ایستگاه ششم مذاکرات هسته‌ای/33

تخت روانچی: سیگنال‌های خوبی در مذاکرات احساس می‌شود/ حصول پیشرفت‌های قابل توجهی در مورد تاسیسات اراک

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه، گفت: پیشرفت‌های قابل توجهی در برنامه اراک حاصل شده و درباره معامله نفت در برابر کالا با روسیه هنوز این تصمیم نهایی نشده، اما احتمالا" تا قبل از20 ژوئیه نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مجید تخت روانچی، در گفتگوی اختصاصی با روزنامه وال‌استریت ژورنال به تشریح مذاکرات اخیر وین پرداخت.

معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه گفت: سیگنال‌های خوبی در مذاکرات احساس می‌شود، دو طرف خیلی خوب می‌دانند که چگونه مواضع دو طرف می‌تواند محقق و با همدیگر همسو شود.

تخت روانچی ادامه داد: پیشرفت‌های قابل توجهی در برنامه اراک حاصل شده است و درباره معامله نفت در برابر کالا با روسیه هنوز این تصمیم نهایی نشده اما احتمالا" تا قبل از20 ژوئیه نهایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: احتمالا" روز چهارشنبه کمیته مشترکی از ایران و گروه1+5 که  بر اجرای توافق نوامبر نظارت می‌کند، در وین تشکیل جلسه خواهند داد.

معاون وزارت خارجه تاکید کرد:ملاقات امروز سه شنبه بر مبنای شفافیت روی مسائل مورد مذاکره تمرکز خواهد کرد و بعد از آن درباره مسائل دیگر گفتگو خواهد شد.

گفتنی است، مذاکرات ایران و 1+5 از ساعت ظهر امروز به وقت تهران آغاز شد و "عباس عراقچی "معاون وزیر خارجه ایران قبل از آغاز سومین نشست ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو با همتایان چینی و روس خود دیدار و گفتگو کرد.

شایان ذکر است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: این دور از مذاکرات، احتمالا آخرین دور مرور موضوعات مهم که هر یک از طرفین معتقد است به شکلی می‌باید در توافق نهایی مورد توجه واقع شوند خواهد بود و از دور بعد نگارش مشترک توافق نهایی را آغاز خواهیم کرد که کاری پیچیده، دشوار و کم سرعت خواهد بود. 

ظریف همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: ادامه گفتگوها در راستای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی مسئولیت سنگین و جمعی است.

وی افزود: مهمتر از همه، این امر در راستای دستیابی به منافع همه طرف‌ها است.

گفتنی است اولین نوبت دور سوم مذاکرات جامع ایران و 1+5 ساعت 12:57 دقیقه به وقت تهران پایان یافت و قرار است گفتگوهای دوجانبه میان معاونان در هتل کوبورگ برگزار شود.

شایان ذکر است دور بعدی مذاکرات جامع به ریاست "سید عباس عراقچی" و "هلگا اشمیت" ساعت 11:30 به وقت وین از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار