عضو انجمن اقتصاددانان ايران:

گندم‌هاي وارداتي نبايد به ضايعات نان تبديل شود

عضو انجمن اقتصاددانان ايران گفت: با توجه به واردات 7 الي 8 ميليون تن گندم در سال، ضروري است كه ميزان ضايعات در نان صنعتي و به خصوص نان‌هاي سنتي كاهش يابد و گندم‌هاي وارداتي صرف ضايعات نشود.

محمدباقر صدري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اينكه بيشتر نان‌هاي مصرفي در كشورمان سنتي است و هنوز نان صنعتي نتوانسته به طور گسترده جايگزين نان سنتي شود بايد در طبخ نان سنتي و كاهش ضايعات و دورريز در آن تلاش كرد.

عضو انجمن اقتصاددانان ايران تصريح كرد: در نان‌هاي سنتي برخلاف نان‌هاي صنعتي وجود ماشين‌آلات چندان نقش مهمي در بهبود كيفيت نان ندارد، بنابراين بايد آموزش‌هاي لازم در تهيه خمير نان و عدم استفاده از جوش شيرين صورت پذيرد و با نظارت مسئولان مربوطه ميزان ضايعات كمتر شود.

وي افزود: در بسياري از كشورها در نان‌هاي صنعتي هيچ‌گونه دورريز و ضايعاتي وجود ندارد در حالي كه بر خلاف ديگر كشورها در كشور ما ضايعات نان صنعتي وجود دارد.

صدري با بيان اينكه با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت نان خوشبختانه ميزان ضايعات و دورريز نان نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر شده است اظهار داشت: در حوزه نان نيازمند سياست‌گذاري‌هاي لازم هستيم چرا كه با واردات 7 الي 8 ميليون تني گندم و افزايش قيمت گندم در بازارهاي جهاني با مشكل مواجه خواهيم شد.

عضو انجمن اقتصاددانان ايران تصريح كرد: در حوزه ماشين‌آلات صنعتي هم نيازمند فرهنگ‌سازي هستيم تا با گسترش ماشين آلات استاندارد و با كيفيت، پخت نان صنعتي مورد استقبال و سرمايه‌گذاري بيشتر واقع شود.

وي خاطرنشان کرد: بايد تلاش كرد تا با فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف و بهبود كيفيت نان سنتي به خصوص نان لواش ضايعات كمتر شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گندم ، وارداتی ، ضایعات ، نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار