کرمان/ دبیر کنفرانس ملی زلزله و سازه:

کشورمان نیازمند قانون مدون مدیریت بحران است

دبیر پنجمین کنفرانس ملی زلزله وسازه با اشاره به نبود قانون منسجم ومدون در رابطه با مدیریت بحران در کشور، چاره اندیشی در این زمینه را خواستار شد.

 
 
 
 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران کرمان ، دکتر رضا کامیاب مقدس در پنجمین کنفرانس ملی زلزله وسازه در کرمان با تاکید بر اینکه ایران باید از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک حرکت کند ،تصریح کرد:زلزله جزیی از واقعیت زندگی است که باید تمهیداتی برای مقابله با آن اندیشید.

وی با اشاره به تلخی واقعه هولناک زلزله بم در سال 82 گفت:هنوز تلخی زلزله بم درذائقه مردم کشور واستان کرمان وجود دارد واین حادثه برای همیشه در اذهان باقی خواهد ماند.

کامیاب مقدس تصریح کرد: یک سوال مهم مطرح می شود که آیا برازنده کشور ایران است که زلزله ای با ریشتر کم اتفاق بیفتد وهزاران نفر از شهروندان را زیر آور ببرد،اما در گوشه ای دیگری از دنیا زلزله ای با شدت بزرگتر رخ دهد وتلفاتش ازتعداد انگشتان یک دست کمتر باشد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری باسابقه ی دیرپایی در مهندسی عمران است،افزود:ایران همچنین دارای بناهای قدیمی پابرجا وبرخورداراز منابع عظیم مادی وانسانی است لذا چه دلیلی برای دادن تلفات جانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:البته ما منکر اقدامات گذشته نمی شویم ،اما باید در نظر داشته باشیم اگر چنین زلزله هایی درکلانشهرهای بزرگ با جمعیت بالا رخ دهد چه فاجعه انسانی رابه دنبال خواهد داشت.

کامیاب مقدس افزود: برای شناخت مسایل زمین شناسی وگسل باید بیشتر کار کرد وجامعه مهندسی بدون اغماض در رابطه با ساخت وساز اقدام کند.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد:نمایشگاه صنعت ساختمان کرمان از نیازهای استان در راستای فعالیت پژوهشکده زلزله است که مدتی به تعویق افتاده است و جهاد دانشگاهی برای اقدام در این مورد آمادگی کامل دارد.

کامیاب مقدس با اشاره به اینکه بهترین مکان برای نمایشگاه دائمی زلزله، "استان کرمان" است ، افزود: در صورت فعال شدن، کار بزرگی در جهت فرهنگ سازی ودانش مهندسی زلزله است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان یادآور شد:زلزله بم فرصت مناسبی برای تحقیقات ومستند سازی بود اما در ایران هیچ اقدامی صورت نگرفت و کشورهای دیگر بهترین استفاده را کردند.

دبیر پنجمین کنفرانس ملی زلزله وسازه اعلام کرد: از 430مقاله ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس،‌پس از داوری، 173مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که طی دو روزبرگزاری کنفرانس درپنج سالن به صورت همزمان ارایه می شوند.

کرمان سوم و چهارم اردیبهشت میزبان پنجمین کنفرانس ملی زلزله وسازه و استادان و صاحب نظران از سراسر کشور است./س

برچسب ها: کنفرانس ، زلزله ، سازه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.