مایکل مان:

قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران الزام آور نیست/در این دور از مذاکرات انتظار توافق نداریم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با رادیو فردا(ارگان سازمان سیا) گفت:کسی در این دور منتظر توافق نیست.وی گفت:قطعنامه پارلمان اروپا الزام اور نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ مایکل مان در گفتگو با رادیو فردا درباره دور سوم مذاکرات هسته ای میان ایرانو غرب گفت: این سومین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع با ایران است که در وین برگزار می‌شود. همان‌طور که در دور پیشین هم دیدید ما اعلام کردیم که گفت‌وگو‌ها مفید و ساختاری بوده و پیش بینی من این است که این دور هم همانند دفعه پیش ادامه یابد تا ما به موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین بپردازیم. موضوعاتی که باید بخشی از یک توافق نهایی و جامع باشد. در نتیجه فکر نمی‌کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کار‌شناسان ۵+۱ با ایران در هفته گذشته در وین انجام می‌شود.

این دور مذاکرات در وین با یک ضیافت شام بین کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز می‌شود. صبح سه شنبه این گفت‌وگو‌ها به صورت رسمی آغاز می‌شود و پیش بینی این است که دو روز به طول بیانجامد اما این باید تایید شود.

وی در پاسخ به این سوال که دفعه پیش، طرفین درباره غنی‌سازی، تحریم، همکاری هسته‌ای و اراک صحبت کردند. و این بار هم مقام‌های ایرانی می‌گویند موضوعاتی چون دسترسی ایران به فناوری و نحوه نظارت و بازرسی روی میز است. آیا مشخص شده است که درباره چه موضوعاتی در این دور صحبت خواهد شد؟ چنین گفت:نه مشخص نیست. یا حداقل برای من مشخص نیست. ما درباره موضوعاتی که قرار است مورد مذاکره باشد، پیش از گفت‌وگو‌ها صحبت نمی‌کنیم. دفعه پیش هم در بیانیه پایانی مذاکرات به چهار موضوع مورد بحث اشاره شد. من هم ترجیح می‌دهم درباره آنچه که مورد بحث بر سر میز مذاکره است، به صورت عمومی صحبت نکنم. شاید پس از پایان گفت‌وگو‌ها درباره آن‌ها اطلاع رسانی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش طرفین برای دستیابی به یک توافق در محدوده زمانی 6ماهه و تدوین توافق تا اردیبشهت چنین گفت: نه من نمی‌توانم این‌ها را تایید کنم. همان طور که می‌دانید توافق اولیه ژنو شش ماه فرصت به مذاکره کنندگان داده است. و ما همواره گفته‌ایم که تمایل داریم هر چه سریع‌تر به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنیم. اما مهم‌ترین موضوع این است که توافق جامع، توافق خوبی باشد، جامع باشد و توافقی باشد که همه بتوانند آن را بپذیرند. آشکار است که ما به سختی و به سرعت در تلاش هستیم. اما در ‌‌نهایت این کیفیت توافق است که اهمیت دارد.

مان درباره توافق تا اردیبشهت نیز گفت:من آن را نیز نمی‌توانم تایید کنم. می‌توانم بگویم که در اردیبهشت دیدار خواهیم کرد، اما اینکه در آینده چه شود، بستگی به این دور از مذاکرات دارد.

سوال آخر رادیو فردا از مایکل مان درباره قطعنامه اتجادیه اروپا درباره ایران و واکنش مقامات ایرانی به آن بود که وی در جواب گفت:پارلمان اروپا یک نهاد مستقل و نهادی متفاوت از آن نهادی است که کا‌ترین اشتون آن را نمایندگی می‌کند. در نتیجه پارلمان اروپا حق دارد که هر آنچه می‌خواهد بگوید و تصمیم بگیرد. اما این قطعنامه هم الزام آور نیست. ما برای پارلمان اروپا احترام قائلیم اما اقدام آن‌ها، تاثیر مستقیمی بر این مذاکرات که توسط کا‌ترین اشتون و به نمایندگی از جامعه بین‌المللی انجام می‌شود، نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار