آسیا بزرگترین قاره تولید کننده‌ی آلودگی در جهان

تحقیقات تازه نشان می دهد که آلودگی در چین و سایر کشورهای آسیایی تاثیری دامنه دار بر الگوهای آب و هوایی در نیمکره شمالی دارد.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ انواع بیمار‌ی‌ها از جمله ریوی و قلبی به آلودگی نسبت داده می‌شود و سازمان بهداشت همین ماه گذشته آن را بزرگترین عامل مرگ زودرس در دنیا اعلام کرد.

تحقیقات تازه نشان می‌دهد که آلودگی در چین و سایر کشورهای آسیایی تاثیری دامنه دار بر الگوهای آب و هوایی در نیمکره شمالی دارد.

پروفسور رنیی ژانگ استاد علوم اتمسفری در دانشگاه ای اند ام تگزاس به بی بی سی گفته است: در این مطالعه ما به روشنی نشان دادیم که آلاینده‌ها از آسیا به منطقه اقیانوس آرام منتقل می‌شود و آنجا سایکلون‌ها را تشدید می‌کند و این سایکلون‌ها تاثیر عظیمی بر جریان‌های آب و هوایی در نیمکره شمالی دارد. 
 
محققان در چین و آمریکا دریافته‌اند که آلاینده‌ها باعث تشدید توفان‌ها بر فراز اقیانوس آرام می‌شوند، اثری که به آنجا محدود نمی‌ماند. 
 
یوان وانگ از محققان اصلی این مطالعه در آزمایشگاه رانش جت در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: این تاثیر کاملا چشمگیر است. آلودگی باعث تشکیل ابرهای غلیظ تر و مرتفع تر و بارش شدیدتر می‌شود. 

در پکن پایتخت چین آلودگی اغلب به میزان خطرناک می‌رسد و در دهلی پایتخت هند هم منظما از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی تجاوز می‌کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار