معمای زندگی در مریخ

دانشمندان امریکایی عقیده دارند که کره مریخ هیچ گاه دوران طولانی گرما را تجربه نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از صدای روسیه؛ این دانشمندان می گویند که درجه حرارت در این سیاره سرخ پایین تر از نقطه انجماد است و دوران جاری بودن آب در آن چندان طولانی نبوده است. این نظریه باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد. باید روشن شود که آیا امکان زندگی در کره مریخ فراهم خواهد آمد یا خیر.
برای مایع ماندن دایمی آب ها در کره مریخ، سطح آن باید به اندازه کافی گرم شود، و بدون وجود اتمسفر متراکم چنین چیزی ممکن نیست. ادوین کایت یک سیاره شناس با بررسی تصاویر گرفته شده از سیاره مریخ قطر اتمسفر این سیاره را در گذشته محاسبه کرد. این تحقیقات نشان می دهد که آیا شهاب سنگ های در حال سقوط به ویژه شهاب سنگ های نه چندان بزرگ می توانند به سطح مریخ برخورد کنند یا با برخورد به فضای اتمسفر آن منهدم می شوند. با تحقیق روی بیش از 300 تصویر، کایت به این نتیجه رسید که اتمسفر قدیمی به اندازه 150 بار متراکم تر از اتمسفر کنونی است. به عبارت دیگر، ضخامت آن تقریبا به اندازه لایه اتمسفر زمین بوده است. اما فاصله سیاره سرخ دورتر از زمین به خورشید است. خورشید سه میلیارد سال پیش تابش ضعیف تری داشته است. برای اینکه آب ها در چنین شرایطی یخ نزدنند، ضخامت لایه اتمسفر باید بیشتر باشد. اما روی مریخ ابراهه های خشک شده به چشم می خورد. آیا معنایش این است که آب جریان داشته؟ طبق گفته های کایت، آب ها مدت زیادی جریان نداشتند، شاید در دوره فعالیت آتشفشان ها یا به عنوان مثال، پس از سقوط ستاره های دنباله دار بزرگ.

نظریه دانشمند امریکایی جالب توجه است، اما جای بحث دارد. ولادیمیر سوردین استاد بخش ستاره شناسی دانشکده فیزیک دانشگاه دولتی مسکو می گوید:"این واقعیت که در کره مریخ چاله های کوچک وجود دارد نشان می دهد که در بخش قابل توجهی از تاریخ آن لایه اتمسفر ضعیف نبوده است. با این حال، ما رد به جای مانده از جریان رودها و رودخانه ها را می بینیم. تمام این آبراه ها الان به طور طبیعی خالی از آب هستند. امروز آبی در آنها جریان ندارد و امکان هم ندارد که آب داشته باشند. فشار جوی و درجه حرارت به شدت پایین است. اما شکل سیاره به روشنی نشان می دهد که در نیم کره شمالی آن زمانی دریا بوده است".
برای تشکیل دریا به صورتی که شکل آن روی سطح کره حفظ شود، مدت زمان زیادی لازم است. با این حال، باید متوجه بود که برای تاریخ سیاره مفهوم "طولانی و غیرطولانی" متفاو است. فعلا اطلاعات کافی در دست نیست که بدانیم چند میلیون سال روی کره مریخ طول کشیده تا سطح آن به شکل امروزی درآید. بسته به نتیجه حاصل از این اطلاعات می توان به سوال دیگری پاسخ داد که آیا امکان زندگی اولیه روی این کره سرخ وجود دارد یا خیر؟

استاد ستاره شناسی دانشگاه دولتی مسکو می گوید:"سیاره زمین میلیاردها سال لایه اتمسفر را حفظ کرده است. در کره مریخ اتمسفر متراکم در دوره ای کوتاه بوده و با از بین رفتن خاصیت جاذبه زمین، اتمسفر نیز از بین رفته است. سوال اینجاست که آیا در این فرصت کوتاه زایش زندگی در کره مریخ صورت گرفته است. امروز زندگی در این کره امکان پذیر نیست، اشعه قوی، هوای خشک و سرد امکان زندگی را نمی دهد. اما اگر پیشتر در این سیاره زندگی وجود داشته، پس امکان بودن آن هست".

در اعماق سیاره مریخ درجه حرارت بیشتر از سطح آن است. احتمالا در آنجا لنزهای آبی و بقایای اقیانوس گرم وجود دارد. ممکن است در اعماق این کره میکروارگانیزم ها وجود داشته باشند. سرگی اسمیرنوف کارشناس ارشد و همکار رصد خانه نجومی پولکوو در این باره می گوید: "اگر زندگی زمانی جریان داشته، پس الان هم به اعماق سیاره رفته و وجود دارد. به اعتقاد من در سیاره مریخ زنجیره زندگی هیچ گاه متوقف نشده است. شاید زندگی به اعماق سیاره رفته باشد و در در درجه حرارت بیشتر تداوم یافته باشد".
به هر صورت روشن است که مطالعه تاریخ مریخ تازه شروع شده است. لازم است که دستگاه های جدید و کامل فضایی را به مریخ بفرستند تا بسیاری از معماهای مربوط به سیاره سرخ را آشکار کند.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار