هدف اصلی دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در روز پنجشنبه، جبران روابط دشوار سیاسی میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، خبرنگار این شبکه در توکیو تصریح کرد هدف اصلی دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در روز پنجشنبه، جبران روابط  دشوار سیاسی میان دو کشور خواهد بود.  

خبرنگار همچنین این شبکه افزود: رئیس جمهور آمریکا از یک سو از رفتار ملی‌گرایانه نخست وزیر ژاپن نگران است زیرا عقیده دارد این مسئله به روابط در سطح منطقه لطمه می‌زند. رئیس جمهور آمریکا به هیچ وجه، بازدید نخست وزیر ژاپن از یک معبد به یاد جنایتکاران جنگ جهانی دوم را نپسندیده بود. 

ژاپن نیز عقیده دارد آمریکا به اندازه کافی در امور منطقه دخالت نمی‌کند. توکیو می‌خواهد بتواند در صورت بحران و تنش با چین، از حمایت آمریکا برخوردار باشد. شینزو آبه در مذاکراتش با اوباما  در تلاش خواهد بود ضمانتهای امنیتی از آمریکا کسب کند.

 این خبرنگار ادامه داد سفر آسیایی اوباما بدون حضور در چین صورت خواهد گرفت حال آنکه چین مبحث همه مذاکرات خواهد بود. قطعا مهمترین دغدغه ژاپن در منطقه چین است. از سپتامبر 2012، بحران جزایر سنکاکو(دیائوبو به چینی ) آغاز شده است. ژاپن این جزایر مورد اختلاف را  ملی اعلام کرده است در حالی که تنش‌ها پس از آن مدام رو به افزایش بوده است.

 چین به تازگی یک فروند کشتی ژاپنی را توقیف کرده تا اختلاف قدیمی خود را که به سال 1936 مربوط می‌شود حل و فصل کند. توکیو نیز اعلام کرده است جزیره ای کوچک نزدیک به سنکاکو را نظامی خواهد کرد و صد سرباز و چندین رادار در آن خواهد گماشت.  اوباما به هیچ وجه در نظر ندارد اجازه دهد تنشهای منطقه در روابط تاثیر بگذارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار