ایلام/

خسارت 460 میلیارد ریالی خشکیدگی به درختان بلوط ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بروز خشکیدگی، آفت و بیماری ها تاکنون 460 میلیارد ریال به جنگل های بلوط استان زیان وارد کرده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛  رضا احمدی  در نشست تخصصی حفاظت از جنگل های زاگرس افزود: 577 هزار هکتار از زمین های طبیعی ایلام در معرض آلودگی های ناشی از خشکیدگی است که در مقایسه با دیگر استان های زاگرس نشین سهم استان ایلام بیشتر است. وی شناسایی کانون های بحران، کنترل و پیشگیری، مقابله با پدیده خشکیدگی، افزایش مشارکت مردم، استفاده از دانش بومی و وارد کردن تشکل های مردم نهاد و گروه های مرتبط با منابع طبیعی را از مهمترین اقدام ها و فعالیت های سازمان و اداره کل منابع طبیعی استان ایلام و دیگر استان های زاگرس دانست.
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام  افزود: پدیده خشکیدگی و آلودگی درختان بلوط منطقه زاگرس در چهار دامنه از 25 درصد تا 100 آلودگی تقسیم بندی شده که شوربختانه در استان ایلام هر چهار دامنه با پراکنش گسترده دیده می شود.
وی  هجوم ریزگردها از ناحیه مرزهای کشور عراق را از عوامل مهم، تاثیرگذار و تشدیدکننده خشکیدگی درختان بلوط کشور به ویژه استان ایلام معرفی کرد.
وی یادآور شد: کهنسالی، زایش نیافتن طبیعی درختان در عرصه ها، نبود خود ترمیمی و تناوب نسلی و نیز ناهمسال بودن درختان بلوط از دیگر عوامل موثر در این زمینه است.
مدیرکل منابع طبیعیاستان ایلام کاهش بارش ها، افزایش دما، کشت در زیراشکوب درختان جنگلی، وجود دام و چرای بیش از اندازه در مراتع طبیعی و سمپاشی مزارع با استفاده از سم های شیمیایی را از دیگر عامل های خشکیدن درختان بلوط عنوان کرد.
وی افزود: درختان پهن برگ استان در سال چهار تن اکسیژن در هکتار تولید و هفت تن دی اکسید کربن جذب می کنند که این موضوع به روشنی اهمیت درختان و جنگل های ایلام را نشان می دهد.
این کارشناس ارشد حوزه منابع طبیعی کشور افزود: درختان ایلام با ذخیره 500 تا دو میلیارد متر مکعب آب 71 برابر سد ایلام آب ذخیره می کنند درحالی که سد چم گردلان ایلام تنها ظرفیت ذخیره 70 میلیون متر مکعب آب دارد.
احمدی یادآور شد: یکی از سیاست های مسوولان دولت تدبیر و امید در استان گفت و گو و رایزنی با مقام های عراقی و استاندار واسط این کشور برای اجرای طرح های منابع طبیعی به منظور کنترل و کاهش ریزگردهاست و طبق قراردادهای منعقد شده پنج میلیون نهال مقاوم به گرما و مختص مناطق گرمسیری در سال با قیمت هر اصله پنج دلار به کشور عراق صادر می شود.
وی ادامه داد: بر پایه مصوبه های دولت، 550 میلیارد ریال اعتبار به سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان دستگاه نظارتی برای حفظ و احیاء عرصه های زیست محیطی اختصاص یافته است.
احمدی پیشگیری، اجرای عملیات اصلاحی و پرورشی در جنگل های بلوط، تقویت غنا و تراکم توده های جنگلی و جلب مشارکت های مردمی را از مهمترین عوامل احیا دوباره جنگل های بلوط زاگرس دانست.
استان ایلام 20 هزار کیلومتر مربع گستره دارد که از این مقدار 87 درصد را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.
145 گونه درخت و درختچه در ایلام شناسایی شده که 90 درصد آن را درختان بلوط، شش درصد پسته وحشی (بنه) و بقیه را گونه های مختلط تشکیل داده است.
نهالستان های سردسیری و گرمسیری ایوان و مهران سالانه نزدیک به دو میلیون اصله نهال بلوط و بنه از نوع مقاوم تولید می کنند.
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.