پساکی: آمريکا به دقت تحولات اخیر اوکراين را زير نظر دارد/ اردوغان در حملات شيميايي دمشق دست نداشته

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا به دقت تحولات شهرهای مختلف اوکراین را زیر نظر دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ "جین پساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه اعلام کرد آمریکا به دقت تحولات شهرهای مختلف اوکراین را زیر نظر دارد. 

 پساکی گفت "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا این پیام را به "سرگئی لاوروف"، همتای روس خود رسانده است که آمریکا به دقت تحولات 24ساعت گذشته را در خارکیف، دونتسک، لوهانسک و ماریوپول با نگرانی عمده دنبال می کند و از باور این کشور، این‌ها همه تحولاتی نیستند که به صورت همزمان شروع شده باشند.

وی تصریح کرد وزیر امور خارجه به دیدگاه دولت اوکراین اشاره کرده است به نظر می رسد این تحولات، پویشی به دقت هماهنگ شده با حمایت روسیه است. وی همچنین به بازداشت اخیر چند مامور اطلاعاتی روسیه در اوکراین اشاره کرده و گفته است مقامات بلند پایه این کشور به همه این شهرها اعزام شده اند تا برای تخلیه ساختمان‌های دولتی و کاستن از تنش ها در این شهرها گفتگو کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت وی همچنین از روسیه خواست تا به صورت رسمی و علنی عملکرد جدایی طلبان، خرابکاران و تحریک کنندگان را تقبیح کند و خواستار کاستن تنش ها شود و از همه گروه ها بخواهد از هر گونه اقدام تنش ساز خودداری کنند. وی این مساله را روشن کرده است که هر گونه تلاش بیشتر روسیه برای بی ثبات کردن اوکراین به تاوان بیشتری برای این کشور منجر می شود.

پساکی گفت: 2 وزیر همچنین درباره گفتگوهای مستقیم و آتی وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در ده روز آینده به منظور کاستن از تنش‌ها صحبت کردند. گفتگوها برای تعیین زمان و موضوع این گفتگوها همچنان ادامه دارد. 

در عین حال اظهارات اخیر سیمور هرش، خبرنگار سرشناس آمریکایی درباره دست داشتن دستگاه های اطلاعاتی ترکیه در حمله شیمیایی در دمشق برای برانگیختن حمله خارجی به سوریه با واکنش تند و انکار کشورهای غربی روبرو شده است.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود در واکنش به سوالی در این خصوص مدعی شد: ما به ارزیابی های اطلاعاتی و منابع جمع آوری شده اتکا می کنیم و همان نظری را که بیشتر جهانیان قبول دارند، تایید می کنیم؛ اینکه هیچ شکی نیست که حملات شیمیایی صورت گرفته در بیست و یکم اوت سال گذشته کار خود سوریه بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار