مقام بلندپایه آمریکایی در وین:

همه طرفها به مفاد توافقنامه ژنو پایبند بوده‌اند/ توافقنامه نهایی قریب‌الوقوع نیست

یک مقام بلندپایه آمریکایی تصریح کرد : همه طرفها به مفاد توافق نامه ژنو پایبند بوده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ، یک مقام بلندپایه آمریکایی که در گفتگوهای هسته ای وین حضور دارد، در وین در گفتگو با خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی درباره گفتگوهای هسته ای ارائه کرد به شرط آنکه نامش فاش نشود. 

این مقام بلندپایه آمریکایی از دو ماه پیش با برگزاری اینگونه ارتباطهای خبری با خبرنگاران به بیان دیدگاههایش درباره پرونده هسته ای ایران مبادرت می کند بدون آنکه نامش را اعلام کند تا مسئولیت حقوقی این اظهارات را بپذیرد. اظهارات وی برگرفته از منابع رسمی دولت آمریکا است.

این مقام بلندپایه آمریکایی گفت: یادآوری این مسئله جالب توجه است که چند ماه پیش ، بسیاری از ما در ژنو و در میان سرمای این شهر در ساعت چهار صبح درحال نهایی کردن طرح مشترک اقدام بودیم و امروز خودمان در میانه راه در این مذاکرات جامع می بینیم آنهم در شرایطی که شهر وین زیبا و تاحدودی گرمتر شده است. چهار ماه پیش هم وین زیبا بود و فقط سرد بود. در دو روز گذشته، ما به مذاکرات محتوایی خود درباره همه مسائلی ادامه دادیم که باید بخشی از توافقنامه جامع باشد. همه مسائلی که تصور کنید در این گفتگوها مطرح شد.این گفتگوها عمیق بود و گفتگوها به ما دیدگاههای جدید مهمی داده است مبنی بر اینکه بزرگترین و چالش سازترین اختلافها در مسیر رو به جلو کجاها است. درحال حاضر نمی دانیم که آیا می توانیم در از بین بردن این اختلافها موفق باشیم یا خیر اما بی تردید متعهد هستیم که این کار را انجام بدهیم و تلاش خود را صورت می دهیم همانطور که همه طرفهای حاضر در گفتگوها این کار را انجام می دهند. نکته‌ای که در مسیر رسیدن به این نیمه راه باید مدنظر داشت این است که همه طرفها به همه تعهداتی که در طرح مشترک اقدام (توافق نامه ژنو) متعهد شده بودند پایبند بوده اند. همین وضع سبب شده است به همه ما در مسیر مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع سخت تر ، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم.

این مقام بلندپایه آمریکایی، در ادامه اظهاراتش درباره گفتگوهای وین افزود : ما امروز نشست کمیسیون مشترک را به پایان رساندیم که فعالیت آن (این کمیسیون) زمان اجرایی شدن طرح مشترک اقدام (توافق ژنو) اعلام شده بود. باتوجه به اینکه در نیمه راه قرار داریم، فکر کردیم مناسب است روند اجرای توافق نامه را بررسی کنیم و همانطور که گفتم گزارش این جلسه منتشر شده است و براساس متن گزارش که من دریافت کرده ام همه اذعان کرده‌اند که همه کارها به خوبی پیش می رود. این جلسه در سطح کارشناسان بود و نه درسطح روسای سیاسی مذاکرات هسته ای . گام بعدی در این روند ، شروع تدوین عملی متن توافق نامه نهایی است . همه ما گفته ایم که این کار پس از این دور از گفتگوها انجام خواهد شد. این دور از گفتگوها و دور قبلی گفتگو برای بررسی همه مسائل و درک مواضع هم در شروع این مذاکرات بود. من به همه هشدار می دهم که فکر نکنند توافق نامه نهایی قریب‌الوقوع است یا اینکه این کار آسان خواهد بود. با شروع روند تدوین این متن، تردیدی ندارم که این کار در مواقعی بسیار دشوار خواهد بود. همانطور که همواره به صراحت گفته‌ایم و به هنگام مذاکرات درباره طرح مشترک اقدام  به روشنی بیان کرده‌ایم ، عجله نخواهیم کرد تا به توافقی بد برسیم و این مسئله درباره توافق نامه جامع نهایی بیشتر مصداق خواهد داشت. ما این کار را انجام نخواهیم داد (عجله نخواهیم کرد). همانطور که جان کری وزیر امورخارجه آمریکا چندین مرتبه گفته است و همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است، اگر توافقی حاصل نشود بهتر از آن است که توافق بدی حاصل شود. به هرحال، ما در مسیر تدوین متن واقعی توافق نامه قرار می‌گیریم. ما در ماه مه نشست دیگری در وین در سطح روسای سیاسی هیئتها خواهیم داشت. البته همانند همیشه روسای هیتهای سیاسی و کارشناسی تا دور بعدی گفتگوها درباره همه مسائل فنی به گفتگو خواهند پرداخت که بخشی از این گفتگوها است. همه ما بر تاریخ خاص مشخص شده یعنی بیستم ژوئیه (برای تدوین متن توافق نامه نهایی) متمرکز هستیم زیرا معتقدیم باید زمان کافی داشته باشیم تا به توافق جامع برسیم البته اگر چنین توافقی واقعا امکان‌پذیر باشد.

مقام بلندپایه آمریکایی به صورت تلویحی اعلام کرد در گفتگوهای وین درباره همه نگرانی‌های مطرح از جمله برنامه موشکی ایران بحث شد.  

مقام بلندپایه آمریکایی در پاسخ به خبرنگار رویترز مدعی شد: طرح مشترک اقدام (توافق ژنو) به نحوی از انحاء به همه مسائلی پرداخته است که باید در توافقنامه جامع باشد ازجمله حل و فصل مسائلی که در این زمینه مطرح است. درعین حال ، طرح مشترک اقدام تصریح کرده است که باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به عنوان بخشی از توافق نامه رسیدگی شود و فکر می کنم همه می دانید که یکی از مسائل مطرح در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، دغدغه هایی است که درخصوص موشکهای بالستیک وجود دارد. بنابراین، وقتی می گویم درباره همه نگرانی های موجود صحبت شده است ، منظورم این است که درباره همه نگرانی ها بحث شده است. نگاه خود من این است که تنها درصد بااهمیت در این زمینه این است که به توافق جامع دست پیدا کنیم یا به چنین توافقی نرسیم. در همه این مذاکرات این مسئله مهم بوده است. این مذاکرات همانند مکعب بازی روبیک است. باید همه تکه ها در کنار هم قرار بگیرد تا به توافق جامعی دست پیدا کنیم .

وی افزود: به همین قیاس، باید توجه داشت که طرح مشترک اقدام گفته است هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا وقتی که همه چیز مورد توافق باشد. بنابراین ممکن است حتی تا اندازه 95 درصد اتفاق نظر وجود داشته باشد اما پنج درصد اختلاف به معنای آن خواهد بود که ممکن است هرگز به توافقی دست پیدا نکنیم. بنابراین تنها مسئله ای که در نهایت اهمیت دارد این است که به توافق نامه دست پیدا کنیم و در حال حاضر ما تلاش می کنیم این کار را انجام بدهیم. 

مقام بلندپایه آمریکایی گفت: آنچه می‌توانم در پاسخ بگویم این است که ما همدیگر را تا حدود زیادی می‌فهمیم و درک ما از هم بهتر از زمانی است که گفتگوها شروع شد و این درک بهتر از منظر درک مواضع هم درباره مسائل مختلف مطرح است. این سخن به معنای آن نیست که ما نمی دانستیم مواضع هم درباره مسائل اصلی به چه صورتی بوده است. اما باید توجه داشت که بسیاری از مسائل بسیار فنی است و جزییات مسائل، فوق العاده حائز اهمیت است. درنتیجه باید بگویم که درک ما از مواضع هم بسیار بسیار عمیقتر شده است. وقتی چنین درکی وجود داشته باشد، می توان متوجه شد در چه حوزه هایی می توان احتمالا به توافق رسید و همین موقع است که متوجه می شویم بیشترین اختلافها در کجاست و می فهمیم چه زمانی ممکن است واقعا به توافق نزدیک باشیم. 

مقام بلندپایه آمریکایی تاکید کرد باید گفتگوهای دوجانبه ایران و روسیه برای عقد قراردادهای تجاری متوقف شود.

مقام بلندپایه آمریکایی در پاسخ به خبرنگار بلومبرگ در مورد نقش روسیه در گفتگوها گفت: در پاسخ شما می‌گویم که همکاران روسی ما همانند روند معمول در مواقع دیگر، نقش سازنده و متمرکزی در این گفتگوها ایفا کردند. سرگئی ریابکوف در همه روند نهایی شدن طرح مشترک اقدام درقالب گروه 1+5 مشارکت داشت و حالا همین نقش را در روند تدوین توافق نامه نهایی ایفا می‌کند. وی و گروه همکاران او، شرکت کنندگان مهم و بسیار مفیدی در این روند هستند. درباره گفتگوهای تجاری که ممکن است ایران و روسیه داشته باشند باید بگویم که ما به صورت بسیار صریح به دو طرف گفته ایم که آنها باید به این روند و فعالیتهایی خاتمه بدهند که براساس تحریمهای موجود، قابل تحریم هستند. اگر آنها این کار را انجام ندهند ما اقدام مناسب را صورت خواهیم داد. ما از هر دو طرف خواسته ایم تا در این مسیر پیش نروند و روند مذاکرات جاری (هسته‌ای) را حفظ کنند.

وی افزود:البته باید توجه داشت که اتفاقها در جهان رخ می‌دهد. ما نمی توانیم این رویدادها را کنترل کنیم. شما نیز این مسئله را می‌دانید. باید با اتفاقهایی که در دنیا رخ می‌دهد به صورت کلی برخورد کنیم. بارها و بارها این سوال مطرح شده است که آیا مسئله اوکراین بر گفتگوهای ما تاثیر می‌گذارد و علت طرح سوال شما نیز درباره اظهار نظر رئیس هیئت چینی درباره مشارکت روسیه در گفتگوهای هسته ای نیز همین مسئله بود. ما این مسائل را مدنظر داریم . ما بر مسائلی تمرکز می کنیم که تلاش می کنیم به نتیجه برسانیم. 

مقام بلندپایه آمریکایی در پاسخ به سوالات خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال گفت" هروقت این دور از گفتگوها انجام می‌شود حتی زمانی که اعلام می‌کنیم این گفگتوها برای دو یا سه روز خواهد بود، با این فرض در گفتگوها حضور پیدا می کنیم که ممکن است برای مدتی طولانی تر از زمان اعلام شده در این گفتگوها حضور داشته باشیم. بی تردید، وقتی کار تدوین متن توافق نامه نهایی شروع شود این مسئله مطرح خواهد بود. و احتمال طولانی تر شدن گفتگوها از زمان مدنظر وجود خواهد داشت. دقیقا به همین علت است که خانم اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا یا محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران تاریخ دقیقی برای پایان دور بعدی گفتگوها اعلام نکردند. همه ما برنامه ریزی می کنیم که برای یک هفته در دور بعدی گفتگوها در اینجا حضور داشته باشیم و هرکاری که لازم باشد انجام بدهیم. برای همه کسانی که در این گفتگوها حضور دارند و تا بیستم ژوئیه در این فرایند درگیر خواهند بود، هیچ مسئله ای به اندازه رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ مشخص شده، اولویت ندارد. 

وی افزود: درباره کمیسیون مشترک نیز باید بگویم دستور کار جلسه کمیسیون مشترک این بود که مسائل را با هم بررسی کنیم و به همین علت بود که در سطح کارشناسی بود. می‌خواستیم در این جلسه بررسی کنیم که آیا به تعهداتمان درباره کاهش دادن تحریمها و اقدامات دیگر لازم پایبند بوده ایم یا خیر و و اینکه آیا ایران نیز به تعهدات خودش پایبند بوده است یا خیر. خاطر نشان می کنم یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز مطالبی را مطرح و بار دیگر تایید کرد ایران به همه تعهداتش پایبند بوده است. بنابراین می گویم که جلسه کمیسیون مشترک فقط برای بررسی این بود که آیا دو طرف به تعهداتشان پایبند بوده اند یا خیر. واقعیت این است که این جلسه خیلی طولانی نبود اما جلسه ای بسیار مفید و سودمند بود. 

وی افزود» درباره گزینه انتخاب شده ایران برای نمایندگی اش در سازمان ملل متحد نیز باید بگویم که همه شما سخنان جی کارنی سخنگوی کاخ سفید را در این باره شنیده اید که فرد معرفی شده از منظر ایالات متحده قابل قبول نیست و ما این سخن را از طریق کانالهایی که در اختیار داریم به صورت مستقیم به مقامات ایرانی منتقل کرده ایم  و اینجا نمی خواهم درباره این مسئله اظهارنظر کنم. درباره اینکه آیا وزرای امورخارجه در دور بعدی گفتگوها شرکت خواهند داشت باید بگویم که برای این کار برنامه ریزی نشده است.

مقام بلندپایه آمریکایی در پاسخ به سوال "جرج جان" خبرنگار  خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: فکر می‌کنم وزیر امورخارجه آمریکا به صراحت بسیار در این زمینه سخن گفته است. وی با صراحت بسیار مواضع ما را در این زمینه بیان کرد. دیگر مقامات دولت آمریکا نیز با صراحت بسیار زیاد در این زمینه سخن گفته اند مبنی بر اینکه هرکس اقداماتی انجام بدهد که مشمول تحریمها باشد ، به صورت بالقوه با تحریمها مواجه خواهد شد.
 
مقام آمریکایی گفت: هنوز چیز نهایی نهایی نشده و پایان نیافته است. هنوز هیچ چیزی اجرا نشده و کاری انجام نشده است. فکر می کنم هم طرف ایرانی و هم طرف روسی می داند که چه مخاطراتی در این زمینه مطرح است. فکر می کنم آنها می دانند که اولویت اول این است که تلاش کنیم به توافقی جامع دست پیدا کنیم البته اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم.
 
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال "کسری ناجی" خبرنگار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت: موضوع دیگری که دردیدار دوجانبه با مقامات ایرانی صحبت کردیم و با قاطعیت کامل و به گونه ای متمرکز به آن پرداختیم وضع شهروندان آمریکایی است که ما نگران آنها هستیم. منظورم حکمتی، کشیش عابدینی و رابرت لوینسون است . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار