ایستگاه ششم مذاکرات هسته‌ای/6

تحلیل رسانه‌ها و مقامات غربی: از گمانه‌زنی درباره تدوین پیش‌نویس تا مشکوک خواندن ایران

سومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی در حالی روز سه شنبه 19 فروردین(8آوریل) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود، که کنشگران سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی، در تحلیل‌های خود،این دور از مذاکرات را حساس و سرنوشت‌ساز ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش‌ خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران، سومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی در حالی روز سه شنبه 19 فروردین(8آوریل) در شهر وین پایتخت اتریش آغاز می‌شود، که کنشگران سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی، در تحلیل‌های خود،این دور از مذاکرات را حساس و سرنوشت‌ساز ارزیابی کرده‌اند.



احتمال تدوین پیش‌نویس

در همین راستا، خبرگزاری رویترز طی گزارشی، با توجه به اظهارات مقامات ایرانی نوشت: آغاز تدوین پیش‌نویس توافق نهایی میان ایران و 1+5 در مذاکرات پیشروی وین دور از دسترس نیست.

همچنین،پایگاه خبری تحلیلی المانیتور به نقل از یک مقام بلند پایه آمریکایی اعلام کرد، ایالات متحده امریکا به مذاکرات خوش‌بین است.

در آستانه دور ششم مذاکرات که برای سومن بار در شهر اپراها برگزار می‌شود، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا طی تحلیلی نوشت: ایران نتوانسته به تمام عایدی خود از توافق ژنو دسترسی پیداکند؛ این روزنامه با مبهم خواندن آینده مذاکرات،از محتاطانه عمل کردن بانک‌ها در این زمینه خبر داد.

 وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد، ایران هم در این رابطه کندعمل کرده و در تعیین حسابی که باید پول به آن منتقل شود و محل خرج این پول از خود تعلل نشان داده است.

وال استریت ژورنال همچنین مدعی شد، آمریکا و کشورهای غربی به منظور تسهیل روند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران حتی با بانک‌ها و موسسات مالی مکاتبه کرده‌اند؛ این در حالی است که به ادعای این روزنامه آمریکایی اولین قسط پرداختی به ایران از بانکی در ژاپن به سوییس منتقل شده و در آنجا بصورت دست نخورده باقی مانده است.

اظهارات کارشکنانه مقام آمریکایی

اما در آستانه دور جدید مذاکرات جامع هسته‌ای در حالی که اکثر مقامات غربی نسبت به این مذاکرات رویکردی مثبت را اتخاذ کرده‌اند، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در اظهاراتی کارشکنانه‌ در نیویورک گفت: ما به تعهدات ایران در موضوع برنامه هسته‌‌ای‌اش مشکوک هستیم.

"رابرت منندز" همچنین مدعی شد، ما درباره برنامه اتمی ایران محافظه‌کارانه رفتار می کنیم  و بر اساس معیارهایی که در طرح اقدام مشترک بیان شده است و بر اساس اظهارات افراد مختلف، اقدامات اخیر ایرانی‌ها نگران کننده است.

شایان ذکر است،به موجب توافق مقدماتی ژنو که در سوم آذر 1392 میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد، دو طرف متعهد شدند که ظرف مدت 6 ماه برای حصول توافق نهایی در چارچوب برنامه اقدام مشترک، جلسات و مذاکراتی را ترتیب دهند.

 آخرین دور مذاکرات گام نهایی در روزهای آخر اسفند 1392 در وین برگزار شد،اظهارنظرات و واکنش‌های مذاکره‌کنندگان پس از مذاکرات مذکور حاکی از آن بود که این مذاکرات در تسهیل و تسریع روند دستیابی به توافق نهایی بسیار موثر بوده است. البته مذاکرات مذکور با حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن نیزهمراه بود،که از آن جمله می‌توان به امتناع ظریف از حضور در شام کاری با اشتون اشاره کرد، امری که علت آن بروز برخی رفتارهای خارج ازعرف دیپلماتیک از جانب اشتون در سفر به ایران عنوان شد.

اما در آستانه دور جدید مذاکرات وین، به نقل از رویترز "دیوید کوهن" رییس دایره تحرم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا با حضور در سنا این کشور، بار دیگر به نمایندگان تندرو آمریکایی اطمینان داد که میزان انتفاع غرب از توافق ژنو به مراتب بیش از ایران بوده است.

"کوهن" در سنای آمریکا اظهار داشت: براساس تخمین‌های اولیه، مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا انتظار داشتند به دنبال توافق موقت هسته‌ای با ایران، نزدیک به 6 تا 7 میلیارد دلار از منابع رفع تحریم شده، نصیب تهران شود؛ اما به نظر می‌رسد این تخمین بیش از اندازه بوده است.

گفتنی است به موجب توافق ژنو، مقرر شده بود، ماهانه 550 میلیون دلار از منابع ارزی بلوکه شده متعلق به ایران از طریق سیستم بانکی بین المللی به ایران مسترد شود.

رفتارهای نسنجیده غربی‌ها


تصویب قطعنامه‌ای مداخله‌جویانه علیه ایران در پارلمان تحادیه اروپا، یکی دیگر از مواردی است که به زعم برخی از کارشناسان در آستانه دور جدید مذاکرات می‌تواند بر رویکرد تعامل‌گرایانه و نقاط اشتراک‌آمیز طرفین تاثیر منفی برجای گذارد.

اما طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با انتقاد نسبت به کارشکنی و سهل‌انگاری دولت آمریکا در صدور روادید برای سفیر جدید کشورمان در سازمان ملل، این اقدام آمریکایی‌ها را آن هم در آستانه دور جدید مذاکرات جامع هسته‌ای،تامل برانگیز و با هدف به حاشیه راندن مذاکرات مذکور تفسیر کردند.

البته "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن قبول این واقعیت که دولت متبوعش مکلف به صدور روادید برای تمام نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل است، هرگونه ارتباط میان عدم صدور ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل و مذاکرات جامع هسته‌ای را قویا تکذیب و احتمال نزدیک شدن به تدوین پیش‌نویس توافق نهایی را در دور جدید مذاکرات مطرح کرد.  

گفتنی است رفتار هیئت حاکمه آمریکا در نقض توافق مقدماتی ژنو، مسبوق به سابقه است؛ از اظهارات و ادعاهای گستاخانه مقامات کاخ سفید و سناتورهای رادیکال آمریکایی گرفته تا تحریم برخی شرکت‌ها و افراد که به کمک به ایران برای نقض تحریم‌ها متهم شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار