آمریکا به دنبال چیست؟/ کاخ سفید: به سفیر ایران ویزا نمی دهیم!

پس از جنجال های دو هفته ای آمریکایی ها علیه ایران که با دروغ یک رسانه آمریکایی کلید خورد، اکنون نوبت به کاخ سفید رسید که این جنجال ها را با اعلام این خبر کامل کند: "به ابوطالبی ویزا نمی دهیم"

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از جام نیوز فضاسازی جدید آمریکا علیه ایران که از حدود دو هفته قبل آغاز شد، همچنان ادامه دارد. ظاهرا این جو سازی را ابتدا شبکه بلومبرگ به راه انداخت و در خبری مدعی شد "حمید ابوطالبی، سفیر معرفی شده ایران برای سازمان ملل، از گروگان گیرهای سفارت آمریکا در ایران است." پس از انتشار این خبر، دیگر رسانه های غربی، فضا را برای اقدام ضد ایرانی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آماده کردند تا قانون داخلی خود را بر علیه ایران تغییر دهند. در نهایت هم کاخ سفید اعلام کرد که برای نماینده ایران در سازمان ملل، ویزا صادر نخواهد کرد.

 

 

دو هفته پیش، خبر آغاز جنجال و فضا سازی علیه ایران را تحت عنوان  جوسازی علیه نماینده جدید ایران در سازمان ملل: گروگان گیر است! منتشر کردیم. اکنون به ادامه این جنجال در اظهارات جدید سخنگوی کاخ سفید نگاهی می اندازیم:

 

 

به نوشته سایت بی بی سی فارسی(bbc persian0) کاخ سفید اعلام کرده است که برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد.

 

 

مطرح شدن نام آقای ابوطالبی به عنوان یکی از کسانی که در ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در سال ۱۳۵۸ نقش داشته، باعث شد مخالفت‌های جدی با ورود او به آمریکا مطرح شود. از جمله کنگره آمریکا طرحی را برای منع ورود آقای ابوطالبی به خاک این کشور تصویب کرد.

 

 

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، امروز به خبرنگاران گفت که دولت آمریکا در این زمینه موضعی مشابه کنگره دارد اما روشن نکرد که آیا باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، مصوبه کنگره را تایید خواهد کرد یا نه.

 


از قول آقای ابوطالبی نقل می‌شود که او با گروه "دانشجویان پیرو خط امام" کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

 


ابراهیم اصغرزاده، از چهره‌های کلیدی گروگان‌گیران دیپلمات‌های آمریکایی، به خبرگزاری ایسنا گفته است: "آقای ابوطالبی در جریان تسخیر سفارت آمریکا جزو مترجمان موقت بودند و در تصمیم‌گیری‌ها حضور نداشتند."

 


پیش از این خبرگزاری‌های ایران از حساب توییتری منتسب به حمید ابوطالبی نوشتند که او در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا گفته است: "آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را ایجاد کرد، این که با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین المللی کشور را زیر پا نهاد."

 


جی کارنی دیروز تاکید کرد که اگرچه دولت آمریکا آقای ابوطالبی را "گزینه مناسبی" نمی‌داند، اما اختلاف درباره انتصاب او به نمایندگی ایران در سازمان ملل تاثیری بر مذاکرات اتمی جاری با ایران نخواهد گذاشت.

 


 

سایت رادیو فردا(radiofarda) هم این خبر را پوشش داد و نوشت: کاخ سفید روز جمعه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که  برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد.

 


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته است که به سازمان ملل و ایران اعلام شده است که برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد.

 


در حالی کاخ سفید می گوید برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد که پیشتر  مجلس نمايندگان آمريکا طرح مخالفت با ورود حميد ابوطالبی به خاک آمريکا به عنوان سفير ايران در سازمان ملل را با يک رای قاطع تصويب کرد.

 


مجلس نمایندگان آمریکا  روز پنجشنبه٬ ۲۱ فروردين‌ماه به اتفاق آراء این طرح را تصویب کرد.اين طرح که چهار روز پيشتر از سوی سنای آمريکا نيز تصويب شده بود٬ از سوی کنگره برای تصويب نهايی تحويل دفتر رياست جمهوری شده است.
 





پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل متحد «گزینه مناسبی نیست»، اما وزارت خارجه ایران گفته است که «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

 


 مقام های جمهوری اسلامی ایران هنوز به اظهارات سخنگوی کاخ سفید واکنش نشان نداده اند.

 


این در حالی است که وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود که «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

 


محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران  نیز  با تاکید بر «مناسب بودن» انتخاب آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل گفته بود که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار