ایلام/

شناسایی کانون‌های بحرانی عرصه‌های طبیعی زاگرس

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از شناسایی کانون‌های بحرانی مراتع و عرصه‌های طبیعی زاگرس خبرداد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛  بهمن افراسیابی در نشست تخصصی با شماری از مدیران حوزه جنگل و آبخیزداری زاگرس در استان ایلام با بیان اینکه این دستگاه اجرایی تمام توان خود را صرف شناسایی و مقابله با آفت‌های جنگل و مراتع کشور از جمله مناطق زاگرس‌نشین کرده است گفت: آفت و امراض در یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی منطقه زاگرس شناسایی شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: آفت‌زدگی یک میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی زاگرس تنها بخشی از مشکلات این مناطق بوده که باید با ارائه راهکار مانع استمرار این موضوع در عرصه‌های طبیعی زاگرس شد.
وی با بیان اینکه استفاده مداوم مردم از مراتع و عرصه‌های جنگلی کشور بیشتر از حد ظرفیت و توان عرصه‌های طبیعی است، اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی منسجم مانع استمرار این رویداد شد.
افراسیابی با بیان اینکه در مقطع کنونی دو و نیم برابر ظرفیت مراتع کشور دام وجود دارد، تصریح کرد: افزون بر این زندگی 960 هزار خانوار معادل 5 میلیون نفر وابسته به جنگل و مراتع است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بر اساس برآورد انجام شده این مهم از حد استاندارد و عرصه‌های طبیعی کشور بیشتر است.
وی ادامه داد: این شرایط سبب شده که وضعیت مراتع و عرصه‌های طبیعی رو به سختی شود و باید در این رابطه چاره‌جویی شود.
وی با بیان اینکه جایگزینی سوخت‌ها و انرژی‌های همچون گاز مایع به جای سوخت‌های فسیلی و جنگلی در میان روستاهای حاشیه جنگل‌ها و عشایر کشور امری ضروری است، ادامه داد: این تلاش‌ها از جمله اقدامات دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در راستای حفاظت و حمایت از جنگل‌های کشور است.
افراسیابی افزود: در 4 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی آفات و امراض شناسایی شده که 800 تا یک میلیون هکتار از این عرصه‌ها کانون بحرانی در منطقه زاگرس تشکیل داده است.
افراسیابی با بیان اینکه 109 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور برای تولید سوخت‌های جنگلی استفاده می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه با جایگزینی سیلندر گاز این نوع برداشت چوب در کشور کاسته شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: یک هزار و 110 جایگاه سیلندر گاز در کشور احداث شده است و از سال 74 تاکنون 72 میلیون لیتر سوخت در بین روستائیان حاشیه جنگل‌ها و عشایر کشور توزیع شده است./س
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.