مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

اجرای مستمر پایش کیفی سوخت در 8 کلانشهر

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه پایش کیفی سوخت توزیعی در هشت کلانشهر آلوده کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شینا انصاری اظهار داشت: برنامه پایش کیفی سوخت از بهمن ماه سال گذشته در شهر تهران آغاز و مقرر شده است طی مدت زمانی مشخص، این برنامه در هشت کلانشهر آلوده کشور عملیاتی شود.

انصاری با اشاره به نتایج حاصل از آنالیز بنزین توزیعی در تهران، افزود: نتایج اندازه‌گیری‌ها امیدوارکننده بود زیرا بر اساس نتایج نمونه‌ برداری‌های به دست آمده از ١٢ پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران، میزان بنزن اندازه گیری شده در بنزین توزیعی به طور کلی کم‌تر از ١ درصد و در بالاترین میزان به ٠,٨٦ درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط ٢٤. ٢٤ درصد بود که بر اساس استاندارد یورو٤ این میزان می‌تواند تا ٣٥ درصد باشد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت سنجش میزان ترکیبات آروماتیک، اولفین‌ها و بنزن در سوخت توزیعی کشور، در مورد روش کار گفت: نمونه‌های برداشت شده در آزمایشگاه هیدروکربن‌های نفتی سازمان بررسی و ترکیبات آروماتیک، اولفین و بنزن موجود در نمونه‌ها با روش کروماتوگرافی گازی مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: مقایسه نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه‌های برداشت شده اخیر با نتایج سال 1391  که به صورت محدود در سه نقطه شهر تهران انجام گرفته بود، حاکی از آن است که درصد ترکیبات آروماتیک، اولفین و بنزن موجود در بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت در اواخر سال 1392 به طور چشمگیری کاهش یافته است.

انصاری گفت: در پایش سال 1391، میزان بنزن موجود در بنزین سوپر ( بهترین بنزین توزیعی سال 1391)، ٦ تا ٧ درصد بود که ٦ تا ٧ برابر حد استاندارد یورو ٤ بود، همچنین میزان آروماتیک این نوع بنزین ٢ برابر حد استاندارد بوده است.

*عدم ظرفیت سازی برای آنالیزهای نظارت بر کیفیت سوخت طی سال‌های گذشته


مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره عدم ظرفیت‌سازی مورد نیاز در خصوص انجام آنالیزهای لازم برای نظارت بر کیفیت سوخت در سازمان طی سال‌های گذشته، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت بر کیفیت سوخت عرضه شده دارای مسئولیت است و به همین دلیل ظرفیت‌سازی و توانمندسازی آزمایشگاه‌های سازمان در پایش کیفیت سوخت از موارد حائز اهمیت پایش فراگیر است که در حال حاضر با استفاده از امکانات موجود درصد ترکیبات آروماتیک و بنزن بواسطه عوارض بسیار خطرناک بر سلامتی انسان‌ها مورد آنالیز قرار گرفتند و خوشبختانه نتایج حاصله منطبق بر استانداردهای یورو 4 بود.

وی در خصوص آنالیز سایر ترکیبات سوخت همچون گوگرد افزود: در برنامه پایش کیفیت سوخت هشت کلانشهر در نظر داریم تمامی پارامترهای مهم و اثرگذار در سوخت را مورد آنالیز قرار دهیم و برای تحقق این موضوع از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین المللی برای صحه‌گذاری بر کیفیت سوخت توزیعی استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر همچنین به آنالیز آلاینده‌های هوا (BTEX) در پمپ بنزین‌ها، برخی میادین و تونل‌های شهر تهران به موازات آنالیز سوخت در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: اندازه‌گیری غلظت بنزن، اتیل بنزن، تولوئن و زایلن و مقایسه روند تغییرات این آلاینده‌ها در هوای محیط با هدف تکمیل بررسی‌ها در خصوص کیفیت سوخت مصرفی و پیگیری راهکارهای اجرایی مدیریتی برای مناطق دارای تراکم و انباشت آلاینده‌ها صورت گرفته است.

*تاثیر اجرای طرح کهاب در کاهش آلودگی هوا

انصاری با بیان بالابودن برخی پارامترها در این مکان ها بویژه در جایگاه‌های سوخت گفت: اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) که در تصویب نامه اخیر دولت به عنوان یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا مورد تأکید قرار گرفته است، می‌تواند کمک شایانی در راستای کاهش میزان آلودگی‌های منتشره در این جایگاه‌ها باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مستمر ، سوخت ، کلانشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار