این بیماری در فصل بهار، کودکتان را درگیر می کند

اوریون یک بیماری ویروسی مسری و خفیف است که در قدیم به آن گوشگ گفته می‌شد این بیماری باعث تورم دردناک غدد پاروئید(غدد بزاقی واقع در بین گوش و فک) می‌شود و گاهی سایر اعضا از قبیل پانکراس و مغز را نیز درگیر می‌کند.

دکتر لیلا رستگاریان، دکترای بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری اوریون معمولا در فصل بهار و زمستان دیده می‌شود و در هر سنی می تواند بروز کند ولی شایع‌ترین سن بروز در کودکان 2 تا 12 سال است حدود 10 درصد بزرگسالان نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 وی ادامه داد: ویروس این بیماری از طریق بزاق و یا ترشحات تنفسی فرد آ‌لوده وارد دستگاه تنفسی فوقانی فرد سالم شده و از طریق گردش خون، خود را به غدد بزاقی بناگوش‌ رسانده و در آنجا تکثیر می شود و از 48 ساعت قبل شش روز بعد از بروز علایم قابل سرایت است.

رستگاریان افزود: بیماری اوریون دوره نهفتگی طولانی مدت دارد که به طور متوسط 14 تا 21 روز طول می‌کشد و میانگین آن 18 روز است.

وی در خصوص نشانه‌های این بیماری تصریح کرد: عفونت در یک سوم افراد بدون علامت است در صورت وجود علایم، دو تا سه هفته بعد از تماس با ویروس رخ می‌دهد که عبارتند از: بدحالی عمومی یک یا دو روز پیش از شروع علایم عمده بیماری- تورم غدد لنفاوی که علامت اولیه اوریون است که منجر به تورم گونه‌ها می‌شود تورم و درد غدد بزاقی در یک یا هر دو طرف صورت- جویدن و بلعیدن دردناک، آبریزش بینی و چشم، تب، ضعف و خستگی، سردرد و گلو درد، شکم درد.

 رستگاریان در خصوص درمان بیماری اوریون اظهار داشت: در حال حاضر درمان موثری برای از بین بردن ویروس وجود ندارد برای تسکین درد استفاده از داروی مسکن شامل استامینوفن کافی است.

 افراد بزرگسال می توانند از آسپرین استفاده کنند ولی مصرف آسپرین در کودکان به علت احتمال بروز "سندروم رای" یک بیماری خطرناک و کشنده ممنوع است البته با مشاهده بروز عوارض احتمالی لازم است به پزشک مراجعه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار