مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران رعایت نکات ضروری در مصرف آب در شرایط کم آبی در زراعت برنج توسط کشاورزان را مورد تأکید قرار داد.

مرتضی مس شناس درگفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : با اشاره به اینکه مصرف به موقع علف کش ها جهت کنترل علف های هرز و کاهش رشد آن در کاهش مصرف آب موثر می باشد، 

وي لایروبی کانال های آبیاری را موجب تسهیل در انتقال آب و کاهش تلفات ناشی از انتقال آن دانست و افزود: کرت ها بایستی طوری ساخته شوند تا در زمان بارندگی توانایی ذخیره آب را داشته باشند و همچنین در خاک های سنگین به دلیل عدم زهکش مناسب، خسارت ناشی از آب شور بیش از خاک های سبک بوده و در شرایط کم آبی نیز بایستی برای جلوگیری از خسارت ناشی از کودها، می بایست کود بصورت تقسیطی باشد.

او با بیان اینکه استفاده از کودهای دامی قبل از آماده سازی زمین و با توجه به حفظ رطوبت، خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش می دهد تصریح کرد: استفاده از ارقام زودرس در کاهش مصرف آب به دلیل کوتاه شده طول دوره رشد موثر می باشد، در ضمن در شرایط کم آبی بهتر است کود ازته با خاک به نحوی مخلوط شده تا از تبخیر آن جلوگیری گردد.

مس شناس در ادامه با بیان اینکه یکی از مدیریت های لازم در شرایط کم آبی، نشا کاری برنج با فاصله کمتر جهت تسریع در شکل گیری پوشش گیاهی و جلوگیری از تبخیر آب از سطح خاک و کاهش رشد علف های هرز می باشد افزود: یکی از علائم وارد شدن تنش خشکی به گیاه، زوایه دار شدن از وسط و لوله ای شدن برگ ها و سپس خشک شدن نوک برگ بوده که در این صورت گیاه قبل از لوله ای شدن باید آب دریافت نماید.

او به کشاورزان توصیه نمود در شرایط کم آبی، تراکم آب دُزدک زیاد می شود که برای مبارزه با آن ها می توان از روش های تله های خاکی، حشره کش های گرانول و یا طعمه های مسموم استفاده نمود.

همچنین بهترین روش آبیاری برای کشت برنج، آبیاری به روش تناوبی بوده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب باعث افزایش عملکرد نیز خواهد شد.

او در پایان با اشاره به اینکه ترمیم و پوشش مناسب مرزها باعث کاهش تلفات آب می گردد به کشاورزان توصیه کرد: جهت بهره مندی از حمایت دولت و دریافت غرامت ناشی از خسارات احتمالی، محصولات خود را تحت پوشش بیمه درآورده و محصول تولیدی خود را تضمین نمایند./س

برچسب ها: تاکید ، رعایت ، شرایط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.