در معالات بازار آسیا

"بهای نفت" امروز کاهش یافت

بهاي نفت در معاملات امروز (پنجشنبه)‌آسيا کاهش يافت زيرا سرمايه گذاران منتظر نتايج مذاکرات مقامات ليبي با جدايي طلباني هستند که صدور نفت اين کشور را متوقف کرده‌اند.


به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه از سنگاپور،  در معاملات صبح امروز آسيا، بهاي هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا براي تحويل در ماه مه 25 سنت کاهش يافت و به 103 دلار و 35 سنت رسيد.

بهاي نفت خام برنت درياي شمالي براي تحويل در ماه مه هم 26 سنت کاهش يافت و بشکه‌اي 107 دلار و 72 سنت معامله شد.

بنادر شرق ليبي از ماه ژوئيه به دست اعضاي شورشي نيروي امنيتي تاسيسات نفتي بسته شده است و اين نيروها از صدور نفت خام جلوگيري مي‌کنند. به همين علت توليد نفت ليبي به 250 هزار بشکه در روز کاهش يافته که کمتر از يک ميليون و 500 هزار بشکه در زمان عادي است.
ارتش ليبي روز چهارشنبه اعلام کرد کنترل دو بندر از اين بنادر شرقي را به دست گرفته است. مجموع ظرفيت صادراتي اين دو بندر 210 هزار بشکه در روز است با وجود اين، صادرات نفت ليبي به اين زودي‌ها از سرگرفته نمي‌شود.

افزون بر اين، دو طرف در باره مهلتي دو تا چهار هفته‌اي براي يافتن توافقي نهايي که امکان رفع توقف صادرات از دو بندر ديگر را بدهد، به توافق رسيده‌اند. اين دو بندر عبارتند از راس لانوف با ظرفيت صدور 200 هزار بشکه و بندر صدرا با ظرفيت صدر 350 هزار بشکه در روز .

سانجيوگوپتااز شرکت مشاوره انرژي اي واي EY گفت توقف صدور نفت از بنادر ليبي سبب افزايش بهاي نفت در روز گذشته شد، اما پس از اين افزايش ، سرمايه گذاران امروز محتاطانه عمل کردند و به همين علت بهاي نفت سير نزولي گرفت.
يکي ديگر از علل افزايش بهاي نفت در روز گذشته کاهش ذخاير بنزين آمريکا در هفته گذشته بود. اين کاهش بيشتر از پيش بيني 700 هزار بشکه‌اي کارشناسان بود.

به موازات اين، تقاضاي بنزين در چهار هفته منتهي به چهار آوريل  هم 4/4 درصد افزايش داشت.
برهمين اساس روز چهارشنبه در بورس کالاي نيويورک (نايمکس) بهاي هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا يک دلار و چهار سنت افزايش يافت و به 103 دلار و 60 سنت يعني بالاترين حد از سوم مارس تاکنون رسيد.

در همين روز در بازار لندن هم بهاي نفت خام برنت درياي شمال با 31 سنت افزايش به 107 دلار و 98 سنت رسيد.

برچسب ها: نفت ، کاهش ، بها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار