابینه قبلی را به سمت نخست وزیری منصوب کرد.

به گزارش‌خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، در اواخر ماه مارس سال جاری، زلزله‌ای سیاسی کاخ الیزه فرانسه را لرزاند و حزب سوسیالیست حاکم به رهبری "فرانسوا اولاند" را برای ترمیم کابینه به تکاپو واداشت.


 
انتقام "او.ام.پی" از سوسیالیست‌ها

سوسیالیست‌ها در انتخابات می 2012 با برتری شکننده "اولاند" بر "سارکوزی" پس از 24 سال توانستند بار دیگر کاخ الیزه را تصاحب کنند و بر کرسی ریاست جمهوری فرانسه تکیه زنند، اما با گذشت کمتر از دو سال از آن رویداد، حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات شهرداری‌‌ها در مارس 2014 با شکستی مفتضحانه روبه رو شد؛ شکستی که پاسخ جامعه فرانسه به سیاست‌های شکست خورده  اقتصادی اولاند بود.


 
نتیجه انتخابات شهرداری‌های فرانسه نشان می‌دهد که حزب سوسیالیست به رهبری "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور این کشور ، 42 درصد آراء را به دست آورده، این در حالی است که حزب "او.ام.پی" اصلی‌ترین حزب مخالف دولت با ۴۹ درصد برنده این انتخابات شده‌است. حزب "او.ام.پی" همان حزبی است که "نیکولا سارکوزی" در سال 2007 در کسوت رهبری آن، ردای ریاست جمهوری فرانسه را بر تن کرد. بدین ترتیب حزب او.ام.پی در انتخابات 2014 شهرداری‌ها به نوعی انتقام شکست در انتخابات 2012 ریاست جمهوری را از سوسیالیست‌ها گرفت.



اما در خلال انتخابات شهرداری‌های فرانسه، نکته‌ای که تعجب ناظران سیاسی را برانگیخت، مشارکت پایین فرانسوی‌ها بود؛ بنابر اعلام شبکه یورونیوز بیش از 38 درصد از مردم فرانسه در انتخابات مذکور از حضور در پای صندوق‌های رای امتناع کردند که این امر، رکوردی بی‌سابقه در عدم مشارکت سیاسی در یک انتخابات با گستره منطقه‌ای محسوب می‌شود. 


 
فاجعه‌ای سیاسی

برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران فرانسوی پس از انتخابات اخیر فرانسه، واگذاری شهرداری 150 شهر را برای حزب سوسیالیست حاکم به مثابه فاجعه‌ای سیاسی خواندند و به اولاند رییس جمهور فرانسه هشدار دادند که هرچه زودتر برای نجات حزب متبوعش و دولت روبه افولش چاره‌ای بیندیشد.



اولاند که بنابر نظر‌سنجی مؤسسه "ایفوب" فرانسه ، منفورترین رییس جمهور این کشور از زمان تاسیس جمهوری پنجم در سال 1958 به شمار می رود، پس از شکست در انتخابات شهرداری‌ها، با استعفا "ژان مارک ایرو" نخست وزیر فرانسه موافقت کرد و "امانوئل والس" وزیر کشور کابینه قبلی را به سمت نخست وزیری منصوب کرد.



اگرچه به نظر می‌رسید با تغییر نخست‌وزیر، کابینه فرانسه دچار تحولی گسترده شود اما این مهم تحقق نیافت و اکثر وزارتخانه‌های کلیدی در تصاحب وزرای کابینه سابق باقی ماند، به همین دلیل روزنامه راستگرای "فیگارو" با انتقاد از کابینه جدید، این کابینه را نامنسجم و شکننده توصیف کرد.

اما شاید بتوان چهره جنجالی کابینه جدید فرانسه را خانم "سگولن رویال" دانست؛ شریک سابق زندگی رییس جمهور کنونی فرانسه که از زندگی مشترک با "اولاند" صاحب چهار فرزند است، پس از سال‌ها دوری از عرصه سیاست، در کابینه جدید و ترمیم‌شده فرانسه عهده دار وزارت محیط زیست خواهد بود. گفتنی است "سگولن رویال"  در انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 بعنوان کاندیدای حزب سوسیالیست، مغلوب سارکوزی شده بود.



یکی دیگر از پیامدهای انتخابات اخیر شهرداری‌های فرانسه، قدرت گیری حزب راستگرای افراطی جبهه ملی در شهرهای کوچک فرانسه است. این حزب که رهبری آن را یک سیاستمدار سالخورده به نام "ژان ماری لوپن" برعهده دارد در انتخابات اخیر 9 درصد آراء را به خود اختصاص داد و توانست به مهم‌ترین فتح و ظفر سیاسی در تاریخ 42 ساله خود دست یابد.



سیاست‌های اقتصادی کابینه جدید، محل مناقشه موافقان و مخالفان

به باور تحلیل‌گران و رسانه‌های مخالف دولت ، با آغاز به کار"امانوئل والس" نخست‌وزیر جدید فرانسه که در صحنه سیاسی این کشور به سارکوزی چپ گرایان شهره است، سیاست‌های اقتصادی دولت سوسیالیست این کشور به سمت دیدگاه‌ها و گرایش‌های راستگرایانه متمایل خواهد شد.

در مقابل موافقان دوت معتقدند، اگرچه در کابینه جدید فرانسه،"پیرمسکویسی" از تصدی سمت وزارت اقتصاد معزول شده است، اما در سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر عمده‌ای حاصل نخواهد شد و همچنان مقابله با کسری بودجه و کاهش هزینه کار به عنوان اولویت‌های دولت به قوت خود باقی مانده‌اند.



اظهارنظرات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون سیاست‌های اقتصادی کابینه جدید فرانسه در حالی مطرح می‌شود که دولت فرانسه همانند اکثریت دولت‌های اروپایی، همچنان از تبعات بحران اقتصادی فراگیر سال 2008 تاثیر می‌پذیرد. حتی سیاست‌های ریاضت اقتصادی و انقباض پولی نیز نتوانسته است اروپا را از چنگ بحران اقتصادی برهاند و پایتخت‌های مختلف اروپایی هرازچندگاهی شاهد تظاهرات اقشار مختلف مردمی است که از سیاست‌ها و جهت گیری‌های رهبران اروپایی به سطوح آمده‌اند. مردم پاریس و سایرشهرهای فرانسه نیز در چند سال اخیر به کرات علیه فقر و نابرابری روزافزون، دست به تظاهرات و اعتصابات گسترده زده‌اند.



نگرانی اتحادیه اروپا از مقبولیت نازل دولت‌های اروپایی


تحلیل‌گران غربی که از سقوط پیاپی دول غربی و مقبولیت نازل رهبران اروپایی شوکه شده‌اند، در تحلیل‌های خود،علت اصلی شکست حزب حاکم سوسیالیست فرانسه در انتخابات محلی این کشور را عملکرد ضعیف اقتصادی دولت اولاند می دانند. "اولاند" که میراث‌دار اقتصاد ورشکسته به جامانده از دوران سارکوزی بود، پس از گذشت دو سال از حضور در الیزه، نتوانسته است به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

بیکاری بالای 5 درصد و کسری بودجه نگران‌کننده، تنها بخشی از کارنامه اقتصادی اولاند در دو سال زمامداری فرانسه است. به اعتقاد کارشناسان، مدیریت ضعیف اولاند در اداره امور کشور و مقابله با بحران اقتصادی مهمترین دلیلی است که باعث شد مردم در انتخابات اخیر،وی را تنبیه کنند. 

شکست حزب حاکم سوسیالیست فرانسه در انتخابات محلی،تنها واکنش داخلی را بدنبال نداشت، بلکه مقامات اتحادیه اروپا نیز این شکست حزب حاکم فرانسه را تلنگری به تمام احزاب اروپایی دانستند که ساختار قدرت قاره سبز را در قبضه دارند.



اما ناکامی سوسیالیست‌های فرانسه در انتخابات اخیر این کشور، باعث شد تا رییس فراکسیون لیبرال‌ها در پارلمان اروپا طی مصاحبه‌ای با نشریه "دی‌ولت"، احزاب سوسیالیست اروپایی را به باد انتقاد بگیرد و این احزاب را در مدیریت بحران اقتصادی ناتوان معرفی کند.

به نظر می‌رسد شکست حزب حاکم سوسیالیست فرانسه در انتخابات محلی این کشور، یک پیام واضح را از سوی مردم اروپا به سردمداران قاره سبز مخابره کرده است و آن اینکه، سران اروپایی به جای پی گیری سیاست‌های مداخله‌جویانه و تبعیت از آمریکا باید برای ریشه‌کن کردن فقر و نابرابری زاید الوصفی که مردم اروپا را به ستوه آورده است چاره‌ای بیندیشند.  

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار