نماینده سوریه در سازمان ملل وجود مخالفان داخلی ملی گرا را نیاز کشور خواند و گفت ما با آن‌ها در تعامل و گفتگوی جدی هستیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ نماینده سوریه در سازمان ملل وجود مخالفان داخلی ملی گرا را نیاز کشور خواند و گفت ما با آنها در تعامل و گفتگوی جدی هستیم.

بشار جعفری پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص انتقال سلاح شیمیایی سوریه در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف آنها پاسخ داد. 

وی درباره حملات گروه‌های تروریستی به کاروان حامل سلاح‌های شیمیایی گفت: تامین امنیت در سراسر سوریه از اولویتهای دولت ماست. در همین راستا ما اهمیت زیادی برای تامین امنیت کاروان حامل سلاح شیمیایی و کارکنان سازمان ملل و کارکنان خود قایل هستیم. من درنامه ای حدود یک ماه پیش به نمایندگی از کشورم در خصوص تلاش گروه‌های تروریستی برای حمله به این کاروان‌ها به سازمان ملل گزارش دادم. در پایگاه‌های اینترنتی القاعده هم آمده بود که عملیاتی علیه این کاروان‌ها انجام خواهد شد اما با اقدامات تامینی ما هیچ مسئله ای رخ نداد. 

وی در ادامه درخصوص ارسال سلاح‌های پیشرفته ضد تانک و ضد هوایی به سوریه گفت: این اقدام آمریکا واقعا تاسف برانگیز بود. آمریکا یکی از بنیانگذاران معاهدات ژنو است و باید به آنها احترام بگذارد. در عین حال واشنگتن در برابر روسیه و "اخضر ابراهیمی" هم تعهداتی دارد که باید به آن‌ها عمل کند. روسیه تاکنون تعهدات خود در ژنو را نقض نکرده اما آمریکا به شاخه های القاعده در سوریه کمک نظامی می کندکه بسیار تاسف بار است.

جعفری در خصوص اتهام علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی و تحقیقات در این مورد هم گفت: اولا ما تکذیب می کنیم که سلاح شیمیایی استفاده شده بلکه آن، گاز کلر بوده که ماده شیمیایی است که برای ضدعفونی استخر و لباس استفاده می شود. این ماده هم توسط ارتش سوریه استفاده نشده است چرا که ما همکاری جدی با سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی و سازمان ملل داریم و به تعهداتمان عمل می کنیم. بنابر این آنچه که آمریکا در این خصوص ادعا می کند چیزی جز سرپوش گذاشتن بر شکست گروه‌های مسلح در سوریه نیست. ادعاها در این خصوص بی اساس است و برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری استفاده می شود.

خبرنگاری از نماینده سازمان ملل در سوریه پرسید: ائتلاف معارضان اعلام کرده است با وجود انتخابات ریاست جمهوری ادامه مذاکرات ژنو بی معناست، نظر شما چیست؟

جعفری گفت: پس از دور دوم مذاکرات ژنو دو با اخضر ابراهیمی گفتگو کردیم و قرار شد به ما در خصوص جدول زمانی دور بعدی اطلاع دهد. این اقدام، مسئولیت اوست و ما در این مورد به او اعتماد داریم. تاکنون اخضر ابراهیمی به ما اطلاعی نداده و ما همچنان در انتظار هستیم. هرچند او میانجی کاملا عادلی نبود و اشتباهاتی هم داشت اما همچنان آماده همکاری با او هستیم.

یکی از خبرنگاران در سوال خود از کلمه « معارضان» استفاده کرد که جعفری با لحنی تند خطاب به او گفت: من امروز نامه ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل فرستادم که در آن نام300 تروریست خارجی را آوردم که 90 نفر آنها تبعه عربستان سعودی هستند. تعداد زیادی از آن‌ها کشته شده اند و ما عکس آن‌ها و گذرنامه‌هایشان را در اختیار داریم. اینها کسانی هستند که شما به آنها معارض می‌گویید. در میان آن‌ها 30 کویتی، 60 نفر آلمانی، انگلیسی، بوسنیایی، کانادایی، دانمارکی، اسپانیایی، بلژیکی، ترکیه ای، ایرلندی، استرالیایی، آلبانیایی، سوئدی و مقدونیه ای حضور دارند. به تازگی 300 تروریست خارجی در سوریه کشته شده اند. 
من فقط در مورد ماه اخیر سخن می گویم. مسئله حضور مزدوران اروپایی در سوریه چیزی است که دولتهای اروپایی هم به آن اعتراف کرده اند. در واقع ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و مرحله تظاهرات مردمی را پشت سر گذاشته ایم. 

اما در مورد مخالفان داخلی باید بگویم دولت سوریه با این افراد در حال گفتگوست و عقیده داریم که به مخالفان ملی گرا احتیاج داریم. این مخالفان دوشادوش دولت برای گفتگو ملی تلاش می کنند. مخالفان داخلی هیچگاه دست به تخریب کشور نزدند و در برابر ارتش نایستادند و با اسرائیل همکاری نکرده اند و راهبه ها را نربوده اند و از خاک ترکیه به کسب حمله نکردند. 

جعفری در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت: مدت‌ها پیش که گروه‌های تروریستی به خان عسل حمله شیمیایی کردند ما خواستار تحقیق بین المللی شدیم. در آن زمان غربی‌ها در خصوص اینکه در مورد صحت این مطلب تحقیق شود موافقت کردند اما با این مسئله که طرف مقصر شناسایی شود موافق نبودند. مسئول این پروند حتی به خان عسل نرفت تا طرف مقصر را شناسایی کند زیرا به خوبی می دانستند که چه کسانی اسلحه شیمیایی در اختیار گروههای تروریستی قرار داده اند. در سال گذشته دولت ترکیه 12 نفر را بازداشت کرد که حامل گاز سارین از لیبی بودند. میزان این گاز تا حدی بود که می توانست نیمی از مردم منهتن آمریکا را به قتل برساند. دادگاه آنها را به 25 سال حبس محکوم کرد اما پس از مدتی آزاد شدند و اکنون مشخص نیست کجا هستند. این یک مثال ساده بود تا دخالت ترکیه در این مورد روشن شود. در این میان یک کشور گاز را تهیه می کند، کشور دیگر انتقال آن را بر عهده می گیرد و کشوری هم مرز خود را برای عبور آن باز می کند. این یک اقدام باندی و گروهی محسوب می شود.

خبرنگاری هم در خصوص هیئت انتقالی سوال کرد که جعفری پاسخ داد: این مسئله با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تضاد نیست. آنها دو مبحث جدا هستند. انتخابات ریاست جمهوری یک مسئله حاکمیتی است که کسی حق دخالت در آن را ندارد و هدف مذاکرات ژنو هم ایجاد زمینه برای گفتگوی سوری - سوری است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار