پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم "الیاس گرول" و "کالم لینچ" نوشت: "حمید ابوطالبی"، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به جنجال تازه غرب تبديل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد با کروز هم عقیده است و با صدور روادید برای ابوطالبی برای ورود به خاک آمریکا مخالفت خواهد کرد. در این صورت وی نخستین سفیر یک کشور در سازمان ملل خواهد بود که آمریکا با ورود وی به خاک این کشور مخالفت می‌کند. 

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه لایحه ای را که به تازگی به تصویب سنا رسیده بود، تصویب کرد. کارنی در این خصوص گفت: ما با کنگره درباره این مصوبه هم عقیده ایم. وی افزود کاخ سفید، هم ایران و هم سازمان ملل را از این تصمیم خود مطلع کرده است . 

حمید بابایی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل با قرائت بیانیه ای در جمع خبرنگاران از این اقدام انتقاد کرد و گفت: این تصمیم دولت آمریکا مایه تاسف ، و مغایر با قوانین بین المللی، تعهدات کشور میزبان، و حق طبیعی کشورهای مستقل عضو سازمان ملل برای اعزام نمایندگان خود به این سازمان ملل است.
 
آمریکا تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت ورود ابوطالبی به خاک این کشور برای تصدی سمت سفیر ایران در سازمان ملل، در پی مذاکرات ایران و قدرت های جهان در وین اتخاذ کرد. 

با اين حال، جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه در جمع خبرنگاران تاکید کرد تصمیم ما در مورد ممنوعیت ورود ابوطالبی به آمریکا، مذاکرات هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. 

فارن پالسي نوشت: این تصمیم موجب مناقشه احتمالی با سازمان ملل خواهد شد. چرا که به موجب توافقنامه ای که این سازمان سال 1947 با آمریکا منعقد کرده است، واشنگتن حق ممانعت از ورود سفرای سازمان ملل را به مقر این سازمان ندارد. در این توافقنامه تصریح شده است: "مقامات فدرال، ایالتی یا محلی آمریکا نباید هیچ مانعی برای ورود نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل به منطقه ای که مقر این سازمان در آن واقع است، و همچنین خروج از آن ایجاد کنند." به موجب مفاد این توافقنامه، مناقشاتی که بین آمریکا و سازمان ملل بروز می کند باید از طریق داوری حل و فصل شود. 

استفان دویاریچ، سخنگوی ارشد بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از اظهارنظر درباره تصمیم کاخ سفید خودداری کرد. 

به گفته جولیان کو، استاد حقوق دانشگاه هوفسترای آمریکا و کارشناس حقوق بین الملل، آمریکا قبلاً نیز برای جلوگیری از شرکت گروههای خاصی در سازمان ملل تلاش کرده است، این نخستین بار است که این کشور از ورود یک سفیر سازمان به خاک خود برای تصدی به سمتش جلوگیری کرده است. آمریکا در سال 1988 از سخنرانی یاسر عرفات، رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل جلوگیری کرد. سازمان ملل در واکنش به این اقدام نشست های خود را به طور موقت در ژنو برگزار کرد. یک سال بعد، کنگره آمریکا تلاش کرد سازمان آزادیبخش فلسطین را وادار به بستن دفاتر خود در مقر سازمان ملل کند؛ تلاشی که به در نهایت به شکست منجر شد. 

کنگره آمریکا هنگام تصویب توافقنامه این کشور با سازمان ملل، ماده ای به آن اضافه کرد که تصریح می کند هیچ یک از موارد ذکر شده در متن توافقنامه، موجب محدودیت توانایی آمریکا در حفاظت از امنیت ملی این کشور نخواهد شد. سازمان ملل هرگز با این ضمیمه که کنگره به توافقنامه اضافه کرد، به طور رسمی موافقت نکرده و آمریکا نیز از این ضمیمه استفاده نکرده است . 

به گفته ادوارد لاک، مورخ و مشاور ویژه سابق بان کی مون، معلوم نیست آیا ماده الحاقی توافقنامه آمریکا و سازمان ملل در زمینه حفاظت از امنیت ملی این کشور در مورد ابوطالبی، قابل  استفاده است یا خیر. 

ایران و برخي دیگر از کشورها سال هاست که می گویند واشنگتن از جایگاه خود به عنوان کشور میزبان سوء استفاده کرده و با تاخیر در صدور روادید، مانع از شرکت هیئت های اعزامی این کشورها در نشست های سازمان ملل شده است. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار