سنندج/

صنعت زنبورداری در بیجار حال خوشی ندارد

شهرستان بیجار روزگاری به علت وجود کوه ها و دشت های پر از گل مانند کوه های منطقه چنگ الماس، رشته کوه زاگرس، حمزه عرب، بادامستان و زاغه و گیاهان متنوع، از قطب های مهم پرورش زنبور عسل بود و سالانه مقدار زیادی از این طریق عسل تولید می شد.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج ، تا دو دهه گذشته بسیاری از روستائیان در کندوهای سنتی در کنار منازل خود برای خود مصرفی چند کندو نگهداری می کردند که بر اثر عوامل طبیعی، بیماری و پیشرفت زندگی صنعتی و مهاجرت روستائیان به شهر، این وضعیت فراموش شد و با پیشرفت علم و پرورش و تولید عسل به شکل صنعتی، زنبور داری، علاقه مندان زیادی برای خود جذب کرد و تولیدات عسل و دیگر مشتقات آن تا مرحله صادرات پیشرفت.

  در سال های قبل از طرف دولت حمایت هایی از قبیل، تهیه دارو رایگان، مواد مغذی مناسب با هزینه مناسب و پرداخت وام های کم بهره صورت می گرفت ولی در چند سال اخیر، عدم پرداخت و یا طولانی شدن مدت انتظار پرداخت، زنبورداران را به رها کردن این صنعت وادار کرده است. 

چند نفر از زنبورداران امسال ناچاراً و برای نجات زنبورهای موجود از نابودی کامل کلنی ها، به دزفول عزیمت کردند که متاسفانه بعلت هزینه گزاف جابجایی و عدم آب و هوای مساعد در آنجا هم با موفقیت خاصی مواجه نشدند و در حال حاضر نگهداری کلنی ها در دزفول با مشکلات زیادی مواجه شده است. /س
برچسب ها: نجات ، زنبور ، عدم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.