نمره 17 مناسب است

مخاطبان تلویزیون در دهه70سریال همسران وخانه سبز را به یاددارند که مهران رسام با ساخت آنها حرفهای ساده اما دلنشینی زد.برنامه یادگاری نمونه دیگری ازکارهای او است که هم اکنون از شبکه 3 سیما پخش میشود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سیما؛ "مهران رسام" در مورد برنامه‌های نوروزی تلویزیون می‌گوید: به طور نسبی برنامه های تلویزیون در ایام تعطیلات نوروزی خوب بود. به جهت شرایط مالی که سازمان صدا و سیما دارد برخی از کارهای ارائه شده به صورت ضرب العجلی ساخته شد، در کل تلویزیون نمره قبولی گرفت به نظر من نمره 17 مناسب است. 

رسام در ادامه می گوید: از بین برنامه های ویژه سال تحویل؛ برنامه شبکه 3 بهتر بود چون در انتخاب مهمان ها به فاکتورهای خاصی توجه شده بود.

در بخش سریال های نوروزی؛ پایتخت 3 به نسبت از بقیه بهتر بود نمره 15 برایش کافی است. بزرگ ترین نقطه ضعف پایتخت 3 بخش تبلیغاتی آن است خیلی گل درشت بود و توی ذوق می زد. داستان سریال هم خیلی از این شاخه به آن شاخه می پرید پایتخت 1 بهتر بود. 

حمل بر خودستایی نباشد برنامه یادگاری که نتیجه کار من و همکارانم است برای ایام نوروز، برنامه مناسبی بود هر چند که هیچ برنامه ای بدون عیب و ایراد نیست.

مهران رسام همچنین معتقد است: اول باید کارها ارزشیابی شود بعد از آنها تقدیر به عمل آید باید کار خوب، متوسط و ضعیف از هم جدا شود.

 نباید هر شبکه تلویزیونی یا نهاد و سازمانی برای خودش مراسم تقدیر برگزار کند هر کاری یک متولی دارد اول سازمان صدا و سیما با توجه به معیارها و رسالت کاری برنامه ها را ارزیابی  می کند سپس در مراسمی رسمی از آنها تقدیر و قدردانی شود. این کار انگیزه برنامه سازان را زیاد می کند چون از طرف سازمانی ذی صلاح بر اساس معیارهای فنی و محتوایی ارزیابی صورت می گیرد نه بر اساس سلیقه شخصی برخی افراد، اگر نهادی قصد تجلیل و تشکر از عوامل برنامه ای را دارد در نامه ای رسمی به سازمان صدا و سیما با ذکر دلیل قبل از، ارزیابی  نظر خود را اعلام کند. رسام بر این گفته خود تاکید می کند که تشکر کردن خوب است ولی این طور مراسم ها را نمی پسندم.

مهران رسام در باره نقد و جایگاه آن در تلویزیون می گوید: اگر درباره هر برنامه ای از جمله برنامه یادگاری شبکه 3 سیما کارشناسان خبره برنامه سازی رو در روی  عوامل برنامه بنشینند منصفانه و بدون جو سازی نظر بدهند کار بسیار خوبی است یعنی  هدف از نقد کردن بهانه جویی نباشد. 

برای مثال سریال همسران و خانه سبز را که سال ها پیش ساختم سعی بر آن بود که با توجه به مسائل روز جامعه پیش برود به همین دلیل سریال خانه سبز شنبه ضبط می شد و چهارشنبه روی آنتن می رفت. اگر ساخت سریال و پخش آن به گونه ای باشد که هفته ای نقد شود تاثیر بسزایی روی تولید می گذارد. متاسفانه گاهی ساخت سریال ها چند سال زمان می برد بعد از پخش آن تازه از لحاظ محتوایی و فنی نقد می شود. البته در مورد تمام برنامه این چنین است.

مثلا جمعه ها برنامه مناظره از شبکه یک سیما پخش می شود الان که این برنامه روی آنتن است باید برنامه نقد شود تا در روند ادامه برنامه تاثیر گذار باشد ولی وقتی مناظره تمام شد نقدها شروع می شود. به نظر من تمامی برنامه ها با هر قالب و ساختاری که ارائه می شوند در زمان پخش باید نقد شوند. 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.