بیانیه دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با حاشیه‌های یک تحقیق علمی

دانشگاه صنعتی شریف به دنبال اظهارات و واکنشهای مختلف به انتشار نتایج یک تحقیق انجام شده در این دانشگاه، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه با یادآور شدن بی‌طرفی تحقیقات علمی، بر اهمیت توجه به پژوهش‌های سودمند و به کارگیری نتایج آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی مردم تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران  و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتي شريف، تحقیق مذکور به ارزیابی کیفیت بنزین و دیزل توزیع شده در شهر تهران پرداخته بود. این تحقیق نشان می‌داد، کیفیت سوخت معمولی و یورو۴ نمونه‌برداری شده از ۱۰جایگاه سوخت‌رسانی در تهران مابین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با استانداردهای موجود فاصله دارند. انتشار نتایج این تحقیق در خبری با عنوان «کیفیت بنزین و دیزل تهران، یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوا» حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. برخی رسانه‌ها این خبر را به رنگ‌مایه‌های سیاسی آغشته کردند. همچنین سازمان‌های زیست محیطی و نفتی به نتایج این تحقیق واکنش‌‌های متفاوتی نشان دادند. حتی در برخی موارد، بدون ارایه هیچگونه مدارک و شواهد علمی، تلاش‌هایی برای زیر سئوال بردن نتایج آن صورت گرفت. بر این اساس دانشگاه صنعتی شریف صرفاً به منظور یادآوری اهمیت پژوهش‌ و اصلاح شیوه برخورد با تحقیقات دانشگاهی در کشور بیانیه‌ای بدین شرح صادر کرد.

« در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، علم حریمی مقدس به شمار می‌رود که همگان آن را محترم می‌شمارند. سیاستگذارن و تصمیم‌سازان جوامع موفق نیز همواره تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از پژوهش‌‌های سودمند، کیفیت زندگی مردم را در ابعاد مختلف بهبود بخشند. بر همین اساس می‌توان پژوهش و تحقیق را مهمترین راه بشر، برای یافتن مشکلات جوامع و حل آن‌ها دانست. در نظر گرفتن دستاوردها و تحقیقات علمی، تنها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بزرگترین توهین به حریم مقدس علم و خوار شمردن آن است. همچنین باید در نظر داشت، بخش مهمی از کارکرد نهاد دانشگاه به عنوان یکی از متولیان اصلی توسعه علم و دانش، یافتن مشکلات کشور و ارایه راهکارهای عملی برای حل آن‌هاست. در همین راستا چندی پیش، دانشگاه صنعتی شریف به همت یکی از استادان برجسته خود، پژوهشی را درباره کیفیت بنزین و دیزل توزیع شده در تهران انجام داد و نتایج آن را برای آگاهی عموم مردم و مسئولین، در نهایت دقت منتشر کرد. این پژوهش سودمند که برای روشن کردن برخی زوایای یکی از حیاتی‌ترین مسایل زیست محیطی کشور انجام شده است، بازخوردهای متفاوت و بعضاً تعجب برانگیزی را به دنبال داشت. به همین دلیل دانشگاه صنعتی شریف صرفاً به منظور یادآوری اهمیت پژوهش‌ و اصلاح شیوه برخورد با تحقیقات دانشگاهی، اعلام می‌کند که پژوهش‌های انجام شده در این دانشگاه، با رعایت اصل بی‌طرفی در علم و با به کارگیری اصول حرفه‌ای صورت می‌پذیرند. بنابر این ضمن تأیید نتایج تحقیق درباره کیفیت بنزین و دیزل تهران، تاکید می‌شود دخالت دادن موضوعات غیر علمی در انتشار یا تفسیر نتایج این تحقیق امری کاملاً نکوهیده است که جز از بین بردن تلاش محققین نتیجه‌ای دیگر نخواهد داشت. 

همچنین توصیه می‌شود، مسئولین به جای زیر سئوال بردن فعالیت‌های علمی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور، به نتایج پژوهش‌‌های انجام شده در دانشگاه‌ها توجه بیشتری کنند. امید است با همدلی بیشتر مسئولین و دانشگاهیان، در راستای حل مشکلات این مرز و بوم گام‌های موثرتری برداشته شود.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار