کابوس‌هایی که "حافظه" را ضعیف می‌کند

خواب‌ها در حقیقت پردازش فعالیت‌هایی هستند که مغز و بدن در طول روز انجام می‌دهند.

مسعود اعتمادی‌فر متخصص مغز و اعصاب واستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص تاثیر کابوس‌های شبانه بر کاهش قوای ذهن گفت: خواب دیدن و کابوس شبانه واکنشی از وقایع روزانه است، که در طول شب رخ می‌دهد، چنانچه هر اندازه این وقایع ناخوشایند‌تر باشد به صورت خواب‌هایی پر استرس و کابوس‌هاش شبانه پدیدار می‌شود. 

وی ادامه داد: این خواب‌های پراسترس و شبانه در ‌‌نهایت خواب فرد را تحت تاثیر قرار داد و اختلال خواب و استرس شبانه ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به درگیری ذهن و به طبع کاهش قوای ذهنی شود. 

اعتمادی‌فر با اشاره به اینکه رعایت بهداشت خواب کمک بسزایی به کاهش ایجاد کابوس‌های شبانه می‌کند، گفت: زمان و میزان خواب نامناسب استرس‌های روزانه در تشدید کابوس‌های شبانه کمک کننده است. 

وی تصریح کرد: در طول خواب فعالیت مغز در بعضی از جنبه‌ها مثل بینایی کاهش پیدا می‌کند ولی در واقع سلول‌های مغز فعال است و خیلی از پروسه‌های مغزی در حال انجام فعالیت هستند.

این متخصص ادامه داد: بنابراین خواب‌ها در حقیقت‌ پردازش فعالیت‌هایی هستند که مغز در طول روز انجام داده است. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: خواب بعد از ظهر بهتر از خواب پیش از ظهر از نظر ضعف خستگی بهتر است و خواب روزانه از چند دقیقه تا ۱ ساعت توصیه می‌شود. 

اعتمادی‌فر تصریح کرد: هر اندازه که ذهن درگیر شود، کاهش قوای ذهنی و کاهش حافظه بیشتر می‌شود بنابراین یکی از راههای تقویت قوای ذهنی کاهش استرس است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در هنگام شب غذاهای تحریک کننده از جمله سرخ کردنی‌ها، قهوه و چای مصرف نشود، غذاهای سنگین که منجر به ناراحتی معده می‌شوند می‌تواند فرد را تحت تاثیر قرار دهند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: کابوس ، خواب ، مغز ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار