ایستگاه ششم "مذاکرات هسته‌ای"/20

ظریف در فیس‌بوک: آخرین مرور موضوعات مهم در این دور از گفتگوها/ جزئیات دیدار با اشتون

وزیر خارجه کشورمان صبح امروز در صفحه فیس‌بوک خود گزارشی پیرامون این دور از گفتگوها با 1+5 منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف " وزیر خارجه کشورمان صبح امروز در صفحه قیس‌بوک خود نوشت : "صبح سه شنبه است و تا یکی دو ساعت دیگر مذاکرات با 1+5 در مقر ملل متحد در وین شروع می شود. این دور از مذاکرات، احتمالا آخرین دور مرور موضوعات مهم که هر یک از طرفین معتقد است به شکلی می‌باید در توافق نهایی مورد توجه واقع شوند خواهد بود و از دور بعد نگارش مشترک توافق نهایی را آغاز خواهیم کرد که کاری پیچیده، دشوار و کم سرعت خواهد بود.  
 
به همین دلیل یک گروه مشورتی حقوقی از اساتید بسیار معتبر و شناخته شده حقوق بین‌الملل که افتخار همکاری با آنها را در دانشگاه داشته‌ام و نیز از فارغ التحصیلان برجسته دکترای حقوق بین‌الملل دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج تشکیل داده‌ام که در این امر مهم هیأت مذاکره‌کننده را یاری کنند.  
 
هر یک از دوستان و هموطنان هم که نظر مشورتی، نکته حقوقی یا پیشنهادی در این زمینه دارند می توانند به آدرس ایمیل من ارسال کنند.  
 
شب گذشته هم در دیدار با خانم اشتون، یک بار دیگر با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی مردم بزرگ ایران، اهمیت احترام متقابل و موضع برابر را برای موفقیت مذاکرات برای وی تشریح کردم و به وی گفتم که برخلاف بسیاری از طرف‌های مذاکره کشورهای غربی که منبع قدرت و مشروعیت خارجی دارند، تنها منبع اقتدار جمهوری اسلامی ایران، مردم سربلند و مقاوم ایران‌اند که با عمق درک تاریخی -- برخواسته از مدنیتی چند هزار ساله که سده‌ها قدرت برتر جهان زمان خود بوده است -- به خوبی می‌دانند که در گستره تاریخ بشر، دوران همه قدرت‌های جهانی کوتاه است و نمی‌تواند دستاویزی برای تحمیل بر دیگران باشد. تصویر زمینه این صفحه هم برای یادآوری این واقعیت مهم است. "

گفتنی است هیئت مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست محمدجواد ظریف به منظور از سرگیری دور سوم مذاکرات صبح روز گذشته تهران را به مقصد وین ترک کرد و بعد از ظهر دیروز به وقت تهران وارد وین شد.

شایان ذکر است شام کاری ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین برگزار شد.

ظریف پس از پایان شام کاری با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: هنوز پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم و احتمالا قسمت دشوار کار هم همان جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است. دو طرف همزمان شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

اضافه می‌شود مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 12 به وقت تهران به طور رسمی آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است مذاکرات وین 3 در چارچوب گام پایانی توافق ژنو برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار