با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی برزیل،رسوایی فساد مالی در یک شرکت دولتی نفت این کشور و این موضوع که سه چهارم رای دهندگان برزیلی خواستار تغییر دولت هستند، به نظر می رسد دیلما روسف ، رئیس جمهور برزیل از جایگاه متزلزلی در تلاش برای تصدی دوباره این سمت در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،اما در صورت شکست وی باید یک نامزد دیگر در انتخابات پیروز شود. این در حالی است که دو رقیب اصلی روسف نیز از حمایت چندانی در میان رای دهندگان برخوردار نیستند.
سناتور آسیو نوس ،و ادواردو کامپوس، فرماندار سابق که با وعده های حمایت از اقتصاد پا در میدان رقابت های انتخاباتی گذارده اند، در نظرسنجی ها چندان نتوانسته اند حمایت مردم را جلب کنند و با وجود مشکلات اخیر روسف، هنوز در نظرسنجی ها از وی عقب تر هستند.
این مسئله نشان می دهد روسف با اینکه به اندازه یک سال پیش از محبوبیت برخوردار نیست، اما هنوز شانس پیروزی در انتخابات را دارد. این خطر وجود دارد که افزایش ناگهانی اخیر ارزش شاخص سهام در بازار بورس برزیل و ارزش واحد پول در بازارهای ارز - که با نارضایتی سرمایه گذاران از کنترل شدید دولت بر اقتصاد کشور و خواست آنها برای تغییر دولت تشدید شده است- بیش از حد یا دست کم زودتر از موعد باشد.
بر اساس نتایج نظرسنجی ها، بزرگترین مشکل نامزدهای ریاست جمهوری برزیل، ناتوانی آنها در جلب حمایت طبقه کم درآمد است که شمار آنها در طول شکوفایی اقتصادی کشور در دهه گذشته افزایش یافت و هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت 200 میلیون نفری برزیل را تشکیل می دهند.
این طبقه اجتماعی از نظر درآمد و کیفیت زندگی از دستاوردهای اقتصادی کشور سود جسته اند و در حال حاضر بسیاری نگرانند تغییر دولت پیشرفت این گروه اجتماعی را در معرض خطر قرار دهد.
بنا بر اعلام مؤسسه های نظرسنجی، بسیاری از همین رای دهندگان از ضعف بخش خدمات درمانی و آموزشی، تورم بالا و دیگر شاخص های حاکی از رکود اقتصادی اخیر برزیل ناامید شده اند و ممکن است متقاعد شوند برای تغییر اوضاع به یک نامزد مناسب رای دهند.
با وجود این، در کشوری که اختلاف شدید طبقاتی همچنان از واقعیت های زندگی مردم است، سیاستمداران ، نه کامپوس و نه نوس که هر دو از نوادگان ثروتمند و سر و زبان دار سیاستمداران مشهور هستند، نتوانسته اند مردم را متقاعد به حمایت از خود کنند.
رناتو میرلس، کارشناس مؤسسه نظرسنجی « دیتا پاپیولر» که بررسی های گسترده ای درباره وضعیت طبقه کم درآمد برزیل کرده است گفت: « در کشور میل به تغییر وجود دارد، اما این میل همراه با سطح بالایی از محافظه کاری است.»
وی گفت : « من هنوز نشانه ای ندیده ام که حاکی از توانایی کامپوس و نوس برای کسب درصد متوازنی از آرا در سطح ملی باشد.»
نتایج تازه ترین نظرسنجی که مؤسسه نظرسنجی « دیتافولها» پنجم آوریل منتشر کرد نشان می دهد روسف از حمایت 38 درصد رای دهندگان برخوردار است. در حالی که نوس 16 ، و کامپوس 10 درصد آرا را کسب کرد. دیگر شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند به نامزدهای دیگر رای خواهند داد یا برگه رای خالی در صندوق خواهند انداخت. این اقدام یک شیوه اعتراضی شایع در کشوری است که رای دادن در آن الزامی است.
مؤ‌سسه دلتافولها اعلام کرد اگر همانگونه که بسیاری پیش بینی می کنند، انتخابات به دور دوم کشیده شود، روسف با کسب حدود 20 درصد آرا نوس و کامپوس را شکست خواهد داد.
میزان محبوبیت روسف امسال در حالی کاهش یافت که میزان تورم در برزیل به شش درصد رسید و روند کند رشد اقتصادی این کشور وارد چهارمین سال پیاپی شد.
اتهام فساد مالی و سوء مدیریت مسئولان شرکت نفتی پتروبراس وجهه روسف را به عنوان یک مدیر شایسته خدشه دار کرد و ممکن است به تحقیق کنگره در این خصوص نیز منجر شود.
با وجود همه این مسائل، هنوز میزان حمایت رای دهندگان از رقبای روسف به اندازه حمایت از وی بالا نیست.
رقبای روسف با رد گزارش ها درباره میزان حمایت از خود، می گویند مردم برزیل معمولاً تا اواسط ماه ژوییه - که رقابت های جام جهانی پایان می یابد و نامزدها می توانند به طور رایگان از تلویزیون دیدگاهها و خط مشی خود را برای مردم تشریح کنند- توجه چندانی به مبارزات انتخاباتی نمی کنند.
این مسئله درست است. روسف در این مرحله از مبارزات انتخاباتی سال 2010 ده درصد نسبت به رقیب خود عقب تر بود. در حالی که در آن زمان بیشتر رای دهندگان نمی دانستند در نهایت وی لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور وقت و رقیب خود را- که در زمان اوج شکوفایی اقتصادی برزیل رئیس جمهور بود و همچنان از محبوبیت زیادی در میان طبقه محروم این کشور برخوردار است-، شکست خواهده داد.
بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه دیتافولها، بر خلاف آن سال ها، در حال حاضر بیشتر مردم برزیل به لطف آغاز زودهنگام مبارزات انتخاباتی نسبتاً نوس و کامپوس را می شناسند.
نوس در میان رای دهندگان ثروتمند برزیل از حمایت بیشتری نسبت به روسف برخوردار است. نظرسنجی مؤسسه دیتافولها از افرادی که در خانواده هایی با درآمد حدود بیش از سه هزار و 300دلار در ماه زندگی می کنند نشان می دهد نوس 37 ، و روسف 20 درصد آرا را در میان این رای دهندگان به دست آورده است.
البته از نظر جمعیت شناختی، این رای دهندگان تنها حدود پنج درصد رای دهندگان برزیلی را تشکیل می دهند. در میان رای دهندگان با درآمد کمتر از 720 دلار در ماه - که حدود نیمی از رای دهندگان را تشکیل می دهند و شامل بخش عمده طبقه کم درآمد این کشور هستند- روسف حمایت 54 درصد رای دهندگان را کسب کرده است، در حالی که کامپوس و نوس به ترتیب از 13 ، و 11 درصد حمایت رای دهندگان برخوردارند.
سران « حزب دموکراسی اجتماعی برزیل » وابسته به نوس می گویند وی می داند باید برای افزایش حمایت از خود در میان طبقه محروم تر اجتماع تلاش کند. وی هفته های اخیر اغلب درباره مشکلات روزمره مردم از جمله سفرهای طولانی روزانه از خانه تا محل کار و بالعکس، و امکانات ضعیف درمانگاهها سخنرانی کرده است. وی همچنین تاکید کرده است اگر به سمت ریاست جمهوری منصوب شود، درآمد افراد با حداقل درآمد را افزایش خواهد داد.
اما نوس نیز با وجود « نامحبوب » دانستن تدابیری همچون کاهش هزینه های عمومی از اتخاذ چنین تدابیری استقبال کرده است.
وی گفت اتخاذ چنین سیاست هایی برای بازگرداندن توازن اقتصادی برزیل لازم است، اما ستاد انتخاباتی روسف قصد دارد این سیاست ها را عامل افزایش ناگهانی بیکاری قلمداد کند که شاید مایه اصلی نگرانی طبقه کم درآمد است.
کامپوس که 48 ساله است هنگامی که فرماندار ایالت محروم پرنامبوکو واقع در شمال شرقی برزیل بود با طبقه محروم جامعه در تماس بود.
وی همچنین در دوره ریاست جمهوری داسیلوا از اعضای دولت بود. کامپوس تا سپتامبر پارسال نیز از اعضای ائتلاف روسف بود. این بدان معناست که او می تواند خود را به عنوان یک عامل تغییر عرضه کند که می داند چگونه از دستاوردهای اقتصادی دهه اخیر حفاظت کند.
در واقعف مقامات نزدیک به روسف می گویند وی بیشتر از این نگران است که در دور دوم انتخابات کامپوس رقیب وی باشد تا نوس.
اما کامپوس ماههاست که در نظرسنجی ها تنها از ده درصد آرا برخوردار است . این مسئله نشان می دهد وی با وجود حضور پیاپی در رسانه ها از اکتبر ایت رای دهندگان با وجود حضور پیاپی در رسانه ها از ماه اکتبر، در جلب حمایت رای دهندگان شکست خورده است. وی مارینا سیلوا، یک کارشناس محبوب محیط زیست را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.
ستاد انتخاباتی روسف معتقد است اگر کامپوس بتواند حمایت طبقه محروم را بویژه در مناطق شمال شرقی کشور جلب کند، به سرعت قادر به جلب آرای دیگر رای دهندگان نیز خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار