کرمان/

پیچیدن بوی خوش بورک و کماچ در دل طبیعت ریگان

بهار فصلی مناسب برای عشایر مناطق مختلف ریگان است که در دامان طبیعت انواع نان محلی شامل بورک ، کماچ و تابه ای را طبخ می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، در این فصل از سال با سفر به مناطق کوهستانی ریگان ،می توان در دشت و دمن عشایر را دید که از کنار سیاه چادرشان دودی کوچک به هوا می رود، کمی که نزدیک شوی بوی نان محلی مدهوشت می کند.

اینجا همه چیز طبق آداب قدیمی است ، نان های سنتی که مادر بزرگ ها و مادران می پزند و دخترهای جوان و نوجوان با طرز تهیه ی آن آشنا می شوند.

بر روی آتش تابه ای گذاشته اند و زنان نان محلی بسیار نازکی را طبخ می کنند که به نان "تابه ای" مشهور است.

یکی دیگر از نانهایی که این روزها در مناطق عشایری پخت می شود واز نانهای سنتی ریگان است "کماچ "می باشد که در داخل ظرف های مخصوص گذاشته می شود و سپس در داخل شن هایی که با آتش داغ شده اند ، می گذارند، نانی با ماندگاری زیاد که هفته ها بدون وسایل سرمایشی سالم می ماند و برای توشه سفر کار برد دارد و علت ماندگاری زیاد آن پخت طولانی مدت آن است.

اما یکی از نانهایی که بیشتر در مناطق روستایی این شهرستان در فصل بهار پخت می شود،"نان بورک "است که میان این نان را با مقداری یونجه تازه ، پیاز وادویه های مختلف پر می کنند و بسیار پر خاصیت است .

نماینده ی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری در شهرستان ریگان به قدمت زیاد پخت نان در این مناطق اشاره کرد و افزود: باید شیوه طبخ این نان ها ثبت ملی شود.

امیر ابراهیمی به تنورهای کاهگلی ریگان اشاره کرد که همچنان گرم هستند و عطر نان های مختلف فضای این شهرستان را پر کرده است/س .


برچسب ها: بوی ، نان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.