یادداشت/ سیدهادی سیدافقهی

بدگویی پشت سر آمریکا دلیل عزل "بندربن سلطان"؟

"سید هادی سیدافقهی" طی یادداشتی به بررسی برکناری "بندر بن سلطان" پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید هادی سیدافقهی" طی یادداشتی به بررسی برکناری "بندر بن سلطان" پرداخت.

 متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
جریان برکناری بندر بن سلطان موضوع پیچیده‌ای است و این پیچیدگی به شخصیت وی برمی‌گردد و او دارای  یک شخصیت عادی نیست و ماموریتی هم که  وی بر عهده داشت ماموریت عادی نبود.
 
بندر متولی 5 پرونده در سطح منطقه بود که می‌توان به  پرونده عراق، لبنان و مبارزه با حزب‌الله و جریان مقاومت سوریه که به شکست انجامید اشاره کرد.

وی هر گونه جنایتی که به نظرش می‌رسید را علیه سوریه انجام داد اما در نهایت نیروهای مسلح سوریه و حزب‌الله لبنان اجازه ندادند تا طرح‌های او به سرانجام برسد.
 
از دیگر پرونده‌هایی که بندر بن سلطان متولی آن بود می‌توان به پرونده سامان‌دهی رابطه عربستان با آمریکا اشاره کرد، او به دلیل شکست در حمایت از تروریست‌ها و شکست طرح‌های دیگرش در عراق و لبنان همچنین حمله نکردن آمریکا به سوریه به بهانه به کارگیری سلاح شیمیایی اقدام به بدگویی پشت سر آمریکا نزد مقامات اروپایی از جمله انگلیس کرد و در صحبت‌های خود با آنها اعلام کرد که ما می‌خواهیم از هم پیمانی روابط استراتژیک و سرنوشت ساز خود با آمریکا فاصله گرفته و با کشوری هم چون انگلیس این روابط را از سر بگیریم.

هنگامی که صحبت‌های بندر به گوش آمریکایی‌ها رسید خشمگین شده و تصمیم گرفتند وی را از معادلات فعلی منطقه دور کنند که  موفق هم شدند؛ مسئله دیگر که باعث برکناری بندربن سلطان شد این بود که او خود را برای مرحله بعد از  مرگ "ملک عبدالله" پادشاه عربستان آماده می‌کرد تا بتواند خود را به مقام ولایت عهدی برساند و در نهایت پادشاه این کشور شود در نتیجه چینشی را در درون خاندان آل سعود ایجاد کرد که باعث شد پادشاه عربستان از آن باخبر شود و این پدیده را تحت عنوان کودتای نرم تلقی کند که  عزل بندر بن سلطان را به همراه داشت.
 
باید توجه داشت که عزل بندربن سلطان مرگ وی نیست و ممکن است از وی در سمت‌هایی دیگر استفاده شود زیرا او دو سال سفیر عربستان در آمریکا بود و کسی که رابط عربستان با محافل صهیونیستی بوده به این سادگی نمی‌توان او را کنار گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار