هر شب با قرآن/ بزرگترین کیفر و قهر الهی چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 39 و 40  سوره حجر
قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ (39) إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصیِنَ (40)
 (ابلیس) گفت: پروردگارا! به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، من هم در زمین (بدی‌ها را) برایشان می‌آرایم و همه را فریب خواهم داد. مگر بندگان اخلاص‌مند (و برگزیده تو را) از میان آنان.

* خداوند کسی را گمراه نمی‌کند، لکن اگر کسی با اراده خود راه انحراف را برگزیند، خدا او را به حال خود رها می‌سازد. و این رهاکردن بزرگترین کیفر و قهر الهی است. ابلیس نیز چون بااراده خود تکبر ولجاجت کرد، خداوند او را به حال خود رها کرد ومراد از جمله «اغویتنی» نیز همین معناست؛ یعنی اکنون که بخاطر لجاجتم مرا از مَدار لطف خود خارج کرد وبه حال خودم واگذاردی من چنین و چنان خواهم کرد.

* ابلیس می‌داند که گروهی از مردم، از برگزیدگان الهی خواهند بود، (یعنی او نبوت و امامت را نیز پذیرفته است همانگونه که از کلمه «ربّ بما اغویتنی» معلوم می‌شود، خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده، روشن می‌شود معاد را نیز قبول داشته است. بنابراین ابلیس اصول عقائدش درست بود، لکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیه‌ی تسلیم و عبودیت بود. پس علم و ایمان به تنهایی کافی نیست، عمل وتسلیم وعبودیت لازم است.



* ابلیس و ابلیس صفتان عیب خود را به خدا نسبت می‌دهند. «اغویتنی»
* ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتی‌هاست. «لَاُزیننّ»
* پاکان و مخلصان از دام شیطان درامانند. «المخلصین» (البته اخلاص داشتن کافی نیست، عنایت خداوند لازم است. زیرا کلمه «مخلَص» به معنای برگزیده الهی است)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار