وزیر بهداشت:

"عملیاتی شدن سیاست‌های ابلاغی" نیازمند وضع قوانین و افزایش اختیارات است

سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فراتر از قانون بوده، لذا برای اجرایی شدن آن نیازمند وضع قوانین جدید در "مجلس و دولت" هستیم.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به واکنش اولیه‌ی شما نسبت به بیانات مقام معظم رهبری و اولین جمله‌ی شما که گفتید خیلی خوشحالم در رابطه با وصف این خوشحالی گفت: مهم ترین اتفاق در سال‌های اخیر از نظر من همین سیاست‌ها و ابلاغ آن‌ها است و ان شاالله آرزو می‌کنیم تا این سیاست‌ها به تدریج اجرایی شود.

وی افزود:‌خوشحالی ما خیلی قابل بیان نیست و نیز برای عموم این متجلی نبوده اما کسانی که در جامعه‌ی پزشکی در حال مدیریت هستند، متوجه آن شدند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها خیلی از مواردی که تعیین و تکلیف شد، بلاتکلیف بوده و هر دستگاهی خود را متولی می‌دانست اما الان جهت کلی برای ده سال آینده مشخص شد و با این جهت گیری می‌توان تعریف روشنی برای ماموریت‌های وزارت بهداشت داشت.

وی افزود: همچنین برای بخش خصوصی و برای کسانی که علاقه مند به کمک کردن به وزارت بهداشت هستند و من از تمام کسانی که علاقه‌مند به کمک کردن هستند، دعوت به عمل می‌آورم.

دکتر هاشمی افزود: این کمک‌ها چه در قالب خیره باشد و یا چه در قالب آوردن سرمایه در حوزه‌ی سلامت باشد کمک به مردم است.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم مشکلات زیادی وجود دارد اما نمی‌خواهیم سیاه نمایی کنیم ولی می‌توان گفت این بخش یک مقداری مغفول مانده، یعنی قوتی که ما شاهد این هستیم که پرداخت مردم از جیبشان افزایش می‌یابد، بیانگر ناراحتی است و امیدواریم همه کمک کنند.

وی افزود: بنده خوشحالم که در بعضی از بخش‌ها تعیین و تکلیف شد و ما باید پاسخگو باشیم.

دکتر هاشمی افزود: اختیار ما به اندازه‌ای است که قانون ابلاغ کرده و این سیاست‌ها فراتر از قانون مجلس است که باید هردو خودشان را با این سیاست‌ها هماهنگ کنند.

دکتر هاشمی در خصوص نیازمندی افزایش اختیارات این وزارتخانه گفت: نیاز به وضع قوانین جدید در مجلس است و همه‌ی ما موظف به اجرای آن هستیم و من امیدوارم مجلس به سرعت قوانین جدید را تصویب کند.

وی گفت: از کمیسیون بهداشت تقدیر و تشکر کرده و همه‌ی عزیزانی که به وزارتخانه کمک کردند، سازمان نظام پزشکی وزرای گذشته به خصوص سر کار خانم دکتر دستجردی تلاش کردند و همین طور مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه عزیزانی که خدمات فراوان ارائه کرده اما گمنام هستند.

دکتر هاشمی افزود: تمامی عزیزانی که در تدوین سیاست‌ها کمک کردند، به ما کمک کنند تا در عمل هم با مصوباتی که دارند بتوانیم قدم‌های موثری را برداریم.

دکتر هاشمی در پاسخ به داشتن چند متولی در حوزه‌ی سلامت و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن یک متولی در این حوزه‌ چه موانع و راهکارهایی ایجادد گردد تا یک متولی ایجاد شود گفت: این خیلی سخت است و تعریف‌های مختلفی افراد برای آن دارند، آن دسته از افرادی که اقتدار گرا هستند یک تعریف داشته و آن‌هایی که پاسخ‌گو هستند، نوع دیگری تعریف دارند و دستگاه‌هایی که هم اکنون کا را انجام می‌دهند، تعریف دیگری دارند نسبت به پذیرش واگذاری این تولیت با خصت عمل کرده و به راحتی نیز نخواهند پذیرفت به خصوص که برخی از این زخم‌ها کهنه بوده، چون حواشی داشته است.

وی افزود: آنچه که ما می‌پذیریم، سخت است و ما در نظر داریم در وزارت بهداشت تصدی‌گری‌مان را کاهش دهیم و برنامه‌های زیادی نیز داریم.

وی گفت: در رابطه با بیمه‌ها بالاخره باید سیاست گذاری هماهنگی‌اش در وزارت بهداشت انجام پذیرد و این بدان معنی نیست که ما این مجموعه‌ای که هستیم را گسترش می‌دهیم.

دکتر هاشمی افزود: بیمه‌ها فعلا بیمه نیستند بلکه صندوق هستند مردم پول می‌دهند به آن صندوق‌ها وعده‌ای نیز دارند خدمت به مردم ارائه می‌دهند این خدمت جاری است و اگر صندوق پول داشت، می‌دهد و اگر نه بدهکار می‌ماند که همیشه این وضعیت وجود دارد.

وی افزود: ما باید بیمه را از این وضعیت خارج کنیم و کاملا علمی و تخصصی عمل کنیم، یعنی مدلی که در دنیا بیش از 50 سال در حال اجرا است و اشکالات زیادی دارد.

دکتر هاشمی گفت: هیچ بیمه‌ی بدون مشکلی وجود ندارد اما بیمه‌هایی هستند که فاصله شان با آنچه ما به عنوان بیمه داریم، خیلی زیاد است و ما باید یافته‌هایمان را روی هم بگذاریم و بدون هیچ تعصبی عمل کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر بهداشت ، سیاست ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار