درسه سال نخست برنامه پنجم توسعه کشور، 198 هزار هکتار شبکه اصلی و 39 هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در کشور ساخته شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سلماسی مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از طی دو سال اخیر 237 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور ساخته شده است.

وی  تصریح کرد:تکمیل سامانه آبیاری از شبکه اصلی (انتقال و توزیع) تا شبکه فرعی ورودی به مزرعه برای بهبود بازده آبیاری، جلوگیری از تلفات ناشی از نفوذ، تبخیر از سطح و خودکفایی در تولید محصول‌های مهم و راهبردی و ایجاد اشتغال، از ضرورت‌های ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره دستاوردهای ملموس این اقدام، گفت: ایجاد عمران و آبادانی، توسعه و رونق کشاورزی، بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، ایجاد حدود 100 هزار شغل به صورت مستقیم و 100 هزار شغل به صورت غیرمستقیم و افزایش عملکرد محصول به میزان تقریبی دو برابر در هکتار، ازجمله دستاوردهای ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

وی در ادامه درباره برنامه شاخص دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران در دو سال آینده، اظهار داشت: تحقق برنامه استفاده از اعتبار فاینانس در سطح 134 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی، برنامه شاخص این دفتر است.

سلماسی افزود: هدف بلندمدت ما، ساخت حدود 500 هزار هکتار شبکه اصلی و یک میلیون هکتار شبکه فرعی است و در کوتاه‌مدت نیز به‌دنبال ساخت حدود 134 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی از محل اعتبار فاینانس هستیم.

وی سپس گفت: با اجرای این طرح، برای حدود 50 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 50 هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم، شغل ایجاد می‌شود.

سلماسی افزود: صرفه‌جویی حدود 10 درصد در مصرف آب شبکه در سال و افزایش عملکرد محصول به میزان تقریبی دو برابر در هکتار، از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار