معاون وزیر نیرو گفت: هنوز وزارت نیرو منابع حاصل از واگذاری‌ نیروگاه‌ها را به طور کامل دریافت نکرده است

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری امروزش در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: عمده نیروگاه‌هایی که در گذشته واگذار شده بابت رد دیون بوده و تنها  قسمتی از این نیروگاه‌ها از جنس مزایده صورت گرفته است.
 
وی در ادامه افزود: هنوز اقدامی برای بازپس‌گیری نیروگاه‌هایی که با مصوبه واگذار شده‌اند صورت نگرفته است.
 
فلاحتیان با بیان اینکه تعدادی از نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون به بانک‌‌ها واگذار شده‌اند تاکنون از سوی بانک‌ها سند واگذاری دریافت نشده است افزود: هنوز این نیروگاه‌ها توسط وزارت نیرو مدیریت می‌شود.
 
معاون وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو پس از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به دنبال آن هستیم تا واگذاری‌ها مطابق اصل 44 صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: در این خصوص آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته و در فاز جدید واگذاری‌ها اهلیت در نظر گرفته خواهد شد.
 
فللاحتیان همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران، مبنی بر منابع حاصل از واگذاری‌های نیروگاه‌ها به صنعت برق نیز گفت: مبلغ ناچیزی از این واگذاری‌ها به این صنعت داده شده است.
 

***گذر از تابستان 93 با همراهی صنایع

وی افزود: برای تأمین مطلوب برق در تابستان هر سال باید تا 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در فاصله بین تابستان تا تابستان به مدار بهره برداری بیاید اما در عمل به دلیل اختلافات دما و اختلاف از سطح دریا، حدود 3 هزار مگاوات قابلیت تولید اضافه می شود.

فلاحتیان بابیان اینکه از تابستان 92 تا این ساعت، حدود 2 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی وارد مدار کرده ایم افزود: پیش از تابستان 93 یکهزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نیز وارد مدار خواهد شد که در عمل 2500 مگاوات قدرت عملی تولید برق کشور افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیک مصرف برق تابستانه سال گذشته 46400 مگاوات بود ، گفت: با افزایش 3 هزار مگاواتی ظرفیت تولید، امکان تأمین برق پیک 49 هزار مگاواتی را داریم اما پیش بینی می شود پیک سال جاری به 50 هزار مگاوات برسد.

وی ادامه داد: برای جبران این یکهزار مگاوات، برنامه ریزی کرده ایم تا صنایع و مصرف کنندگان بالای یک مگاوات برای 200 ساعت از ماههای تیر و مرداد کاهش بار داشته باشند که ما هزینه آنها را جبران می کنیم.

فلاحتیان با بیان اینکه این مدیریت بار در صنایع با جداول زمان بندی شده اعمال می شود، اذعان داشت: صنایع را تشویق می کنیم تا دوره تعمیر خود را به تابستان منتقل کنند یا در ساعات مورد نظر، شیفت کاری را کاهش داده و در نیمه شب این افت تولید ناشی از کاهش شیفت کاری را جبران کنند ، در این صورت بدون دادن خاموشی به صنایع می توانیم از پیک مصرف برق عبور کنیم.

وی افزود: این روش، مدیریت پاسخگوی بار است که سالهاست در کشورهای اروپایی اجرایی می شود و ما نیز نامه ای به استانها ارسال کرده ایم تا شرکت های توزیع با همکاری صنایع هر استان بتوانند پیک مصرف را مدیریت کنند.

***50 درصد کمک بلاعوض به متقاضیان نیروگاههای خورشیدی

فلاحتیان در ادامه اظهار داشت: در قالب قانون بودجه سال 93، چنانچه مشتركان خانگي و حتي غيرخانگي به تامين برق خود ازطريق نيروگاه‌هاي خورشيدي مایل باشند، تا 50 درصد كمك بلاعوض به متقاضيان ارایه مي‌شود.

وي با بيان اينكه راهبرد وزارت نيرو متنوع كردن سبد توليد برق است، افزود: در زمان حاضر، بيش از 95 درصد برق كشور توسط نيروگاه‌هاي حرارتي توليد و كمتر از پنج درصد برق كشور ازطريق نيروگاه‌هاي تجديدپذير تامين مي‌شود.

وی ادامه داد: رويكرد صنعت برق مبتني بر اين است كه در سال‌هاي آينده توجه ويژه‌اي به توسعه نيروگاه‌هاي تجديدپذير ازجمله نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي صورت گيرد.

فلاحتيان با اشاره به اجازه قانون بودجه 93 به سرمايه‌گذاري 30 هزار ميليارد ریالی در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير، گفت: در پنج سال آينده، پنج هزار مگاوات نيروگاه بادي و خورشيدي جديد به بهره‌برداري رسيده و اين رقم در افق 1399 به 7000 مگاوات مي‌رسد.

وي گفت: ايجاد 7000 مگاوات ظرفیت تولید انرژي‌های تجديدپذير نه‌تنها بخشي از انرژي كشور را تامين مي‌كند بلكه با عدم استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، از آلودگي محيط زيست جلوگيري شده و به اقتصاد ملي نيز كمك خواهد شد.

وي با بیان اينكه در سال گذشته 956 مگاوات قرارداد احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي با بخش خصوصي امضا شد، تصريح كرد: امسال نيز پيش‌بيني مي‌كنيم كه حدود 1000 مگاوات نيروگاه خورشيدي و بادي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در كشور احداث شود.

فلاحتيان اظهار داشت: عمليات نصب نيروگاه‌هاي خورشيدي بر روي بام مدارس در استان‌هاي مختلف آغاز شده است و به دنبال گسترش نيروگاه‌هاي خورشيدي خانگي هستيم.

***سهام شرکت‌های توزیع تا سه ماه آینده واگذار می شوند

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: سهام شرکت‌های برق توزیع استانی در سه ماهه سوم امسال واگذار خواهد شد.

فلاحتیان بابیان اینکه در حال حاضر حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی این وزارت خانه است افزود:از این رقم 9000 میلیارد تومان از آن مربط به شبکه بانکی و 4500 میلیارد تومان آن نیز مربوط به بدهی نیروگاه‌های واگذار شده است.

***ساخت توربین‌های 25 مگاواتی در کشور

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به ساخت توربین‌های 25 مگاواتی در ایران که مورد استفاده در موارد انتقال گاز، انتقال نفت، تولید برق و شیرین سازی آب است، گفت: وزارت نفت از این پروژه حمایت بسیار جدی کرده و قول خرید این قبیل توربین ها را به مپنا داده است. در واقع با اتکا به نیازهای وزارت نفت و صنعت برق، تهدید عدم تامین توربین‌های 25 مگاواتی برای انتقال نفت و گاز به فرصت تبدیل شد.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت سفارش‌های قابل توجهی به مپنا برای خرید داده است.

***صرفه جویی 5 هزار میلیارد تومانی در نیروگاه هسته‌ای

فلاحتیان در مورد توجیه توزیع برق در نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: به عنوان مثال نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال گذشته شش میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد که این میزان برق در نیروگاه‌های گازی نیاز به دو میلیارد لیتر سوخت دارد.

وی ادامه داد:با احتساب هزینه یک دلار به ازای هر لیتر دو میلیارد دلار صرفه جویی صورت گرفته که معادل با پنج هزار میلیارد تومان است.

فلاحتیان اظهار دشات: بنابراین پنج هزار میلیارد تومان درسال گذشته با به کارگیری نیروگاه هسته‌ای در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه جویی شده است و می توان گفت که کل سوخت مصرف در نیروگاه بوشهر به میزان 50 میلیون دلار است.

***3000 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های جدید

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تا دو ماه آینده 320 مگاوات در نیروگاه‌ ایرانشهر سیستان و بلوچستان، دو واحد 162 مگاواتی در نیروگاه گنوی بندرعباس، واحدهای 5 و 6 خرمشهر با ظرفیت 324 مگاوات، واحدهای جدید نیروگاه سیاه بیشه با ظرفیت هر کدام 250 مگاوات، بخش بخار نیروگاه آبادان با ظرفیت 160 مگاوات و نیروگاه صدوق 2 در استان یزد تا تابستان وارد مدار می‌شود.

فلاحتیان همچنین تاکید کرد:‌ واحدهای 5 و 6 نیروگاه کهنوج با ظرفیت 324 مگاوات به مدار می‌آید و تا دهه فجر سال 93 ظرفیت نیروگاه‌های کهنوج به 500 مگاوات می‌رسد. همچنین نیروگاه گناوه نیز در سال 93 با ظرفیت 500 مگاوات به شبکه متصل می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس 3000 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های جدید تاکنون وارد مدار شده یا می‌شود که برای این 3000 مگاوات در مجموع 11 هزار میلیارد تومان و به تفکیک شش هزار میلیارد تومان در بخش نیروگاهی و 5000 میلیارد تومان در بخش انتقال، توزیع و فوق توزیع سرمایه‌گذاری شده است.

*** اولین واحد 2.5 مگابایتی بادی کشور وارد شد

فلاحتیان ادامه داد: در ابتدای سال جاری اولین واحد 2.5 مگابایتی بادی کشور وارد شد.

وی با بیان این که، قبل از این تنها 660 کیلو وات برق از طریق نیروگاه های بادی تولید شده بود اظهار داشت: راندمان نیروگاه های بادی و خورشیدی به مراتب بالاتر از نیروگاه های فسیلی است و ایران به کشورهایی پیوست که قادر به تولید توربین های 25 مگابایتی می باشد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه این نیروگاه ها در کنار تولید برق نقش آب شیرین کن را دارند، گفت: تنها 10 کشور در دنیا قادر به تولید این تکنولوژی هستند.

وی با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری میزان حرارت بیشتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

معاون وزیر نیرو گفت: برای تابستان سال جاری ظرفیت های نیروگاهی مورد نیاز را برای تولید برق 50 هزار مگابایتی ایجاد کرده ایم و به رغم محدودیت های مالی در صنعت برق امیدواریم این دستاوردها و ظرفیت های ایجاد شده در دو ماهه اخیر و قبل از ورود به تابستان به سرانجام برسد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه دو واحد 320 مگابایتی به شبکه سراسری برق متصل شده است، گفت: دو واحد دیگر 161 مگابایتی، دو واحد 324 مگابایتی و دو واحد 250 مگابایتی در اردیبهشت ماه جاری به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.


برچسب ها: واگذاری ، نیروگاه ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
جنا ب فلاحتیان خودتان خوب می دانید چه کردید
آخرین اخبار