در بسیاری از هتل‌های سنتی، اشیای قدیمی نیز به عنوان تزئینات هتل‌ها استفاده شده که این امر سبب شده هتل‌های سنتی به موزه‌های زنده تبدیل شوند و حتی برخی از این هتل‌ها و رستوران‌ها عنوان هتل موزه دارند و با این عنوان به گردشگران معرفی می‌شوند

برخی سرمایه‌گذاران با تبدیل این خانه‌ها به هتل‌های سنتی توانسته‌اند فضایی زیبا و جذاب در بافت تاریخی ایجاد کنند و ضمن ایجاد اشتغال، مکانی برای میزبانی از میهمانان در ایام مختلف سال فراهم کنند.

این هتل‌ها با همان حفظ ویژگی خانه‌های تاریخی به هتل تبدیل شده‌اند و بیشتر از فضای حیات آنها برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود.

در این هتل‌ها همه چیز سر جای خود قرار دارد، بادگیرها، زیرزمین‌های رمزآلود، حوض‌ و فواره‌ها، درختان نارنج و گل‌های رنگارنگ و حتی اتاق‌های سه دری و پنج‌ دری با شیشه‌های رنگی و خیال‌انگیز.

صاحبان خوش ذوق این هتل‌ها، از تخت‌ چوبی و بالشت‌ها و پشتی‌های ترمه و زیلو به جای میز برای میهمانان خود استفاده می‌کنند و فضای تالار و اتاق‌ها را نیز اغلب برای گستراندن سفره برای مسافران پرجمعیت به کار می‌گیرند.

در کنار همه این عناصر، در بسیاری از هتل‌های سنتی، اشیای قدیمی نیز به عنوان تزئینات هتل‌ها استفاده شده که این امر سبب شده هتل‌های سنتی به موزه‌های زنده تبدیل شوند و حتی برخی از این هتل‌ها و رستوران‌ها عنوان هتل موزه دارند و با این عنوان به گردشگران معرفی می‌شوند.

در گوشه گوشه اتاق و حیاط و سایر فضاهای این هتل‌ها و رستوران‌ها، اشیایی نظیر خمره‌های بزرگ، کاسه و ظرف‌های سفالی قدیمی، سماورهای مسی و ذغالی، چراغ‌های قدیمی، صندوقچه‌های بزرگ و چوبی و در برخی از آنها حتی چرخ خیاطی‌های قدیم، اتوی ذغالی، ظروف مسی و ... مشاهده می‌شود.

برخی از هتلداران خوش‌ذوق‌تر تلاش‌ کرده‌اند در همه فضاها از داشته‌های یزد از صنایع دستی گرفته تا حتی یک فرهنگ خاص استفاده کنند به نحوی که رومیزی‌ها اغلب یا ترمه هستند یا دارایی و یا حتی لنگ یزدی که با نواری دور آنها تزئین شده است.

ظروف نیز اغلب از سفال میبد استفاده می‌شود و ترمه و زیلو نیز بخش جدایی ناپذیر هتل‌ها و رستوران‌های سنتی هستند.

ایجاد چنین فضایی نه تنها از تخریب خانه‌های تاریخی و قدیمی جلوگیری کرده است بلکه فضایی زیبا و خاطره‌انگیز نیز برای گردشگران ایجاد کرده‌اند.

این هتل‌ها و رستوران‌ها آنقدر طرفدار دارند که هتل‌ها در فصول گردشگری همیشه رزرو هستند، به نحوی که در ایام نوروز اغلب از نیمه اول اسفندماه، ظرفیت‌ هتل‌ها تکمیل است.

رستوران‌ها نیز همواره مملو از جمعیت هستند و در ایام خاص از جمله نوروز، جایی برای نشستن یافت نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در مورد هتل‌های سنتی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 20 هتل سنتی در یزد وجود دارد و آمار رستوران‌های سنتی نیز در این شهر هر روز در حال افزایش است.

محمدمهدی شرافتی با بیان اینکه این قبیل هتل‌ها و رستوران‌ها اغلب مورد استقبال مردم حتی مردم بومی یزد قرار می‌گیرد، عنوان کرد: ایجاد هتل و رستوران سنتی در یزد با توجه به گردشگرپذیر بودن این شهر، هنوز جواب می‌دهد و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خانه‌های قدیمی بسیاری در بافت تاریخی یزد وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به هتل یا رستوران سنتی را دارد و این امر علاوه بر اینکه از تخریب خانه‌های قدیمی جلوگیری کرده و پویایی و زندگی به بافت تاریخی می‌بخشد، در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نیز بسیار تاثیرگذار است.

شرافتی بیان کرد: در صورتی که خانه‌های قدیمی توسط سرمایه‌گذاران تملک شود، میراث فرهنگی آماده ارائه تسهیلات برای تبدیل خانه‌ها به هتل و رستوران است.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری یزد خاطرنشان کرد: خانه‌های تاریخی و قدیمی به شرط حفظ فضای اولیه و لحاظ کردن عناصر ویژه بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی، مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

در شرایطی که بستر لازم برای ایجاد اشتغال در بخش گردشگری فراهم است و می‌توان به قول معروف با یک تیر چند نشان زد، سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی یزد می‌توانند علاوه به کمک به پویایی بافت تاریخی به عنوان یک گنجینه ارزشمند و جلوگیری از تخریب آن همچنین ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری، در ایجاد اشتغال و درآمدزایی و افزایش سرمایه خود تاثیرگذار باشند.

به طور قطع گردشگرانی که به استان یزد سفر می‌کنند، اغلب به هوای بافت تاریخی به این استان می‌آیند و سکونت چند روزه در این بافت برای آنها لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

کمی ذوق و سلیقه بیشتر در فضاسازی‌ها به طور قطع می‌تواند هتل‌ها و رستوران‌های سنتی را در کسب درآمد، مشابه یک صنعت کند./س


برچسب ها: هتل ، سنتی ، یزد ، گردشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.