تبریز/

انجام تلقیح با اسپرم های تولیدی مرکز اصلاح نژاد

رییس مرکز اصلاح نژاد دام منطقه ی شمال غرب وغرب کشور گفت: نیمی از تلقیح های انجام شده در منطقه با اسپرم های تولیدی مرکز اصلاح نژاد انجام می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،انوری در جمع خبرنگاران افزود: تامین نیمی از اسپرم های دامی استان توسط مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز توانایی تولید اسپرم از نژاد برتر با استانداردهای جهانی را دارد، گفت: تنها راه حفظ ذخایر نژادهای بومی در شرایط فشارهای بین المللی موجود، انجام برنامه های اصلاح نژاد آنهاست که برای این کار با ایجاد رشد ژنتیکی در توده های گاوبومی می توان رقابت میان گاوهای بومی و گاوهای وارداتی یا آمیخته را به نفع گاوهای بومی تخفیف داد.

انوری بهبود و اصلاح ژنتیکی دام ها و گسترش شبکه تلقیح مصنوعی را از جمله فعالیت های مرکز اصلاح نژاد برشمرد و افزود: هم اینک در این مرکز تولید، انجماد و توزیع اسپرم با سیستم های مجهز و به روز با یک تیم مجرب کارشناسی انجام و در شرایط فعلی 28 راس گاو نر از چهار نژاد هلشتاین، بروان سوئیس، سمینتال و آمیخته سرابی در مرکز جهت تولید اسپرم نگهداری می شود.

وی با بیان این که مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب وغرب کشور هم اکنون با سه نوبت اسپرم گیری و انجماد به طور متوسط چهار هزار دز اسپرم در هفته تولید می کند، افزود: در تانک ذخیره اسپرم این مرکز بیش از 180 هزار دز اسپرم از نژادهای مختلف دامی از جمله هلشتاین، سمینتال و اسپرم سرابی موجود است که در صورت تامین اعتبار می تواند تولید خود را سالانه به 200 هزار دز برساند.

انوری با بیان اینکه حدود 40 درصد از تلقیحات انجامی در کشور از راه تلقیح مصنوعی انجام می پذیرد، ادامه داد: می توان با گسترش بهینه شبکه تلقیح مصنوعی این آمار را افزایش داده و روند رشد ژنتیکی دام ها را هرچه بیشتر افزایش داد و سبب توسعه کمی و کیفی تولیدات و در نهایت اقتصادی کردن این صنعت شد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب وغرب کشور با اشاره به اینکه در چند سال اخیر استفاده از تلقیح مصنوعی توانسته میزان تولید شیر گاوهای بومی را از حدود پنج کیلوگرم به 15 کیلوگرم افزایش و متوسط افزایش وزن روزانه گوساله های پرواری را از 600 گرم به یکهزار و 300 گرم برساند.

مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب وغرب کشور در سال 1342 با هدف آموزش شیوه های نوین دامپروری تاسیس و در سال 1344 به بهره برداری رسید./س
 
 
 
برچسب ها: اسپرم ، تولیدی ، اصلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.