لرستان/

ارديبهشت در قاب تصوير،لرستان + تصاوير(1)

بهار فصل شورانگیز طبیعت لرستان است که دوستداران طبیعت را به خود می‌خواند تا برای دیدار قطعه ای از بهشت ایران زمین به لرستان "بام طبیعت ایران" سفر کنند.

به گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران، بهار که می‌شود قلب طبیعت ایران در دامنه رشته کوه پربرکت زاگرس لباس رنگارنگ خویش را برتن می‌کند تا هر آنچه دلربایی و فریبایی دارد در چشمان طبیعت گردان بریزد و آنها را به این ضیافت بهشتی دعوت کند.
 
جادوگری بهار را می‌توان در دل دشت‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان و کوه‌ها و جنگل‌های زیبای بام طبیعت ایران دید، جایی که بهار هر آنچه از زیبایی را در چنته داشته بر بوم زیبای طبیعت ریخته تا زیباترین و ناب‌ترین صحنه‌ها را خلق کند.
 
دست توانای یگانه خالق هستی در آستین فصل زیبای بهار نقوشی را بر طبیعت این دیار ترسیم کرده که می‌توان هر آنچه را طالب بود در این دیار به نظاره نشست، از کوه و دشت گرفته تا رودخانه و آبشار و جنگل و گلهای رنگارنگی که دامن بهار را عطرآگین کرده است.
 
لرستان را می‌توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

 
شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالاب‌های منطقه گرمسیر پلدختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می‌رسد کمتر به آن پرداخته شده است.
 
موقعیت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطی از دیگر مزایای این استان زرخیز است. لرستان از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استانهای کرمانشاه و ایلام محدود می‌شود.

 
موقعیت ویژه استان در بین استان‌های مذکور، لرستان را به عنوان شاهراهی ویژه برای ارتباط شمال - جنوب و شرق - غرب تبدیل کرده است و همین فاکتور می تواند زمینه جذب بسیاری از مسافران عبوری از این استان را فراهم آورد.
 
وجود جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها از جمله آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار آب سفید، آبشار وارک، آبشار تله زنگ، چشمه‌های آب معدنی نظیر چشمه گراب کوهدشت، چشمه گراب امامزاده حسن الیگودرز، چشمه گوگردی برآفتاب طلایه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان کاکاشرف، دریاچه های دیدنی مانند دریاچه گهر و دریاچه کیو، تالاب‌های زیبا مانند بیشه دالان بروجرد و تالاب‌های هفتگانه پلدختر این استان را به لحاظ طبیعت گردی در میان دیگر استان‌های کشور شاخص کرده است.
 
لرستان، سرزمین کوههای سر به فلک کشیده

 
لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوه‌ها نیمی از مساحت آن را پوشانیده اند. در این استان 35 قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد که هر کدام جاذبه‌ای منحصر به فرد برای طبیعت گردان محسوب می‌شوند.

 
مرتفع‌ترین قلل استان لرستان در ناحیه شرقی و جنوب شرقی این استان واقع شده است. اشترانکوه با حدود 4150 متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و دارای قلل متعدد است.
 
این کوه‌ها در تمامی سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می‌روند و دریاچه‌های زیبای این کوه‌ها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

 
در شمال استان لرستان کوه‌های مرتفع از قبیل گرین با 3623 متر، رخاش با 3592 متر، میش پرور با 3587 متر و خرگوشناب وجود دارد. این کوهها در حد فاصل بروجرد و الشتر قرار گرفته و به صورت سدی ارتباط بخش شمال غربی با شمال شرقی را از یکدیگر قطع نموده است.
 
همچنین رشته کوهی که بخش میانی شهر خرم آباد را در برگرفته ، سفید کوه نام دارد. این کوه که در شمال غربی شهر قرار گرفته است از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد و ارتفاع آن 2931 متر می باشد و نیز کوه هشتاد پهلو با 2991 متر در این ناحیه قرار دارد.

 
کوه‌های موجود در غرب استان كه شهرستان کوهدشت را در بر گرفته اند به طور عمده به صورت موازی در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته‌اند که مهمترین آنها عبارتند از کوه هنجیس با 2642 متر ، پشتکوه با 2002 متر، مله کوه با 2004 متر، کوه بلوران با 1902 متر ارتفاع می‌باشند.
 
لرستان، زادگاه دشت های سرسبز و هموار
 
این در حالی است که لرستان یکی از استان‌هایی است که د ارای دشت‌های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است.

 
از جمله دشت‌های استان لرستان می‌توان به دشت سیلاخور، دشت الیگودرز، دشت الشتر، دشت کوهدشت و دیگر دشت‌های پراکنده این استان اشاره کرد.
 
دشت سیلاخور در شمال شرقی استان لرستان واقع شده است و دو شهر بروجرد و دورود را در منتهی اليه شمال و جنوب خود در بر گرفته است. دشت سیلاخور با قریب 70 هزار هکتار مساحت وسیع‌ترین دشت استان است.
 
دشت الیگودرز نیز در شرق استان لرستان واقع شده و بالغ بر 60 هزار هکتار مساحت دارد و در ارتفاع بیش از 1500 متر از سطح دریا قرار دارد.

 
دشت الشتر در شمال استان و در میان مناطق کوهستانی با ارتفاع بالاتر از 1500 متر قرار گرفته است. این دشت بستر پر تراکم ترین نقاط روستایی کم جمعیت استان به شمار می‌رود و مساحت آن بالغ بر 30 هزار هکتار است.
 
 دشت کوهدشت نیز در غرب استان لرستان واقع شده است و در ارتفاعی بین 1000 تا 1500 متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دشت بالغ بر 40 هزار هکتار است.

 
همچنین در این استان دشت‌های پراکنده و کم عرضی نیز وجود دارند که به طور عمده در طرفین رودخانه‌های مهم لرستان قرار گرفته اند.

از جمله این دشت‌ها می‌توان به دشت كرگاه در جنوب خرم آباد، دشت ازنا در شرق خرم آباد، چغلوندی، نورآباد، طرهان و خاوه در شمال استان، رومشکان در جنوب و جایدر در جنوب غربی این استان اشاره کرد.
 
لرستان، بستر خروش رودخانه های پر آب ایران
 
پر آب‌ترین حوزه‌های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

 
در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. رودهای حـوضـه‌ی دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی‌گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی‌ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.
 
رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه‌های حوضه آبریز دز هستند.

 
رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می‌دهند.
 
این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

 
در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این آبشارها در مسیر رودخانه‌های این استان قرار گرفته‌اند.
 
لرستانی، مهد جنگل‌های انبوه و مراتع بکر
 
وجود رودخانه‌ها، تالاب‌های منحصر به فرد، دریاچه‌های وسیع، کوه‌های سربه فلک کشیده، دشت‌های فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژه گی‌های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل‌های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می‌شود.

 
نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. سطح جنگل‌های این استان بیش از750 هزار هکتار است که به این وسعت حدود یک میلیون و 250 هزار هکتار مرتع را نیز باید اضافه کرد.
 
پـوشش گیـاهی منطقه لـرستـان ازگونه های مختلف و متنوع گیاهی است. در برخی دامنه‌ها جنگل‌های مختلف و پراکنده و در برخی دیگر جنگل‌های انبوه دیده می‌شود.
 
بیشتر جنگل‌های لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می‌کند و دیگر انواع درختان جنگلی این استان عبارتند از زالزالک، پسته وحشی، مازو، زیتون، گلابی وحشی، شن، تاک، ارجن، نارون، انجیر، گردو، انار، آلبالو وحشی، مو، زبان گنجشک، توت، کر انجیر، ون و ارغوان.
 
اکثر جنگل‌های لرستان در کوههای هشتاد پهلو، سفید کوه، نورآباد، الشتر، کوههای بلوران، خاوه، کوه شاه نشین، اژگن، کوه تخت و ززوماهرو پراکنده است./ز
برچسب ها: بهار ، طبیعت ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پيدايش
۱۸:۱۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
از دهكده ييلاقي-توريستي ونايي بروجرد نيز گزارش ويژه اي تهيه كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۸:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
طبیعت به این زیبایی تا حالا هیچ جا ندیدم کاش میشداونجا ازدواج کنم