رييس دفتر نمايندگي امورعشاير استان گفت : عمده ايلراه هاي عشاير استان توسط روستاییان و ساکنان حواشی تخریب شده است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،به نقل از روابط عمومي عشاير استان تیمور شعبانی گفت : اکنون که زمان کوچ بهاره عشایر رسیده این قشر با بزرگترین مشکل که تصرف ایلراه ها از سوی افراد محلی و نبود مرتع در مسیر کوچ است روبه رو شده اند.

وی اظهار داشت: ایلراه های خراسان شمالی از سه مسیر اصلی تشکیل شده که ایلراه شمالی از شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه می گذرد.

وی افزود : ایلراه جنوبی در مسیر جنوبی نواحی قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری میدان و مراوه تپه است و ایلراه میانی نیز از قوچان تا مانه و سملقان ادامه دارد که در حاشیه رودخانه اترک، کالی مانی و مراوه تپه امتداد دارد.

وی افزود: هر کدام از مسیرهای فوق بیش از ‎ 400کیلومتر طول دارند.

شعبانی گفت: عشایر برای رسیدن به مناطق قشلاقی حدود 35 روز باید مسیر ایلراه ها را طی کنند و دام نیز از مرتع استفاده کند اما متاسفانه به علت از بین رفتن مراتع و حتی نبود و تخریب ایلراه ها، مجبورند که دام خود را در مدت کوچ به صورت دستی تغذیه کنند.

وی افزود: به علت خشکسالی گذشته و کمی بارندگی ها، مراتع قشلاقی عشایر استان در استان گلستان نیز با کمبود علوفه مواجه است و عشایر نمی توانند در این منطقه بیشتر بمانند و ناگزیر از کوچ به سوی مناطق ییلاقی هستند.

شعبانی گفت: از سویی مراتع مناطق ییلاقی نیز به علت سردی هوا و کمبود بارش برف و باران در طی سال، غنای چندانی ندارد و هنوز برای ورود دام آماده نشده است.

وی خواستار توجه جدی مسوولان به ایلراه های عشایری استان شد و افزود: طبق نقشه باید مسیر کوچ عشایر از متصرفان بازپس گرفته شود تا این قشر در زمان کوچ با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: برخی اوقات عشایر مجبور می شوند دام های خود را از کنار جاده عبور دهند که این امر مشکلاتی برای آنان ایجاد خواهد کرد.

شعبانی افزود: توسط نیروی انتظامی، پاسگاه ها و بسیج در مسیر کوچ امنیت لازم برقرار است و توسط اداره کل امور عشایر آبرسانی سیار به این قشر انجام می شود.

هم اکنون سه هزار و 500 خانوار عشایری با جمعیتی حدود 20 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در خراسان شمالی به سر می برند که با ‎ 700هزار راس دام خود در حال کوچروی هستند./س

برچسب ها: تخریب ، ایلراه ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.