زنجان/

بهره برداری ازسدها عامل رشد و شکوفایی استان است

بهره برداری ازسدها موجب شکوفایی بخش کشاوزری واقتصادی استان زنجان می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛  معاون امورعمرانی استانداری زنجان  در جریان بازدید از عملیات اجرائی سدهای مشمپا،مراش وبلوبین  گفت : بهره برداری از سدهای دردست احداث موجب شکوفایی بخش کشاورزی و اقتصادی این استان خواهد شد.

رحمتی ، این طرح ها رابعنوان طرح های مهم و زیربنائی استان خواند و ازفعالیتهاوتلاشهای انجام شده مدیرعامل وکارکنان شرکت آب منطقه ای زنجان، مشاورین وپیمانکاران این طرح ها قدردانی نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در این بازدید گفت : سد مشمپا یکی از بزرگترین سدهای خاکی  سنگریزه ای باهسته رسی در شمالغرب کشورمحسوب می شود.

حمید نیا   هدف از اجرای این طرح را  تامین آب 41 هزار هکتار اراضی دشتهای رجئین در شهرستان زنجان و پاوه رود در شهرستان طارم ، تامین 37میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت ، تولید سالانه 123.3 گیگاوات برق و ایجاد اشتغال حدود 32 هزار نفر  عنوان کرد.

وی در ادامه به سد مراش اشاره و ادامه داد :  این سد آب اراضی چهارهزارو 796 هکتار منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان هدف از اجرای این سد را تامین آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به میزان بیش از چهار هزار هکتار اعلام کرد.

 حمیدنیا  با اشاره به عملیات اجرایی سدبلوبین  تصریح کرد: مطالعات این سداز سال 1385 شروع شده وعملیات اجرایی کمپ و راه دسترسی از سال 89 و اجرای بدنه سد و تاسیسات جانبی از ابتدای سال 91 آغاز شده که قرار داد آن حدود700 میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد :این سد علاوه برتامین آب شرب و صنعت برخی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع از بستر رودخانه 59 متر، حجم کل مخزن سد 54 میلیون مترمکعب طول تاج 325 متر و عرض تاج 12 متر است.

حمید نیا  خاطرنشان کرد: برای اجرای کمپ و جاده دسترسی به سد، حدود 35میلیارد ریال و برای پروژه احداث بدنه سد و تاسیسات جانبی تاکنون حدود 170میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار  امسال برای این پروژه نزدیک به120میلیارد ریال است./س


برچسب ها: سدها ، رشد ، شکوفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.