وظیفه شناس درباره نتایج جمع آوری، انتقال و کشت 762رقم انار در یزد اظهار داشت: هدف دست اندرکاران ایجاد این کلکسیون شناسایی گونه های سازگار با آب و هوای سرد، شوری خاک، خشکی ، بیماری ها و آفات گیاهی است که برخی از این ارقام خاصیت دارویی دارند


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز یزد

رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور تصریح کرد: این مرکز اعتبار مصوب ندارد، متاسفانه بانک های ژن گیاهی اعتبار خاصی هم ندارد و بودجه مورد نیاز با مساعدت سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور تامین می شود .

به گفته وی، کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد زیر نظر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اداره می شود.

وظیفه شناس ،کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد را ˈ از بزرگترین مجتمع های کلکسیون انار جهانˈ دانست و خواستار همکاری بیشتر مقام های استانی شد

کشت 762 رقم انار در کلکسون مهم انار کشور در یزد

وی همکاری بیشتر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های کشور را بخشی از رسالت و وظیفه این مرکز یاد کرد و گفت: با توجه به سن بالای درختان کشت شده در زمین های این کلکسیون در یزد، نیاز به پشتیبان برای ادامه کار داریم.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی میوه تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب های احتمالی از 762رقم موجود ، 12سال قبل تعدادی خزانه انار از کلکسیون ذخایر توارثی انار در یزد تهیه و به مهریز (شهر مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد) انتقال یافت.

وظیفه شناس تاکید کرد: به دلیل کمبود اعتبار تاکنون انتقال خزانه های انار به سایت اصلی مهریز صورت نگرفته است که احتمال آسیب می رود .

رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در بخش پایانی سخنانش از شروع برنامه راهبردی انار کشور خبر داد و درباره اهمیت انتقال خزانه انار به مهریز هم گفت: هدف از این کار پیشگیری از آسیب های احتمالی به مبدا ارقام انار جمع آوری شده، اصلاح، سازگاری و حفظ ارقام موجود در کشور است .

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مرکز یاد شده علاوه بر مقام های محلی و کارشناسان تحقیقاتی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان کشور ، شماری از مقام های کشورهای کره، ژاپن، آمریکای لاتین و حتی کشورهای اروپایی در سفر به ایران از بزرگترین مجتمع کلکسیون انار جهان در یزد نیز بازدید کردند
برچسب ها: کلکسون ، انار ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.