آیا "مرتز" در انتخابات بعدی "نتانیاهو" را خُرد خواهد کرد؟

در شرایطی که محافل غربی و اسرائیلی با اقدامات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره عضویت در نهادهای بین‌المللی مخالفت می‌کنند، رئیس یکی از بزرگترین احزاب مخالف دولت نتانیاهو حمایت علنی خود از این اقدام را اعلام کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "زهاوه گلعان"، رئیس حزب مرتز در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری المانیتور بر حق فلسطینیان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی نهادهای سازمان ملل تاکید و اعلام کرد که فلسطینی‌ها گزینه دیگری غیر این ندارند. وی همچنین اظهارات تزیپی لیونی و یائیر لپید، وزاری دارایی و دادگستری اسرائیل مبنی بر اینکه مسئولیت سیاسی این اقدامات بر عهده محمود عباس خواهد بود را نیز رد کرد و این اظهارات را به چالش کشید.

در بخشی از این مصاحبه گلعان اظهار داشت: من این مسئله را که چرا اسرائیل از عضویت فلسطین در سازمان ملل هراس دارد، درک نمی‌کنم. من واقعا مشکلی در این امر نمی‌بینم و البته فکر نمی‌کنم که مقامات فلسطینی قصد قبلی برای انجام این کار را داشته‌اند. من گمان نمی‌کنم که عباس خواهان شکست مذاکرات است، برعکس در شرایطی که اسرائیل به تعهد خود درباره اجرای دور چهارم آزادی اسرای فلسطینی عمل نکرد، محمود عباس اقدام درست را انجام داد.

وی در ادامه تاکید کرد: فلسطین حق عضویت در نهادهای سازمان ملل را به گونه‌ای که کشورهای دیگر این کشور را به رسمیت بشناسند، و پس از آن پای میز مذاکرات بنشیند، دارد. به نظر من ما نباید از ایجاد تغییر در مسیری که اسرائیل گمان می‌کند(اول مذاکرات و سپس به رسمیت شناختن فلسطین) درست است، هراس داشته باشیم. دولت اسرائیل می‌تواند مذاکرات را با دولت فلسطین پس از به رسمیت شناخته شدن از سوی سازمان ملل ادامه دهد و در عین حال شاید این مسئله برای ما بهتر هم باشد. زیرا مذاکرات بین دو دولت با شرایط برابر برقرار می‌شود، نه بین اشغالگر و دولت سرزمین اشغال شده.

در بخش دیگری از گزارش المانیتور در این‌باره آمده است: به نظر می‌رسد مقامات اسرائیل باید به سخنان گلعان در این‌باره گوش دهند. زیرا گذشته از این که وی در صحنه سیاسی امروز اسرائیل در حال به زبان آوردن سخنان جدیدی است، به نظر می‌رسد حمایت از حزب وی در جامعه اسرائیل رو به افزایش است و حتی از حزب‌های یش‌آتید و هاتنوا هم پیشی گرفته است و اکنون شانس بیشتری برای افزایش تعداد کرسی‌های خود در پارلمان اسرائیل، نسبت به دوره قبل دارد.

وی در این‌باره با تاکید بر اینکه برای شکست نتانیاهو در انتخابات دوره بعدی تلاش می‌کند، اظهار داشت: من به انتخابات آتی امیدوارم و فکر می‌کنم بتوانیم با نتانیاهو رقابت کنیم. فکر نمی‌کنم این تفکر که چپ‌ها بتوانند در انتخابات آتی راستگرایان را شکست دهند، تفکر احمقانه‌ای باشد. ما می‌توانیم در دولت بعدی بازیگر اصلی باشیم و دولت فعلی را که با صلح با فلسطین کاملا مخالف است، کنار بزنیم.

گلعان در بخش پایانی این مصاحبه تاکید کرد: به نظر من در شرایط کنونی مذاکرات در حال نابودی و احتضار است و باید در این شرایط یک درمان موقت برای آن در نظر گرفت که البته به اعتقاد من با حضور نتانیاهو، این مذاکرات به هیچ جایی نمی‌رسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار