نوبخت خبر داد

تقدیم پیش نویس لایحه الگوی "اسلامی- ایرانی پیشرفت" به هیأت دولت

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از تهیه برنامه ششم و هفتم توسعه بر اساس لایحه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت در نشست تبیین لایحه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اظهار داشت: طبق ماده یک برنامه پنجم تصویب شد تا سال سوم این برنامه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از سوی دولت به مجلس ارائه شود که با وجود یک دوره پرمشغله شش ماهه در معاونت برنامه نهایتا اسفندماه 92 پیش‌نویس لایحه مذکور تهیه و به دولت ارائه شد.
 
وی ادامه داد: برای توسعه کشور ضروری بود تا الگویی را بر اساس برنامه‌های توسعه پیاده کرده و پیش ببریم که این مهم با تلاش اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک، یک الگوی مناسب توسعه در سال 88 تهیه شد و بعدها توسط مقام معظم رهبری واژه توسعه به پیشرفت تغییر یافت و به دلیل تهیه در ایران الگوی پیشرفت ایرانی طراحی شد و از موضع دین و اسلام مورد دقت واقع شد.  
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بیان داشت: در تهیه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از انواع روش‌های تحقیق متداول استفاده و نهایتا نتایج تحقیق در هشت فصل و 845 صفحه منتشر شد ضمن آنکه انواع مفاهیم در مبانی توسعه در دنیا مطالعه شده و در فرآیند اجرایی و سیاست‌های کلی مطالعات انجام شد.
 
نوبخت گفت: توسعه مطلوبی که مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز مورد دقت قرار دادند دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی، دینی، علمی و فناوری است که به دلیل استفاده بهینه از منابع محیط زیست نوعی توسعه پایدار با ابعادی از توسعه انسانی می‌باشد.
 
وی با بیان اینکه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مبنای تنظیم برنامه ششم و هفتم است افزود: این الگو از سه استراتژی، 4 بسته، 17 نیتجه مقطعی، 7 هدف بخشی، 6 بعد از ابعاد توسعه به عنوان هدف تشکیل شده که در تعامل با یکدیگر آرمان نظام جمهوری را محقق می‌کند.
 
***تعامل با سران سه قوه در تهیه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
 
پورمحمدی معاون برنامه‌ریزی معاونت راهبردی رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: دبیرخانه تهیه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در محل معاونت برنامه‌ریزی با همکاری و تعامل سران سه قوه تشکیل شد.
 
وی ادامه داد: این دبیرخانه تلاش کرد در چند سال گذشته ظرفیت لازم برای تبیین سیاست‌ها براساس اقتضای فرهنگی کشور فراهم کند.
 
پورمحمدی تصریح کرد: پیش‌نویس لایحه در روزهای پایانی سال تهیه و به هیأت دولت و سران سه قوه ارسال شد.
 
***انعطاف‌پذیری مهم‌‌ترین ویژگی لایحه اسلامی- ایرانی پیشرفت
 
در ادامه معصومی راد رئیس امور تدوین لایحه اسلامی- ایرانی پیشرفت اظهار داشت: درتهیه این الگو نیاز به اجماع نخبگان و مشارکت همگانی برای تحقق اهداف بود ضمن آنکه در برنامه پنجم بر اساس سیاست‌های کلی دولت و قوا توافق کردند تا این الگو برای تدوین برنامه ششم تهیه شود.
 
وی در تشریح لایحه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اظهار داشت: مقدمه‌ای با متن ابلاغی مقام معظم رهبری و ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه با ذکر تبصره‌ای در تعیین دبیرخانه تهیه این الگو آغاز شده اند.
 
معصومی راد اضافه کرد: این لایحه به هدف تبیین و ترسیم مبانی برنامه ششم و برنامه‌های بعدی توسعه با مختصات هستی‌شناسی، معرفت شناسی، روش‌شناسی، مبانی و الزامات الگو تهیه شد.
 
معصومی‌راد خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این الگو انعطاف‌پذیری آن است که در 20 ماده تهیه شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار