"آرتروز" این مفاصل را درگیر می‌کند

مختل شدن جریان خون غضروفی و نارسایی خونی در اثر فشار، ضرب دیدگی و ناهمواری‌های مفصل از اصلی‌ترین مکانیزم‌های از بین رفتن غضروف‌ها هستند.

حمید پدرام متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم کم از بین می‌رود. 

وی ادامه داد: آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مانند مفصل زانو، ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند. در واقع غضروف مفصلی، لایه‌ای در محل اتصال دو استخوان به یکدیگر است که آن محل را پوشانده تا عضلات حرکت داشته باشند. آرتروز نوع اولیه به دلیل افزایش سن و استفاده نشدن مفصل و آرتروز ثانویه به دلیل تروما  و بعضی از بیماری‌ها در افراد ایجاد می‌شوند. 

وی اظهار داشت: مفصل زانو، دست (انگشت شصت)، لگن، مفصل شانه و نواحی دیگر مانند مهره‌های گردن و مهره‌های پشتی توسط آرتروز درگیر می‌شوند. شایع‌ترین علامت‌های بیماری آرتروز درد و خشکی مفاصل است. مختل شدن جریان خون غضروفی و نارسایی خونی در اثر فشار، تروما (ضرب دیدگی) و ناهمواری مفصل از اصلیترین مکانیزم‌های از بین رفتن غضروف‌ها هستند. 

پدرام گفت: تصادف، پیچ خوردگی پا (شکستگی داخلی مفصل) عفونت‌ها و بیماری‌های روماتوئید باعث درگیرشدن غضروف‌ها می‌شوند. عوارض اصلی آرتروز به دلیل درد در ناحیه مفاصل بازداشتن فرد از کار، زمین‌گیر شدن، کاهش تحرک که خود باعث بیماری‌های دیگری از جمله لخته شدن خون، ناراحتی‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی می‌توانند باشند. 

وی اذعان داشت: در صورتیکه درد به دلیل خشکی مفاصل باشد باید فرد حرکات فیزیکی و آب درمانی انجام دهد. تقویت عضلات به وسیله نرمش‌ها، طریقه نشستن در حین رانندگی بسیار کمک کننده هستند. همچنین داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین، استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند پروفن باید در هنگام درد آرتروز استفاده شوند. درصورتی که این عوامل پاسخگو نبود باید فرد فیزیوتراپی، گرما درمانی و لیزر درمانی انجام دهد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: آتروز ، مفصل ، تروما ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.