امروز صورت گرفت؛

برگزاری تجمع ارامنه مقابل سفارت ترکیه

ظهر امروز تجمع ارامنه به مناسبت نود و نهمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه به دست امپراطوری عثمانی در مقابل سفارت ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تجمع اعتراض آمیز ارامنه به مناسبت نودونهمین سالگردنسل‌کشی ارامنه به دست امپراطوری عثمانی ظهر امروز در مقابل سفارت ترکیه برگزار شد.
 
گفتنی است،‌ سبوه در کیسیان اسقف ارامنه تهران و شمال کشور،‌ کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور به همراه جمع کثیری از ارامنه در این تجمع اعتراض‌آمیز حضور داشتند.
 
شایان ذکر است؛ این تجمع با قرائت یک قطع‌نامه به کار خود پایان داد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:


اردیبهست ماه 24 آوریل روز نسل کشی ارمنیان توسط دولت ترکیه عثمانی است.
 
با گذشت 99 سال نه تنها غبار فراموشی این واقعه انکارناپذیر تاریخی را در برنگرفته بلکه نمایان شدن ابعاد وسیع این جنایت فجیع به ما آموخته است که نمی‌توان تاریخ را انکار و یا مطابق اغراض سیاسی بازنویسی کرد.
 
طرح دقیقا برنامه‌ریزی شده نسل‌کشی ارمنیان توسط سردمداران امپراطوری عثمانی طی سال‌های 1915 الی 1923 میلادی برابر 1294 الی 1302 شمسی به اجرا گذاشته شد.
 
در طی این نسل‌کشی حدود 2 میلیون نفر از ارامنه ساکن در ارمنستان غربی به بیابان‌ها رانده شدند، بیش از 1.5 میلیون مرد، زن و کودک در راه تبعید به دست عمال دولت عثمانی قتل‌عام گشتند. حدود 500 هزار تن از  جان به دربردگان این نسل‌کشی فجیع از موطن اجدادی خود ارمنستان غربی که هزاران سال در آن زیسته و تمدنی پربار را پی افکنده بودند،‌ ریشه‌کن و در اقصی نقاط جهان پراکنده شدند. اما حکومت ترکیه همواره تلاش نمود‌ه‌اند تا ضمن انکار اولین نسل‌کشی قرن بیستم آن را امری عادی در تحولات جنگ جهانی اول جلوه دهند.
 
علی‌رغم تلاش مقامات ترکیه در جهت کتمان و یا وارونه جلوه دادن این واقعه تاریخی شواهد و مدارک مستندی که در  مورد فجایع 1915 وجود داشت بیانگر واقعیت بی‌چون وچرای وقوع یک نسل‌کشی است و به همین علت از سوی مجامع بین‌المللی و مجالس کشورهای مختلف پذیرفته و محکوم شده است. در داخل ترکیه نیز طیف گسترده‌ای از اندیشمندان، روشنفکران و سیاسیون و مورخان نسبت به تحریف تاریخ و انکار واقعیت در مورد مسئله ارمنیان واکنش نشان داده و خواهان قبول مسئولیت این واقعه تاریخی و پذیرش نسل‌کشی ارمنیان توسط دولت ترکیه گشته‌اند.
 
ترکیه امروز نیز با دخالت‌های خود در عملیات تروریستی سوریه سیاست ‌پیشینیان خود را ادامه داده و در کشتار و بی‌خانمان‌سازی مردم بی‌‌گناه سوریه و ارمنیان مقیم آن کشور سهیم گشته است.
 
با گذشت قریب به یک قرن و در آستانه یکصدمین سالگرد نشل‌کشی ارمنیان امروز ارامنه جهان مستحکم و استوارتر از گذشته خواهان مجازات جنایات بی‌کیفر مانده دولت ترکیه عثمانی در سال 1915 است.
 
با توجه به موارد ذکر شده خواسته‌های خود را به شرح زیل اعلام می‌کنیم:
 
1- از دولت ترکیه می‌خواهیم واقعیت تاریخی و انکارناپذیر نسل‌کشی ارمنیان توسط دولت وقت ترکیه را پذیرفته و حداقل دین خود را در قبال ملت ارمنی، ‌ملت ترکیه و جامعه بشری ادا نماید.
 
2- از سازمان ملل و جوامع بین‌المللی می‌خواهیم تا حمایت‌های دولت ترکیه از گروه‌های تروریستی در کشتار مردم بیگناه سوریه و منطقه ارمنی‌نشین کسب را محکوم نموه و جهت پایان بخشیدن به جنگ خانمان‌سوز سوریه و بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه اقدام نمایند.
 
3- از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که بر اساس نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دفاع از حقوق حقه ملل مستضعف،‌ وقوع نسل‌کشی سال 1915 میلادی ارمنیان را به رسمیت شناخته و محکوم نمایند.
 
4- از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که نسل‌کشی ارمنیان توسط حکومت ترکیه عثمانی را بر اساس گزارش کمیسیون ویژه سازمان ملل رسما محکوم کرده و از سازمان‌های تابعه بخواهد برای پایان دادن به انهدام آثار تاریخی و فرهنگی ارمنیان توسط ترکیه اقدام موثر به عمل آورند.
 
5- از کشورهای عضو اتحادیه اورپا و پارلمان اروپایی می‌خواهیم که مصوبات مورخ ژوئن 1987 آن پارلمان در مورد نسل‌کشی ارمنیان را اعمال و تا زمانی که ترکیه مسئولیت نسل‌کشی ارمنیان را تقبل و محکوم ننموده است ا ز پذیرفتن این کشور در اتحادیه اروپا خودداری نمایند.
 
6- ا ز مجامع بین‌المللی می‌خواهیم تا اقدامات لازم را جهت اصلاح اصل 301 قانون اساسی ترکیه و تأمین آزادی بیان در این کشور به عمل آورند.
 
7- مراتب قدردانی و پشتیبانی خود را از کلیه اندیشمندان متعهد ایران و جهان و خصوصا روشنفکران ترکیه برای افشای نیات و جنایات دولت‌های وقت و فعلی آن کشور در خصوص نسل‌کشی ارمنیان اعلام می‌داریم.
 
8- مراتب اعتراض خود را نسبت به اعمال فشارها و مداخلات آمریکا و سیاست‌های مخرب اسرائیل در منطقه اعلام داشته، خواهان اتحاد ملل منطقه در راستای استقلال و استقرار صلح پایدار هستیم.
 
9- حمایت خود را از گسترش مشارکت صلح‌جویانه ملل منطقه و از حق فناوری صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته، خواهان تسریع در خاتمه بخشیدن به فشارهای ناعادلانه و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه آن می‌باشیم.
 
10- در خاتمه مراتب تقدیر خود را از مقامات محترم وزارت کشور، وزرات ارشاد، فرمانداری، استانداری، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و سایر مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای صدور مجوز تجمع امروز و همکاری‌‌های به عمل آمده در خصموص برگزاری مراسم سالگرد ارمنیان اعلام می‌داریم.
 
هیئت برگزارکننده نود و نهمین سالگر د نسل‌کشی ارمنیان
 
منتخب شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران
 
4 اردیبهشت ماه 1393  
 
 انتهای پیام/
برچسب ها: ارامنه ، سفارت ، تجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Kazakhstan
فریدون
۱۹:۱۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
درودبربرادران ارامنه .
آخرین اخبار