عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،،، طوبی کاظمی صبح امروز دوم اردیبهشت جاری در کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در گذشته آنفلوآنزا، عفونت از دلایل مرگ و میر بوده است، گفت: امروزه بیماری‌های قلبی، تصادفات و سوانح از دلایل مرگ و میر است.

کاظمی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین بیماری‌ها بین زنان و مردان است، گفت: از سال 83 تا 89 بیشترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی است.

وی با اشاره به قابل پیشگیری بودن بیماری‌های قلبی اظهارکرد: با آشنایی از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی می‌توان مانع از شیوع این بیماری‌ها شد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: دلایل بیماری‌های قلبی به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل است و باید در راستای مدیریت عوامل ‌قابل کنترل تلاش کرد.

کاظمی، فشارخون بالا، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و استرس را از جمله علل بیماری‌های قلبی عنوان کرد و افزود: انجام آزمایش خون به شناخت فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

وی اظهارکرد: با تغییر نگرش‌های غلط می‌توان زندگی سالم‌تری داشت.

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مرگ‎‌های زودرس قابل پیشگیری است، افزود: عوامل ‌مرگ زودرس باید از دوران کودکی کنترل شود.

غلامرضا آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مواد غذایی که مردم استفاده می‌کنند، ناسالم است، گفت: برای استفاده بیشتر مردم از مواد غذایی سالم باید فرهنگ‌سازی و کار مداوم انجام شود.

آهنی گفت: در حال حاضر شیر فله‌ای در سطح شهر به صورت وسیع عرضه می‌شود و با فرهنگ‌سازی و نظارت استفاده مردم از این نوع شیرها را باید کاهش دهیم.

وی تاکیدکرد: جلوی روند استفاده از شیرهای فله‌ای باید گرفته شود‌ و با نظارت کامل و فرهنگ‌سازی باید مانع از استفاده این نوع شیرها شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجندی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی بیشتر از شیرهای فله‌ای استفاه می‌کنند، گفت: کارخانه‌ها باید با توجه به ذائقه مردم شیر را در بسته‌بندی‌ها و درصد چربی متفاوت عرضه کنند.

انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: بیرجند ، بیماری ، قلبی ، عروقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.