شهرکرد/

دام های ناقل بیماری تب کریمه کنگو بدون علامتند

یک متخصص بیماری های عفونی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: دام های اهلی ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بیشتر موارد بدون علامت هستند .

فریدون رحمانی درهمایش مهار بیماری های قابل انتقال در شهرکرد افزود: این بیماری دربرخی موارد عارضه ای دردام ها درحد تب خفیف دارد در حالی که می تواند برای انسان بسیار خطر آفرین باشد .
وی گفت: دربرخی موارد نیز ممکن است دامداران به دلیل نبود عارضه در دام، اقدام به ذبح ومصرف آن کنند و باعث انتقال این بیماری به استفاده کنندگان شوند .
رحمانی، با بیان اینکه ویروس تب کریمه کنگو توسط کنه منتقل می شود خاطر نشان کرد: علائم و عوارض این بیماری در افراد درصورت آلوده شدن با نیش کنه و یا مصرف فرآوده های گوشتی آلوده به این ویروس از یک تا 9 روز و در صورت انتقال آلودگی با ترشحات از سه تا شش روز بعد بروز می کند .
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شروع ناگهانی تب و لرز، درد عضلانی، استفراغ، تهوع و گلودرد را ازعلائم شایع بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و افزود: این بیماری از بسیاری جهات به سرماخوردگی و آنفولانزا شباهت دارد .
اسهال و خونریزی ازبینی ومقعد ازعلائم دیگر این بیماری است که درصورت مشاهده آن آلودگی فرد به بیماری بسیار محتمل است .
فریدون رحمانی گفت: این بیماری به دلیل زاد و ولد کنه ها درفصل بهارو تابستان در این فصول شیوع بیشتری دارد و افراد در ارتباط با دام در معرض خطربیشتری هستند .
وی، سمپاشی و ضدعفونی دامداری ها را ازراهکارهای موثر برای جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد . /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.