شریعتمداری در حاشیه جلسه هیئت دولت:

دولت نیازی به سرک‌کشیدن به حساب‌‌های بانکی مردم ندارد/ تعیین قیمت سوخت تا پایان هفته

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: دولت درباره جامعه آماری ایران و درآمدهای آن اطلاعات کافی دارد و می‌تواند درباره اموال مردم اطلاعات کافی داشته باشد و این موضوع نیازی به سرک کشیدن به اموال و حساب‌های بانکی مردم ندارد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که دولت انجام داده است بخش قابل توجهی برای دریافت یارانه‌ها ثبت نام کرده و بخشی نیز که حدود یک دهک هستند، انصراف داده‌اند.

وی افزود: طبق آمارها بیش از 85 درصد مردم از طریق دسترسی به اینترنت ثبت نام کرده و 15 درصد نیز با حضور در مراکزی که دولت مشخص کرده بود ثبت نام خود را انجام دادند.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از افراد ثبت‌نام کننده پیامکی را به معنی تائید دریافت نکرده‌اند، گفت: تمام کسانی که فرآیند ثبت نام آن‌ها انجام شده و گزینه "ثبت شد" برای آن‌ها در این فرآیند نمایش داده شده است، ثبت نام آن‌ها در هدفمند کردن یارانه‌ها انجام شده است و پیامک به معنی تائید ثبت نام در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها نیست.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در فرآیند 12 روزه مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها 79میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کل ایران مجاز بودند که در این فرآیند ثبت نام کنند که حدود یک دهک از آن‌ها انصراف دادند.  
 
وی با بیان اینکه سامانه ثبت نام از مردم برای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها از تجهیزات مناسب و خوبی برخوردار بود، اظهار داشت: این موضوع بیانگر این است که فناوری و تجهیزات مربوط به آن در کشور ما گسترش پیدا کرده است.  
 
شریعتمداری تاکید کرد: در اینجا لازم است از جمعی که در سازمان فناوری اطلاعات کشور برای اجرای فرآیند ثبت نام هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش کرده‌اند، تشکر کنم که این موضوع نکته مهمی بود که باید به آن توجه شود.  
 
وی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مردم که برای دریافت یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، دارای درآمدهای نزدیک به هم بودند و گزارشات کار‌شناسی ما نشان می‌دهد که چند صدک از مجموعه دهک‌های درآمدی کشور دارای درآمدهای نزدیک به هم هستند و حدود 67 تا 70 میلیون نفر از جمعیت جامعه در آمدهای نزدیک به هم دارند.
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: بررسی کار‌شناسان ما قبل از انجام فرآیند ثبت نام یارانه‌ها به رئیس جمهور ارائه شده بود و بعد از انجام ثبت نام‌ها این را نشان می‌دهد که عمده دهک‌های درآمدی ما پایین‌تر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هستند و تنها تعداد معدودی از افراد یعنی حدود یک درصد از جامعه درآمد بالای 2 میلیون و 500 هزار تومان برای دریافت یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند.
 
شریعتمداری تاکید کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه اعلام کردند که درآمد زیر 2 میلیون و 500 هزار تومان دارند.

معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخشی از قیمت‌های حامل‌های انرژی در کشور مشخص شده و تنها قیمت گازوئیل، بنزین و CNG باقی مانده است که ان شاءالله تا پایان هفته مشخص می‌شود.  
 
شریعتمداری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، درباره اینکه روند حذف کسانی که نیازمند دریافت یارانه‌ها نیستند به چه شکلی است، گفت: دولت می‌توانست یک روند مشخص را در اجرای دریافت یارانه‌ها برای مردم مشخص کند، اما با بررسی‌های کار‌شناسی که انجام داد به این نتیجه رسید که این اقدام را انجام ندهد زیرا به طور حتم سقف درآمد‌ها در استانی مانند تهران با شهرستان‌ها متفاوت است.  
 
وی افزود: هرچند که دولت اختیار قانونی داشت تا برخی از دهک‌ها را از دریافت یارانه‌ها حذف کند، اما اجازه داد در مرحله اول همه مردم ثبت نام کنند، اما دولت اختیار قانونی دارد تا نسبت به کسانی که نیازمند دریافت یارانه‌ها نیستند وارد عمل شود.  
 
شریعتمداری درباره میزان آمار دقیق کسانی که از یارانه انصراف دادند، گفت: در این باره آمار دقیقی ندارم که ارائه دهم ولی باید بگویم که قریب به 30 هزار نفر از جمله کسانی بودند که در این 10 روز ثبت نام کرده بودند ولی بعدا اعلام انصراف کرده‌اند.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: هنوز گزینه انصراف از دریافت یارانه‌ها باز است و مردم می‌توانند از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند.  
 
شریعتمداری در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از خبرگزاری‌های کشور اعلام کرده بود که سازمان بازرسی و وزارت اقتصاد برای سرک کشیدن به اموال خصوصی مردم وارد عمل خواهند شد، گفت: این موضوع صحت ندارد و دولت از طریق روش خوداظهاری وارد عمل شده است و به طور حتم اگر بررسی درباره حساب‌های مردم صورت بگیرد درباره یک موضوع خاص بوده است و این موضوع که متاسفانه مطرح شده تنها یک جنبه ژورنالیستی دارد و به واقعیت نزدیک نیست.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: نمی‌توان با تکیه به یک بانک اطلاعاتی تنها درباره میزان دارایی افراد قضاوت کرد اما دولت درباره جامعه آماری ایران و درآمدهای آن اطلاعات کافی دارد و می‌تواند درباره اموال مردم اطلاعات کافی داشته باشد و این موضوع نیازی به سرک کشیدن به اموال و حساب‌های بانکی مردم ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار