نيويورک تايمز:

منزوی کردن روسيه تنها هدف اوباما است

باراک اوباما و گروه امنیت ملی وی در برخورد با روسیه به دنبال دیدگاه بلند مدت جدیدی هستند که نسخه به روز شده راهکار مهار دوران جنگ سرد محسوب می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: باراک اوباما و گروه امنیت ملی وی در برخورد با روسیه به دنبال دیدگاه بلند مدت جدیدی هستند که نسخه به روز شده راهکار مهار دوران جنگ سرد محسوب می‌شود. 

به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی، همانگونه که آمریکا پس از جنگ سرد مصمم بود با اتحاد جماهیر شوروی و بلندپروازی‌های جهانی آن مقابله کند، اکنون اوباما عزم خود را جزم کرده است تا با قطع ارتباطات اقتصادی و سیاسی روسیه با جهان، این کشور تحت رهبری ولادیمیر پوتین را منزوی سازد.  

اوباما می‌خواهد بلندپروازی‌های توسعه طلبانه روسیه را در رابطه با کشورهای همسایه‌اش مهار کند و این کشور را مطرود سازد. 

به گفته مشاوران رئیس جمهور آمریکا، اوباما نتیجه گرفته است حتی اگر بن بست کنونی با روسیه بر سر بحران کریمه و شرق اوکراین به پایان رسد، وی هرگز نخواهد توانست با پوتین روابط سازنده‌ای داشته باشد. در نتیجه اوباما دو سال و نیم آخر ریاست جمهوری خود را به مقابله با اغتشاش‌هایی که پوتین باعث می‌شود، خواهد پرداخت. وی تلاش می‌کند هرچه از همکاری‌های دو جانبه که امکان پذیر است را حفظ کند و گرنه از کرملین به نفع دیگر مناطقی که امکان پیشرفت در آنها وجود دارد، چشم پوشی کند. 

آیوو اچ دالدر، نماینده سابق اوباما در ناتو گفت: این راهکاری است که ما باید اجرا کنیم. اگر بخواهیم همین طور بایستیم، به خودمان اطمینان داشته باشیم و فشارها به روسیه را به تدریج افزایش دهیم، مشکل کریمه و احتمالا مشکل شرق اوکراین حل نخواهد شد. 

اوج تجلی این سیاست را می‌توان در گزینه احتمالی اوباما برای معرفی به عنوان سفیر جدید آمریکا در روسیه مشاهده کرد. هرچند هنوز قطعی نشده اما به نظر می‌رسد کاخ سفید قصد دارد جان اف تفت که پیش از این سفیر آمریکا در اوکراین، گرجستان و لیتوانی بوده است را به عنوان سفیر واشنگتن در مسکو معرفی کند. 

زمانی که چند ماه پیش جستجو برای انتخاب سفیر جدید آمریکا آغاز شد، مقامات دولتی درمورد انتخاب تفت تردید داشتند زیرا نگران بودند تجربیات وی در جمهوری‌های سابق شوروی که در جهت کاهش نفوذ روسیه بوده است، مسکو را خشمگین سازد. اکنون مقامات آمریکایی می گویند از خشمگین کردن کرملین ابایی ندارند. 

درحقیقت اوباما اکنون دیدگاهی را در برابر روسیه پیش گرفته است که نخستین بار جورج اف کنان در سال 1947 اتخاذ کرده بود و آن راهکار افزایش سلطه آمریکا از طریق سرنگونی اتحاد جماهیر شووری بود.  

در حال حاضر اولویت دولت آمریکا این است که اجماع عمومی برضد روسیه، حتی چین را حفظ کند. 

کاخ سفید در حال آماده کردن فهرست جدیدی از شخصیت‌ها و موسسات روسی است تا در صورتی که در چند روز آینده مسکو براساس توافقی که روز پنجشنبه  در ژنو برای پایان دادن به بحران حاصل شد، عمل نکند، آنها را تحریم کند. البته اوباما اقدامات تنبیهی را به تمام بخش‌های اقتصادی روسیه تعمیم نخواهد داد. 

کارشناسان سیاسی معتقدند روابط آمریکا و روسیه دیگر هیچگاه نمی‌تواند به حالت عادی بازگردد حتی اگر اوضاع اوکراین آرام شود. 
رابرت نوریک، یک کارشناس روس گفت: تغییرات زیادی نه تنها در آمریکا بلکه در بیشتر مناطق اروپا در رابطه با روسیه روی داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار