امروز در تاریخ؛

از روز تکریم مادران شهدا تا آغاز دومین دوره مشروطه در ایران

روز تکریم مادران شهدا، وفات "ام‌البنین" همسر امام علی(ع)، آغاز دومین دوره مشروطه در ایران، بمب گذاری در حسینیه شهدای شیراز، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 13 جمادی الثانی 1435 هجری و 13 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز تکریم مادران شهدا

روز 13 جمادی‌الثانی( سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر بزرگوار امیرالمومنین (علیه‌السلام) و مادر چهار شهید از شهدای نینوا به ویژه حضرت ابوالفضل (علیه اسلام)، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفت.

آغاز دومین دوره مشروطه یا تجدید حیات مشروطیت (1288 ش)
دومین دوره مشروطه با افتتاح دومین مجلس شورای ملی در تاریخ 24 فروردین 1288 ش برابر با دوم ذیقعده 1327 ق آغاز شد. این دوره با محدودتر کردن مداخله شاه و لغو سیستم صنفی انتخابات به دلیل ناهماهنگی در ترکیب اعضای مجلس شورای ملی و کارشکنی عناصر وابسته به دربار و مداخلات کشورهای خارجی و نابسامانی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، با مشکلات فراوانی مواجه گردید. مجلس دوم از یک سو با مقاومت در برابر تحمیلات دولت روسیه و انگلیس، رسالتی را که قیام دلیرانه مردم مسلمان ایران برعهده‌اش گذارده بود عمل می‌نمود و از سوی دیگر با استخدام مستشاران خارجی و واگذاری پست‌های مهم به آنان، حیات و نفوذ دوباره روشنفکران غرب‌گرا را جانی دوباره داد. این امر زمینه دخالت بیشتر روس و انگلیس را فراهم آورد و حوادث دردناکی را باعث گردید. قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز، آغاز نهضت جنگل در گیلان و قیام تنگستانی‌ها در بوشهر از جمله وقایع مهم و مردمی این دوره به شمار می‌روند. دوره دوم مشروطه با قدرت‌گیری رضاخان و آغاز دیکتاتوری او رو به افول نهاد و دوره سوم مشروطه از 22 بهمن 1302 آغاز شد.

درگذشت آیت‌اللَّه "شیخ مجتبی حاتمی لنکرانی" (1365 ش)
آیت‌اللَّه مجتبی حاتمی لنکرانی در سال 1290 ش (1331 ق) در اصفهان به دنیا آمد و در اوایل جوانی برای ادامه تحصیلات حوزوی راهی حوزه علمیه نجف اشرف گردید. وی در نجف از محضر حضرات آیات: میرزای نایینی، آقاضیاءالدین عراقی، محمدحسین غروی، سیدابوالحسن اصفهانی و علامه محمدجواد بلاغی و... استفاده برد و به مدارج والای علمی دست یافت. ایشان سپس به تدریس در حوزه نجف پرداخت و شاگردانی را تربیت کرد. آیت‌اللَّه حاتمی لنکرانی مدتی در سامرا اقامت داشت تا این که در حدود سال 1350 ش به اجبار دولت عراق، مجبور به ترک آن کشور گردید و به زادگاهش مراجعت نمود. ایشان تا پایان عمر در اصفهان به تدریس علوم مذهبی و ارشاد مردم مشغول بود تا اینکه در بیست و چهارم فروردین 1365 ش برابر با دوم شعبان 1406 ق در 75 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سوی دوست شتافت.

رحلت محقق و پژوهشگر اسلامی آیت‌اللَّه (مجتبی محمدی عراقی) (1380 ش)
آیت‌اللَّه شیخ مجتبی محمدی عراقی در سال 1294 ش (1333 ق) در یکی از روستاهای اطراف اراک زاده شد و پس از تحصیلات ابتدایی به فراگیری علوم دینی روی آورد. وی پس از گذراندن دروس سطح به محفل درس خارج آیات عظام: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد تقی خوانساری و سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای حاضر شد و مبانی علمی‌اش را استوار ساخت. آیت‌اللَّه محمدی عراقی در سال 1318 ش به دلیل وفات پدرش که در کنگاور به تبلیغ دین مشغول بود، راهی آن شهر گردید و به مدت دوازده سال به اقامه شعائر دینی و هدایت مردم مسلمان پرداخت. ایشان در سال 1330 ش به قم بازگشت و علاوه بر شرکت در درس‌های فقه و اصول آیت‌اللَّه بروجردی و جلسات استفتای ایشان، به تولیت مدرسه خان و مدیریت کتابخانه مدرسه فیضیه منصوب شد و خدمات فراوانی را به حوزه علمیه قم ارائه کرد. آیت‌اللَّه محمدی عراقی پس از ارتحال آیت‌اللَّه بروجردی، به تألیف و تحقیق روی آورد و آثار بسیاری به سامان رسانید که: علمای گمنام، فهرست کتب کتابخانه مدرسه فیضیه در 2 جلد، و تصحیح مجمع الفائدة و البرهانِ محقق اردبیلی در 14 جلد و غوالی اللَّئالی ابن ابی جمهور در 4 جلد از آن جمله است. وی از بیشتر اساتیدش و مراجع نجف و قم، اجازه روایت، اجتهاد و امور حسبیه داشت و در جریان جنگ تحمیلی، فرزندش را به کاروان شهیدان تقدیم نمود. سرانجام این عالم بزرگوار و محقق خدمتگزار در 24 فروردین 1380 ش برابر با 18 محرم 1422 ق در 86 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

یک مدرسه عالی تلویزیون و سینما در تهران تأسیس شد(1349ش)

عده زیادی از ایرانیان مقیم لندن در حالیکه نقاب به صورت خود داشتند در مقابل سفارت ایران در لندن دست به تظاهرات زدند(1352ش)
عده زیادی از ایرانیان مقیم لندن در حالیکه نقاب به صورت خود داشتند در مقابل سفارت ایران در لندن بهنگام سخنرانی امیرعباس هویدا نخست وزیر برای دانشجویان ایرانی دست به تظاهرات شدید زدند و در حالیکه قصد حمله به سفارت را داشتند نیروی پلیس آنها را متفرق ساخت.

روزی که ایران دارای جت جنگنده شد
در رابطه با پیمان بغداد- یکی از اتحادیه‌های نظامی غرب پیرامون شوروی- دولت آمریکا 24فروردین 1339 (13آوریل1960) و در جریان اجلاس سران آن اتحادیه در تهران که پس از کناره‌گیری عراق به سنتو (سازمان پیمان مرکزی) تغییر نام داده بود، به نیروی هوایی ایران جت جنگده از نوع «اف ــ 86» تحویل داد و به این ترتیب، ایران برای نخستین بار دارای جنگنده جت شد. ایران از خرداد1303 (86سال پیش) دارای نیروی هوایی است.

این نیرو در شهریور1320 به رغم تسلیم شدن نیروی زمینی (در نتیجه خیانت چند افسر ارشد)، تا آخرین قطره بنزین از آسمان وطن دفاع جانانه کرد. دولت ایران پنج سال پس از دریافت جت اف ـ 86 از آمریکا، و در جریان جنگ پاکستان و هند، تعدادی از این جنگنده‌ها را (به‌صورتی محرمانه و احتمالا به اشاره واشنگتن) در اختیار پاکستان قرارداد.


وفات "ام‌البنین" همسر امام علی(ع) و مادر گرامی حضرت اباالفضل العباس(ع) (64 ق)
حضرت امام علی(ع) سالیانی پس از حضرت زهرا(س)، به سفارش برادر خود عقیل که از علمای نَسَب شناس بود و خاندان‌های عرب را به خوبی می‌شناخت، با فاطمه‌ی کلابیه ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار از امام علی(ع) چهار پسر به نام‌های عباس، جعفر، عبداللَّه و عثمان آورد و به اُمّ‌البنین یعنی مادر پسران معروف گردید. هر چهار پسر ام‌البنین در واقعه‌ی خونین کربلا به رسیدند و او در برابر این مصیبت صبر نمود. وی پس از اطلاع از حادثه‌ی عاشورا، عبیداللَّه، فرزند پسرش عباس را همراه خود به قبرستان بقیع می‌بُردْ و اشعاری در رثای فرزندانش می‌سرود. مردم مدینه نیز جهت شنیدن ندبه‌ی این بانوی بزرگوار در آن محل جمع می‌شدند و می‌گریستند. ام‌البین سه سال پس از عاشورای سال 61 ق در مدینه درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

درگذشت "ابن هیثم" ریاضی‌دان و فیزیک‌دان شهیر اسلام(430 ق)
ابوعلی محمد بن حسن بصری معروف به ابن هیثم از حکما و اطبّای نامی اسلامی است که علاوه بر تبحّر علمی در طب، بسیاری از کتب ارسطو و جالینوس را شرح و تلخیص کرده و به تالیفات بسیاری در زمینه‌ی نجوم، هندسه، منطق، حساب و تشریح پرداخته است. ابن هیثم به هنگام مطالعه درباره‌ی انعکاس نور، بی آنکه به طور مستقیم به موضوع انکسار و شکست نور اشاره کند نتیجه گرفت که میان زاویه‌ی تابش نور و زاویه‌ی بازتاب آن، یک رابطه برقرار است. از دیگر اقدامات ابن‌هیثم، ابداع روش‌های جدیدی در علم ریاضیات می‌باشد. همچنین شرح اصول تاریکخانه و اختراع ذرّه‌بین از دیگر کارهای برجسته‌ی این دانشمند مسلمان است. این اختراعات در کشفیات کِپلر و گالیله، ستاره شناسان مشهور اروپا در قرن‌های آینده، تاثیر زیادی داشت و در صنعت سینما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابن هیثم در زمان حاکم بامراللَّه ششمین خلیفه‌ی فاطمی در مصر، متصدی بعضی امور سیاسی بود، اما وی به خاطر این که در ستم و ظلم‌های او مساعدت نکرده باشد، خود را به دیوانگی زد ولی بعد از مرگ خلیفه‌ی فاطمی اظهار عقل نمود و به تدریس در دانشگاه جامع الازهر پرداخت. یکی از مهم‌ترین آثار ابن هیثم، کتاب المَناظِر است که به زبان انگلیسی ترجمه شده و از جمله منابع اصلی مطالعات کپلر در زمینه‌ی نجوم بوده است.

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلی" دانشمند و عالم بزرگ شیعی(676 ق)
جعفر بن حسن مشهور به محقق حلی در سال 602 ق در شهر حله در عراق به دنیا آمد. پس از کسب مقدمات، در حلقه‌ی درس اساتید زمان حاضر شدو پس از سالیانی، عالمی بزرگ و استادی توانا گشت. علامه حلی، ابن داود حلی، سیدبن طاووس و... از زمره‌ی شاگردان وی می‌باشند. پس از حمله‌ی مغول، حوزه‌ی بزرگ بغداد ویران گشت و تلاش محقق حلی در رونق حوزه‌ی حله بسیار موثر و چشمگیر بود. محقق حلی در نوشتن آثار علمی ید طولایی داشت و کتب جاودانه‌ای را تقدیم حوزه‌ی دین و علم نموده است. از جمله‌ی این آثار، کتاب ارزشمند شَرایعُ الاسلام می‌باشدکه یکی از کتب مهم فقهِ استدلالی است. محقق حلی سرانجام پس از عمری پربار، 74 سالگی در حله به سوی معبود شتافت و در همان جا به خاک سپرده شد. آرامگاه وی زیارتگاه حق‌جویان و دوستداران علم و حقیقت است.

تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‌ی نهضت سربداران(738 ق)
گروه سربداران، امین الدین عبدالرزاق را در تاریخ 12 شعبان سال 737 به سرداری خود انتخاب کردند. آنها به دلیل کمی تعداد و ضعف قدرت، قیام خود را به شکل دستبرد به قافله‌ها شروع کردند. پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم ،عبدالرزاق بر خواجه علاءالدین محمد، وزیر خراسان غلبه کرده و پس از کشتن وی شهر سبزوار را به تصرف خود درآورد. از آن پس، شهر سبزوار را که از روزگار قدیم، مردم آن به تشیع اشتهار داشتند مرکز خود ساختند و با درویشان و مردانی که به دوستی آل علی مشهور بودند، رابطه برقرار کردند.

کشتار وحشیانه مردم هند توسط استعمارگران انگلیسی (1919م)
در سال 1919م حکومت استعمارگر انگلیس به منظور جلوگیری از شورش و مبارزه مردم هند، قانون دولت را تصویب کرد. به موجب این قانون به پلیس اختیار داده شد که هر فردی را که مظنون می‌دانستند، بدون دلیل و حکم قانونی دستگیر و حتی تا مدتی نامعلوم، او را زندانی کنند. این قانون، خشم مردم هند را برانگیخت. از این رو در روز سیزدهم آوریل 1919م در حالی که بیش از پنج هزار نفر هندی بدون سلاح در باغِ جالیپان والا در شهر آمریتسار در اجتماعی آرام برای کسب استقلال گرد آمده بودند، به دستور یکی از فرماندهان انگلیسی به گلوله بسته شدند. این درحالی بود که به شرکت کنندگان در این گردهماییِ آرام حتی هشدار و فرصت ترک محل داده نشد. پس از این قتل عام که بیش از هزار و دویست کشته و حدود چهار هزار زخمی بر جای گذاشت، فرمانده انگلیسی اجازه مداوای مجروحین و رساندن آب و آذوقه به آنان را نیز نداد. پس از تصویب قانون دولت در هند و کشتار بی‌رحمانه مردم این کشور در جالیپان والا، نهضت مقاومت مردم هند به رهبری گاندی اوج گرفت و سرانجام به شکست استعمار انگلیس منجر شد.

اشغال اتریش توسط نیروهای متفقین در اواخر جنگ جهانی دوم (1945م)
اتریش پس از جنگ جهانی دوم، کشوری مستقل بود، اما چندی قبل از آغاز جنگ، هیتلر، اتریش را ضمیمه خاک آلمان نمود و سربازان اتریشی نیز به نفع آلمان وارد جنگ شدند. در آوریل 1945م، پس از عقب‌نشینی آلمان از اتریش و اشغال آن توسط دولت‌های متفق، اتریش به چهار منطقه تجزیه شد که هر منطقه توسط یکی از دولت‌های امریکا، شوروی، انگلیس و فرانسه اداره می‌گردید و ویِن پایتخت اتریش، تحت اداره مشترک چهار دولت قرار داشت. ده سال بعد، در سال 1955م بین چهار کشور اشغال‌گر و دولت اتریش، قراردادی به امضا رسید که به موجب آن، بی‌طرفی و استقلال اتریش تضمین شده و نیروهای چهار کشور اشغال‌کننده، خاک اتریش را تخلیه خواهند کرد. تخلیه نیروهای اشغال‌گر در سال 1955م پس از ده سال آغاز شد و از آن پس اتریش بی‌طرفی خود را در مناقشات بین‌المللی حفظ نمود.

برپایی نخستین تظاهرات مردم عراق علیه اشغال‌گران پس از سه دهه اختناق (2003م)
بعد از سقوط صدام و حزب بعث عراق در 9 آوریل 2003م و اشغال این کشور توسط نیروهای مهاجم، به ویژه سربازان امریکا، نخستین تظاهرات مردمی در عراق علیه اشغال‌گران برگزار گردید. در این تظاهراتِ خودجوش، که در 13 آوریل 2003 با حضور صدها تن از مردم ستم‌دیده عراق، در بغداد انجام گرفت، شرکت کنندگان با سردادن شعارهای "اللَّه اکبر، لا اله الا اللَّه" و نه امریکا نه اسرائیل، به جهانیان اعلام داشتند: ما اشغال‌گران را نمی‌خواهیم. بوش و صدام یکی هستند. امریکا به نام آزادی هرج و مرج را برای ما به ارمغان آورده است و ما امنیت می‌خواهیم نه اشغال‌گری. مردم عراق در این تظاهرات خواستار تشکیل دولت اسلامی در عراق شدند و فقط دولت اسلامی را ضامن حفظ حقوق همه نژادها و مذاهب دانستند. در واقع اولین تظاهرات مردمی در عراق بعد از 35 سال حاکمیت اختناق‌آمیز صدام و حزب بعث، نمایش اعتراض علیه امریکا، اسرائیل و رژیم سرنگون شده صدام حسین بود.


بمب گذاری در حسینیه شهدای شیراز و شهادت تعدادی از اعضای کانون فرهنگی رهپویان وصال
روز شنبه 24 فروردین سال 1387 انفجاری در حسینیه شهدا ، وابسته به کانون رهپویان وصال در شیراز به وقوع پیوست و تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت.

 این جنایت با هدایت سرویس‌های امنیتی بیگانه تو سط افرادی وطن ‌ فروش انجام گرفت . تعدادی از عوامل این بمبگذاری در پی وقوع انفجاری در یکی از هتل‌های تهران دستگیر شدند و پس از محاکمه به سزای عمل ننگین خود رسیدند.

فریب روس‌ها از غرب
13آوریل سال1945 ارتش شوروی شهر وین را تصرف کرد و 90هزار تن از نظامیان هیتلر را به اسارت گرفت. اتریش (سرزمین ژرمن‌نشین) در سال1938 به آلمان پیوسته و یکی از ایالات آلمان (رایش سوم) شده بود. شوروی در جریان جنگ جهانی دوم، از زمان حمله ارتش هیتلر به آن کشور در 1941 تا تصرف برلین در آوریل1945، نزدیک به 27میلیون کشته، تلفات داد؛ حال آنکه جمع کل تلفات آمریکا در دو جبهه اروپا و آسیا به نیم میلیون نفر هم نرسید. شکست نظامی هیتلر عمدتا به دست ارتش شوروی صورت گرفت و این ارتش بود که برلین را تصرف کرد ولی در اواخر دهه1980 غرب موفق به فریب دادن گورباچف و دستیارانش شد و هر آنچه را که شوروی از شکست هیتلر به دست آورده بود داوطلبانه از دست داد! گورباچف با انحلال پیمان ورشو موافقت کرد به این شرط که ناتو هم منحل شود که برخلاف انتظار، پس از فروپاشی اسرارآمیز شوروی، ناتو نه تنها منحل نشد بلکه گسترش یافت و به داخل شوروی سابق هم راه یافت و در همان پایگاه‌هایی که با پول روسها در سه کشور بالتیک شوروی ساخته شده‌اند مستقر شد. وزیر دفاع روسیه در آوریل2007 و 16سال پس از فروپاشی شوروی، برای نخستین بار اظهارداشت که در نیمه دوم دهه 1980 روس‌ها فریب غرب را خوردند و با ابطال پیمان ورشو و تخلیه اروپای شرقی از نیروهای خود موافقت کردند که دنباله آن فروپاشی شوروی بود. چند صاحب‌نظر در چهار روز گذشته در تفسیر توافق هفتم آوریل2010 سران آمریکا و روسیه به کاهش دادن و مساوی کردن سلاح‌های هسته‌ای 2کشور و وسائل انتقال آنها نوشته‌اند که روس‌ها یک بار دیگر فریب خوردند زیرا که روسیه دارای 12 هزار و آمریکا 8 هزار سلاح اتمی است و تولید چهار هزار بمب و کلاهک شوخی نیست.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار