رویترز به نقل از مقامات ايراني گزارش داد:

عدم صدور روادید برای "ابوطالبی" تاسف‌بار و خلاف قوانین بین‌المللی است/ موضوع "ابوطالبی" تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد

رويترز با بازتاب سخنان "حميد بابايي" گزارش داد: سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل تصمیم کاخ سفید مبنی بر عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را تاسف بار و برخلاف قوانین بین المللی دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "حمید بابایی" سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای گفت: تصمیم تاسف بار دولت آمریکا برخلاف قوانین بین المللی، وظایف کشور میزبان و حق مسلم کشورهای عضو برای انتصاب نماینده خود در سازمان ملل است.

این در حالیست که رویترز به نقل از یک مقام ایران مدعی شد انتظار ندارد که این موضوع روی مذاکرات هسته ای تاثیر بگذارد.

همچنین مقامات آمریکایی گفتند، انتظار ندارند این مسئله روی گفتگوهای هسته ای تاثیر بگذارد.

کاخ سفید اعلام کرد: در حال حاضر هیچ اظهار نظری نسبت به تصمیم آمریکا ندارد.  
کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که به حمید ابوطالبی سفیر منتخب ایران برای سازمان ملل ویزا نخواهد داد. 

اقدام کم‌سابقه دولت آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزا به سفیر منتخب ایران سوالاتی را درباره میزان نفوذ کاخ سفید روی سازمان ملل بوجود آورده است. بدعت‌گذاری دولت اوباما این انتقاد را به همراه دارد که آمریکا در حال سوء استفاده از موقعیت میزبانی خود برای اعمال نفوذ سیاسی نادرست است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از سوی کنگره این کشور در خصوص عدم صدور روادید برای ابوطالبی تحت فشار شدید قرار گرفته است.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید گفت: به سازمان ملل و ایران اعلام کرده ایم که ما برای ابوطالبی ویزا صادر نخواهیم کرد.

نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه آمریکا توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نداده اند.

تصمیم اوباما چند روز پس از آن اعلام شد که مذاکره کنندگان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر برای دور دیگری از گفتگوهای هسته ای در وین گردهم آمدند.

یکی از اعضای کنگره گفت: این مسئله می‌تواند بدعتی برای سیاستمداران و گروه ذینفع آمریکایی باشد تا روی رئیس جمهور فشار بیاورند که ارائه ویزا را بنا به دلایل سیاسی متوقف کند.

این عضو کنگره آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: این امر همچنین می‌تواند باعث بدعت مقابله با ارائه ویزا در دیگر کشورهایی که سازمانهای بین المللی در آنها مقر دارند، شود.

"ریچارد گوان" کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه نیویورک گفت: اگر آمریکا شروع به گزینش افرادی کند که می‌توانند نماینده کشورشان در سازمان ملل باشند، دیگر کشورها ممکن است واکنش خشمگینانه ای نشان دهند. اگر سوئیس فرد منتخب آمریکا برای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو را رد کند، واشنگتن چه احساسی خواهد داشت؟


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار