گزارشی از "سرزمین نقض حقوق بشر":

"زنان زندانی" عربستان و "مشکلات جنسی" ماموران امنیتی/ ریختن "ضد عفونی‌کننده" در دهان زندانیان + فیلم

اکثر گزارش‌های نقض حقوق بشر عربستان، بر ظلم بی‌اندازه این رژیم در قبال "شیعیان" این کشور و نقض گسترده حقوق آنان تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رژیم "عربستان سعودی"، در زمینه رعایت "حقوق بشر"، یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های حکومت‌های جهانی را به خود اختصاص داده است.

چندی پیش، روزنامه "اسلام‌تایمز" در گزارش مفصلی تحت عنوان "عربستان، ناقض‌ترین کشور حقوق بشر در جهان" به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته بود "‏تجاوز به حقوق زنان، قلع و قمع و سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی، عدم توجه به آزادی‌های اجتماعی و جلوگیوی از آزادی بیان و قلم از موارد نقض حقوق بشر در این کشور به شمار می‌آید".



گفتنی است؛ اکثر گزارش‌های نقض حقوق بشر عربستان، بر ظلم بی‌اندازه این رژیم در قبال "شیعیان" این کشور و نقض گسترده حقوق آنان تاکید دارد.

در گزارش اسلام‌تایمز آمده است "‏آزادی دین و عقیده در عربستان سعودی در بدترین وضعیت خود قرار دارد، شیعیان عربستان حتی نمی‌توانند، آزادانه نماز خود را در مساجد برگزار کنند".

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت کشور عربستان، شعیان حدود 13 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگری از این گزارش، مطالب بسیار نگران‌کننده‌ای از وضعیت مخالفان سیاسی رژیم آل‌سعود مطرح شده است؛ از جمله اینکه "‏نیروهای معارض در عربستان سعوی هرگز نمی‌توانند آزادانه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود پرداخته و نمی‌توانند عقاید خود را آزادانه بیان کنند و بسیاری از نویسندگان معارض عربستانی یا در لندن اقامت گزیده‌اند، و یا سال‌های طولانی است که در زندان‌های رژیم بسرمی‌برند و آن‌ها به زندانیان فراموش معروف شده‌اند".

وخامت اوضاع داخلی عربستان از نظر نقض حقوق بشر به جایی رسیده که حتی متحدین این کشور نیز ناچار هستند حداقل در سطح ظاهری واکنش‌هایی را به نقض گسترده حقوق مردم عربستان توسط آل‌سعود از خود نشان دهند.

در همین زمینه؛ کمیسر عالی حقوق بشر، ۲۰ دسمبر در مورد "ارعاب و پیگرد قضایی افراد در عربستان سعودی به دلیل اعمال حقوق و آزادی‌های بنیادی خود"، ابراز "نگرانی عمیق" کرد.

همچنین، نمایندگان "کنگره آمریکا"، تنها چند روز قبل از سفر اخیر "باراک اوباما"، به "ریاض"، در واکنش به نقض حقوق انسان‌ها در این کشور، از اوباما خواسته بودند "در سفر خود به عربستان سعودی، ریاض را به سبب نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر در آن کشور تحت فشار قرار دهد". 

موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم سعودی بسیار گسترده بوده و تنها یکی از این موارد، وضعیت زندان‌ها در این کشور است.

زندان‌های عربستان؛ گورستان‌های دولتی

اغلب گزارش‌های رسیده از وضعیت داخلی زندان‌های عربستان، نشان‌دهنده شرایط وخیم و اسف‌بار زندانیان این کشور و نقض کم‌نظیر حقوق آنان است.

این در حالی است که آل‌سعود با ایجاد شرایط فوق‌العاده امنیتی در خصوص وضعیت زندانیان و زندان‌ها، تا جایی که توانسته راه را بر هرگونه اطلاع‌رسانی از داخل زندان‌ها بسته است؛ امری که خود موجب نگرانی از روند در حال جریان در این زندان‌ها و زندانیان می‌شود.

اما با وجود تلاش گسترده اطلاعات عربستان مبنی بر مخفی نگه‌داشتن شرایط زندانیان و نقض حقوق آنان، تاکنون گزارش‌های خبری و حتی تصویری تکان‌دهنده‌ای از داخل زندان‌ها به جهان خارج ارسال شده است.

نکته قابل توجه این است که این گزارش‌ها و در پی آن، واکنش‌های شدید جوامع جهانی به شرایط زندانیان، نه تنها باعث تغییری در وضعیت زندانیان نشده بلکه راه را برای اعمال فشار بیشتر از سوی آل‌سعود هموارتر کرده است.

در همین زمینه؛ در سال 2012، زندانیان زندان "بریمان"، در شهر "جدة"، فیلمی را از شرایط داخلی زندان خود برای مراکز حقوق بشری و به طور مخفیانه ارسال کردند که در پی آن موجی از انتقادها نسبت به آل‌سعود و همچنین ابراز نگرانی نسبت به آینده این زندانیان ایجاد شد.


تصاویر منتشر شده از داخل زندان "بریمان" در "جدة"

"جمعیت ملی حقوق بشر عربستان" در پی انتشار این فیلم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد‌ "زندان‌های عربستان مملو از زندانی است به طوریکه حتی جای کافی برای خواب زندانی‌ها وجود ندارد".

تراکم بی‌حد و اندازه زندانی‌ها در زندان‌های عربستان نکته‌ای است که در گزارش دیدبان جهانی حقوق بشر نیز به آن اشاره شده است.

شبکه خبری فرانس‌24، پس از انتشار این فیلم با یکی از فعالان حقوق بشر عربستان به نام "حسین‌الیوسف"، که تاکنون دو بار به زندان رفته گفتگویی کرد که در آن نکات قابل تاملی مطرح شده بود.

این فعال عربستانی گفته بود " طی سال‌های اخیر و پس از اعتراضات مردم، تراکم جمعیت در زندان‌ها به مراتب بیشتر از قبل شده است".



وی افزود "در زندان خبر -آخرین زندانی که در آن بودم- شرایط به مراتب وخیم‌تر از تصاویری است که در این فیلم منتشر شده است؛ سلول ما با مساحت 5 در 6 متر، 23 زندانی را در خود جای داده بود، به طوری که برخی اوقات ناچار بودیم به صورت ایستاده بخوابیم"!

این فعال سعودی در ادامه ضمن اشاره به شرایط اسف‌بار بهداشت در زندان خود گفت "شنیده بودیم حکومت عربستان مبالغی را در راستای بهتر شدن وضعیت زندان‌ها اختصاص داده است، اما ما چیزی جز شکنجه و نبود حتی یک دکتر در زندان ندیدیدم، ظاهرا این مبالغ به آنجایی که باید می‌رسیده نرسیده است"!

در همین زمینه؛ در سال 2011 صدها شهروند عربستانی که در جریان تظاهرات "قطیف" توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده بودند در نامه‌ای به مقامات عربستانی، ضمن شرح وضعیت اسف‌بار خود در زندان "الدمام"، خواستار احقاق حقوق خود شده بودند.



در این نامه تاکید شده بود " یک راهرو زندان که 6 سلول و 6 سرویس بهداشتی دارد، گنجایش بیش از شصت نفر را ندارد، اما بیش از 250 ‏نفر در آن نگهداری می‌شوند".

اما گزارش‌های ارسال شده از سوی خود زندانیان برای مراکز حقوق بشری محدود به موارد فوق نمی‌شود؛ چرا که چندی پیش زندانیان زندان الدمام عربستان، با ارسال تلگرافی به جمعیت ملی حقوق بشر عربستان اطلاعات تکان‌دهنده‌ای  را از وضعیت خود فاش کردند.

در این تلگراف آمده بود "نیروهای امنیتی زندان، آنان را مجبور می‌کنند تا در بدو ورود به زندان برهنه شوند و مسئولان زندان با تحقیر و کلماتی زشت و ناپسند آن‌ها را بازرسی بدنی ‏می‌کنند".



اطلاعات این تلگراف، آنگاه واکنش جدی نهادهای حقوق بشری و نگرانی شدید آنان را در پی داشت که از وضعیت وخیم بهداشتی داخل زندان و عواقب نگران‌کننده‌اش پرده برداشت.

زندانیان در این تلگراف اشاره کرده بودند "ما خواستار آن هستیم که با توجه به بروز بیماری‌های مسری همچون سل، هپاتیت و ایدز در زندان، نسبت به واکسینه کردن زندانیان اقدام شود".

همچنین بر اساس گزارش جمعیت ملی حقوق بشر عربستان،  در تاریخ 12 دسامبر 2011، "نایف‌المری"، شهروند عربستانی این زندان، به دلیل ابتلا به بیماری سل و نبود امکانات پزشکی جان خود را از دست داد.

علاوه بر ازدحام شدید جمعیت در زندان‌ها، شرایط وخیم بهداشتی و رفتارهای نامناسب با زندانیان، تاخیرهای بسیار طولانی در صدور احکام زندانیان نیز یکی دیگر از مصیبت‌های زندانیان عربستانی به شمار می‌رود، به طوریکه یاس و نا امیدی، بر سر اغلب زندانیان این کشور سایه افکنده است.

در این زمینه؛ یک منبع آگاه در گفتگو با پایگاه اینترنتی "ایلاف" (متعلق به مخالفان آل‌سعود در لندن) گفته بود "تعداد پروند‌ه‌های مربوط به زندانیان عربستانی، تنها در دادگاه‌های منطقه الشرقیه بیش از 1688 ‏پرونده برای شهروندان عربستانی و تعداد 1204 ‏پرونده برای اتباع خارجه ساکن این مناطق است".

گفتنی است؛ منطقه الشرقیة یکی از اصلی‌ترین پایگاه مخالفان آل‌سعود به حساب می‌آید.

همچنین در 9 آگوست 2011، "شوق‌الشمری"، دختر "مخلف‌بن دهام‌البشری"، از مخالفان حکومت عربستان گزارش نگران‌کننده‌ای از وضعیت پدرش و رفتارهای غیر انسای با او توسط ماموران زندان در رسانه‌ها منتشر کرد.


"دهام‌الشمری"، معارض عربستانی پس از آزادی در دیدار با علمای سنی و شیعه

بنابر اخبار، سروان دوم "عبدالمجید الاسمری"، رئیس زندان الدمام که به رفتار غیر انسانی با زندانیان مشهور بوده و از آنان کینه‌های شخصی دارد، پدر شوق الشمری را به همراه خود و به بهانه انتقال وی به بیمارستان، از سلولش خارج کرده و برای ثبت نشدن این جنایت در هیچ دوربینی، وی را به اتاق کنترل دوربین‌ها در زندان می‌برد.

رئیس زندان، در ابتدا و بدون هیچ درخواستی از الشمری، به همراه ماموران امنیتی به ضرب و شتم وی می‌پردازند به حدی که او تقریبا از هوش می‌رود.

اما این پایان ماجرا نیست، چرا که رئیس زندان پس از ضرب و شتم وی، ماده ضد عفونی‌کننده "دتول" را در دهان الشمری ریخته و ضربات محکمی را به سینه‌اش وارد می‌کند.

این شکنجه غیر انسانی که از ساعت 9 صبح شروع شده بود، در ساعت 5 بعداز ظهر و با اصرار ماموران امنیتی زندان(!) پایان یافته و سرانجام بدن خونین الشمری به بیمارستان منتقل می‌شود.

نکته قابل توجه این است که ماموران زندان پس از انتقال الشمری به بیمارستان مدعی می‌شوند وی با خوردن ماده دتول قصد خودکشی داشته است!

دختر الشمری می‌گوید "پدرم هنگامی‌که به هوش آمد، مرتب با بدن خونین فریاد می‌زد؛ دروغ می‌گویند، دروغ می‌گویند، مسئولان زندان می‌خواستند مرا بکشند".

دختر این فعال سیاسی در پایان می‌گوید "راه‌های زیادی را جهت دیدار با پدرم امتحان کردم، ولی تاکنون موفق نشده‌ام به ملاقات او بروم و خانواده‌ام با ارسال نامه‌هایی به مدیریت زندان‌ها، حاکم منطقه الشرقیه، دیوان پادشاهی، وزارت داخلی و کمیته‌های حقوق بشرسعی کرده است، پدرم را از زندان نجات دهد که تمام این تلاش‌ها تاکنون بی‌فایده بوده‌اند".

علاوه بر موارد فوق، اخیرا سازمان‌های حقوق بشری عربستان، از تلاش برنامه‌ریزی شده مسئولین زندان‌های این کشور برای آزار و اذیت زندانیان به دست خود آن‌ها خبر می‌دهند.

حسین‌الیوسف، زندانی عربستانی در این زمینه می‌گوید "مقامات زندان‌ها با قرار دان زندانیان سیاسی در کنار افرادی که به دلایل دیگر، همچون دزدی، شرارت و یا حتی قتل دستگیر شده‌اند، به شکنجه آنان می‌پردازند".

تاکنون تصاویر و فیلم‌های متعددی توسط خود زندانیان و از داخل زندان‌ها، از این دستاورد جدید آل‌سعود برای شکنجه منتشر شده است.



وضعیت پناهندگان زندانی در عربستان

همچنین از دیگر موارد بحرانی زندان‌های عربستان، وضعیت پناهندگان این کشور در زندان‌ها است.

بسیاری از پناهندگان به عربستان (عمدتا از مصر و یمن) مدت‌های طولانی و به دلایل نامشخص در زندان بوده و هیچ اطلاعاتی از آنان در دست نیست.

در همین زمینه؛ چندی پیش، سازمان "عفو بین‌الملل"، باری دیگر، ضمن محکوم نمودن رژیم عربستان سعودی به دلیل نقض آشکار حقوق بشر، از وضعیت پناهندگان در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش آمده است "پناهندگان در عربستان، با حبس‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه روبرو هستند".

این نهاد به طور معناداری حکومت عربستان را متهم کرده بود که به دلیل تکیه بر منابع اقتصادی و نفتی، مانع از بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور می‌شود.

در پایان گزارش، سازمان عفو بین‌الملل، باری دیگر از مقامات سعودی خواسته شده بود تا هرچه سریعتر وضعیت پناهندگان زندانی این کشور را مشخص سازند.

اما چندی پیش، رسانه‌های عربستانی، تصاویری را از وضعیت پناهندگان یمنی در این کشور منتشر کردند که وجدان عمومی را به درد آورد.




انتقال زندانیان یمنی با کامیون!

وضعیت زنان زندانی در عربستان

تمام این‌ها در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای ناظر بر تحولات عربستان، نگرانی‌های ویژه‌ای را نیز در خصوص وضعیت زندانیان زن مطرح می‌کنند.

در این زمینه؛ چندی پیش سایت خبری ایلاف، خبر از به‌کاربردن خشونت شدید علیه زنان در زندان "الصفاء" داده بود.

طبق این گزارش، 7 تن از زنان در اعتراض به رقتارهای خشونت‌آمیز علیه خود و همچنین تاخیر بی‌اندازه در صدور احکامشان دست به اعتصاب غذا زده بودند.

در پی این اقدام، این 7 زندانی ابتدا توسط ماموران امنیتی از محل نگهداری خود خارج شده و تحت شکنجه‌های سختی قرار گرفته‌اند به طوریکه که 5 تن از آنان پس از گذشت یک روز حاضر به امضای نوشته‌هایی با محتوای نامشخص شدند.

ماموران امنیتی زندان الصفراء، آن دو زندانی دیگر ("شریفة الصقعبی" و "هدی‌العرینی") را برای مدت سه روز از آب محروم کردند!

لازم به ذکر است، برای تمام زندانیان زن در عربستان، علاوه بر دستبند، از "پابند" نیز استفاده می‌شود، امری که تقریبا در زندان‌های دنیا منسوخ شده است!




برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

از دیگر موارد شکنجه روحی و جسمی زنان زندانی در عربستان، نصب دوربین‌های نظارت 24 ساعته در زندان‌ها، حتی در سرویس‌های بهداشتی و سوء استفاده از فیلم‌های ضبط شده است.

جمعیت حقوقی "حسم" سال گذشته با اعلام این مطلب، از رفتارهای خشونت‌آمیز رژیم سعودی با معترضان و به خصوص زنان زندانی ابراز نگرانی کرده بود.

گفتنی است؛ در این خصوص، علی‌رغم اعتراضات مکرر فعالان دینی و سیاسی، تاکنون هیچ اقدام یا واکنشی از سوی وزارت کشور -حتی در سطح تشریفاتی- دیده نشده است؛ امری که شائبه اجرای این طرح غیر انسانی با موافقت سران حکومت عربستان را تایید می‌کند.

از سوی دیگر، چندی پیش، خبری رسمی در رسانه‌های عربستان منتشر شد که مایه تعجب همه‌گان قرار گرفت؛ به طوری‌که حتی مقامات رسمی نیز نتوانستند به آن بی‌اعتنایی نشان داده و با تشکیل کمیته‌های صوری، سعی در آرام کردن فضای عمومی عربستان داشتند.

بنابر گزارش "بی‌بی‌سی"، زنان زندانی شهر "مکه"، به دلیل بدرفتاری و سوءاستفاده‌های مکرر جنسی زندانبانان، دست به شورشی گسترده در زندان زده بودند.

این زنان در مرکزی به نام "مرکز بازپروری" نگه‌داری می‌شوند.

در پی این حادثه، جمعیت ملی حقوق بشر عربستان از مقامات رسمی درخواست کرد تا با اعزام نماینده از این جمعیت به مرکز مورد نظر موافقت نمایند، درخواستی که البته با بی‌اعتنائی مقامات مسئول مواجه شد!

"اسما الحمری"، یکی از زنانی که مدتی در زندان‌های عربستان حضور داشته در گفتگو با پایگاه خبری ایلاف، ضمن اشاره به برخی جزئیات و مشکلات زندانیان زن در عربستان گفته است "در تمام مدتی که در زندان حضور داشتم، یک مامور یا مدیر سالم ندیدم، می‌توانم بگویم تمام کسانی که در زندان‌های زنان، مامور نگه‌داری از آنان هستند، مشکلاتی جنسی داشته و قصد سوء استفاده از زنان را دارند".

زندان 5 ستاره آل‌سعود

تمام این‌ها در حالی است که طی سال گذشته، روزنامه "دیلی‌میل"، در گزارشی خبر از ساخت زندانی 5 ستاره برای وابستگاه به القاعدة در عربستان داد.

نویسنده دیلی میل در گزارش خود که با تصویر و مستندات همراه بود نوشته است "حکومت نفتی عربستان، اینگونه با تندروهای وابسته به القاعدة برخورد می‌کند"!


تصاویری از زندان‌ 5 ستاره مخصوص وهابیون

بنابر این گزارش "زندانیان القاعده در زندان‌های عربستان از سونا و استخر و ورزشگاه بدنسازی برخوردارند و دسترسی آن‌ها به وسایل لوکس بسیار آزاد و راحت است و حتی افرادی از آن‌ها که رفتارشان خوب باشد به راحتی می‌توانند با همسران خود در اتاقی مخصوص خلوت کنند"!

"سعید البیشی"، مدیر زندان، در گفتگو با خبرنگار دیلی‌میل گفته است "هدف از فراهم‌آوردن شرایط گسترده رفاهی برای زندانیان، بازگرداندن آنان از راه تروریسم است"!

وی در پایان گفتگو و در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تضمینی مبنی بر عدم تکرار اقدامات تروریستی از سوی این افراد وجو دارد، به طرز مضحکی گفته بود "متاسفانه چنین تضمینی وجود ندارد و همیشه تعدادی هستند که بر اعمال خود پافشاری می‌کنند"!

رژیم آل‌سعود پرونده بسیار سیاهی، به طور خاص در زمینه رعایت حقوق زندانیان و به طور عام در زمینه رعایت حقوق شهروندان خود دارد.

این در حالی است که باوجود داشتن چنین کارنامه رقت‌انگیزی در زمینه حقوق بشر، مقامات آل‌سعود دولت سوریه را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند!

چندی پیش، شبکه خبری "اسکای‌نیوز عربی"، گزارش داد "عربستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکوم کردن اقدامات ضد بشری در سوریه از سوی دولت آماده کرده که بزودی در شورای حقوق بشر این سازمان به رای گذاشته می‌شود".

به نظر می‌رسد وجود منابع گسترده انرژی و همچنین حذف تمام رقبای سیاسی آل‌سعود، اطمینان ویژه‌ای برای حاکمان عربستان درباره آینده حکمرانیشان ایجاد کرده است؛ اطمینانی که بیش از حد پوشالی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
-
بیداری اسلامی
۱۰:۰۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر صهیونیست مرگ بر ظالم مرگ بر منافق مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
مسلم عبيري
۰۹:۱۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
بايد تمامي انسان‌هاي روي زمين را از جنايات آل سعود با خبر كرد و البته به اين نكته اشاره كرد كه آنان نام اسلام را براي فريب استفاده مي‌كنند والا تابع دستورات دين نيستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
انسانیت کجاست..؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
حکومت آل سعود نمایندگی ، کشور های استکباری و صهیونیست انگلیس و آمریکا در منطقه می باشند ، که به اصطلاح تمامی جامعه جهانی را در بر می گیرند و اجازه دارند ، هر کار خلاف شرع قانون و ضد بشری را انجام دهند .
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۱:۳۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا جاي حق نشسته به اميد خدا بزودي نابوديشان را شاهد خواهيم بود
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۴۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
حالا بیشتر به حقانیت جمهوری اسلامی ایران پی بردم
انشاالله امام زمان زودتر بیاد ریشه ایناهارو نابود کنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
به امید ظهور اقا امام زمان و سرکوبی کامل دشمنان انسانیت ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
pedram
۱۴:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
ظلم پايدار نيست (نصرمن الله وفتح القريب)
Iran (Islamic Republic of)
صبح ظهور
۱۲:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
وهابیان سگان کثیفی هستند که بزودی زود وبدست لشگر امام زمانمان تار و مار خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۴۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
فیلمه باز نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۴۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرسی خیلی جامع بود
مخصوصا وضعیت ÷ناهنده ها
-
یوسف
۰۹:۳۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
وبر آنچه می کنند خدا عالم است
آخرین اخبار